تظاهرات پوستی کرونا

  • انتشار: ۲۵ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96288

این روزها که غول بی شاخ و دم کرونا بی رحمانه مبتلایان خود در کشورهای مختلف دنیا را به کام مرگ می کشاند، آشنایی با علائم کرونا می تواند ما را در شناسایی به موقع و مراقبت های لازم این بیماری یاری کند.

نکته جالب توجه اینکه کرونا یا همان کوید-۱۹ در کنار علائم و نشانه هایی چون سرفه، تب شدید، بدن درد و غیره می تواند عوارضی پوستی نیز به همراه داشته باشد.

با ما در خواندن این مطلب همراه شوید تا تظاهرات پوستی کرونا را بشناسید:

نشانه های پوستی کرونا

گروه های سنی مختلف و عوارض پوستی متفاوت

همان طور که نشانه هایی چون تب، بدن درد و سرفه به عنوان علائم ابتلا به کوید-۱۹ در گروه های سنی مختلف متفاوت است، علائم پوستی کرونا نیز در گروه های سنی مختلف به صورت متفاوت بروز می کند.

ویروس هزار چهره کرونا که هر روز با نقاب و علامت جدید خود را نشان می دهد علاوه بر عوارض پوستی آسیب های مغزی و عروقی نیز به همراه دارد.

عوارضی که بیماری کشنده کرونا روی پوست می گذارد چون به عوارض پوستی برخی دیگر از بیماری ها شباهت زیادی دارد تشخیص آن کار آسانی نیست.

کارشناسان عرصه پزشکی معتقدند چون کرونا یک ویروس نو ظهور است هنوز تحقیقات در مورد علائم و نشانه های آن به طور قابل اعتمادی کامل نشده است.

به گفته این کارشناسان ۲۰ نفر از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا بسته به سنی که دارند به عوارض پوستی دچار می شوند.

عوارض پوستی در بیماران جوان در پایان بیماری، در بیماران میانسال در حین بیماری و در افراد مسن در ابتدای بیماری خود را نشان می دهد.

پوست سرخ و ورم کرده در مبتلایان جوان

براساس شواهد علمی بیان شده توسط متخصصین، علائم پوستی در جوانانی که به بیماری کوید-۱۹ یا کرونا مبتلا می شوند معمولا در اواخر بیماری خود را نشان می دهد:

بیماران در اواخر بیماری به حالتی دچار می شوند که «سرمازدگی کاذب» خوانده می شود که طی آن انگشتان، روی دست، کف دست و همین طور پا سرخ شده ورم می کند.

درست مانند زمانیکه فرد در یک سرمای شدید گیر افتاده باشد. جوانان خوشبختانه کمتر به کرونا مبتلا می شوند و این علائم پوستی نیز ممکن است کمتر دیده شود.

این سرخ و تورم پوست با درد و خارش ممکن است همراه شود و دانه های چرکی و آبدار مانند دانه های سرخک روی پوست ظاهر گردد.

نشانه های پوستی کرونا

ضایعات پورپویک و خونریزی های زیر پوستی نیز از دیگر علائم پوستی کرونا در بین جوانان است.

علت بروز این وضعیت در پوست نیز به عروق کوچک است که تحت تاثیر کرونا ویژگی های انعقاد خون تغییر می کند.

بیماری کرونا واسکلوپاتی و کوآگلاپاتی ست، به این معنی که عروق را نیز درگیر خود می کند.

این عوارض پوستی ناشی از کرونا معمولا سیزده روز در جوانان طول می کشد و با بهبودی بیمار خود به خود برطرف می گردد.

کهیر یا سرخک، علائم پوستی کرونا در میان سالان

بیماری کشنده کوید-۱۹ یا کرونا در میانسالان چون عروق متوسط را تحت تاثیر قرار می دهد عارضه های پوستی متفاوت از بیماران جوان به جای می گذارد.

این عارضه های پوستی اغلب به صورت کهیر یا سرخک خود را نشان می دهد. کهیر شکل گرفته برخلاف کهیر معمولا ۴۸ ساعت دوام دارد.

این عوارض به آبله مرغان شباهت دارد با این تفاوت که برخلاف آبله مرغان که دانه ها چرکی، قرمز و دلمه شده است در عوارض پوستی کرونا ضایعات هم فاز است و همگی شکلی یکسان دارند.

بیماران میانسالا متاسفانه به دلیل تنگی نفس یا ذات الریه و برخی بیماریهای زمینه ای دیگر دو درصد احتمال مرگ و میر دارند.

تظاهرات پوستی کرونا در افراد مسن

اینک که با عوارض پوستی کوید-نوزده یا کرونا در بین بیماران جوا و مبتلایان میانسال آشنا شدید بهتر است تظاهرات پوستی کرونا در بیماران مسن را نیز بشناسید.

متاسفانه ظهور عوارض پوستی در بین بیماران مسن بسیار شدید است و زخم و دلمه های بنفش رنگ همانند یک توری که پهن شده باشد روی پوست بیمار دیده می شود.

درصد مرگ و میر در بین بیماران مسن تا ده درصد پیش بینی شده است. مشکلات پوستی در مبتلایان کهنسال همانند دیگر عوارض کرونا شدید است.

نشانه های پوستی کرونا

به عبارت دیگر به همان اندازه که عوارض پوستی کرونا در جوانان و میان سالان که به صورت آبله مرغان و سرمازدگی بروز می کند جای نگرانی نیست عوارض پوستی در کهنسالان محل نگرانی شدید می باشد.  

بیماری کرونا یک بیماری هزار چهره است که در لیست مقلد های بزرگ قرار می گیرد یعنی همانند بیماری هایی مثل ایدز، لوپوس و بیماری سفلیس علائم هر بیماری را در سیر خود تقلید می کند.

مصرف دارو و تغییر رنگ پوست بیمار

همزمان با گسترش محتویات مرتبط با علائم کرونا در فضای مجازی و برخی رسانه ها باید گفت تظاهرات پوستی کرونا بسته به گروه سنی بیماران متفاوت است:

در بیماران جوان به صورت سرمازدگی، در میانسالان به صورت آبله مرغان و در کهنسالان به صورت یک تور بنفش رنگ از زخم ها بروز می کند.

مشاهده شده که در فضای مجازی عکس هایی نشر شده که بیمارانی را نشان می دهد که پوست آنها به دلیل کرونا تغییر رنگ یافته است.

به گفته مختصصان این عکس را نباید جدی گرفت چون تغییر رنگ پوست بیمار به دلیل مصرف داروست.

توصیه می شود این اطلاعات نادرست که در فضای مجازی منتشر می شود را جدی نگیرید.

به هر حال ویروز تاجدار کرونا که یک ویروس هزار چهره است با علائم و نشانه های ثابتی همراه نیست و در مسیر خود ممکن است علائمی را سبب شود که شبیه بیماری های دیگر است.

این ویروس هزار چهره علائم و نشانه های مختلفی دارد از سرفه و بدن درد گرفته تا تورهای بنفش رنگی از زخم بر روس پوست.

عوارض پوستی کرونا هم به سن بیماران بستگی دارد. جوانان در پوست خود احساس سرمازدگی می کنند،

بیماران میانسال دانه های چرکی شبیه آبله مرغان و سرخک را تجربه می نمایند و اما متاسفانه بیماران کهنسال دچار عوارض شدید پوستی ناشی از کرونا می گردند که همانند دیگر عوارض این بیماری خبرهای خوشی را برای این گروه از بیماران به همراه ندارد.