تظاهرات در سوئدن و استرالیا در اعتراض به تغییر مسیر لین برق ترکمستان

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12955

روز گذشته(دوشنبه) همزمان با اعتراضات گسترده در کابل، افغانستانی های مقیم سویدن و استرالیا در یک حرکت اعتراضی خواستار انکشاف متوازن در تمام مناطق افغانستان شدند.

افغانستان های مقیم سویدن در مقابل پارلمان این کشور تظاهرات کردند و خواستار لغو فیصله کابینه در تغییر مسیر لین برق ترکمنستان از مسیر سالنگ شدند.

معترضان که مخالف تغییر مسیر خط برق توتاپ هستند مدعی شدند که دولت افغانستان کمک های جامعه جهانی را به شکل یکسان به مصرف نمی رساند.

آنها دولت وحدت ملی را به تبعیض در تقسیم و اجرای پروژه های توسعه ای در افغانستان متهم کرده اند.

معترضان مدعی شدند که در پانزده سال گذشته دولت افغانستان پروژه های توسعه ای را در مناطق مرکزی افغانستان اجرا نکرده و حکومت وحدت ملی هم پروژه انتقال لین برق ترکمنستان که باید از مسیر بامیان می گذشت را تغییر مسیر داده است.

معترضان در استکهلم در پایان اعتراض شان قطعنامه ای صادر کرده و از دولت افغانستان خواستند تا به سیاست های تبعیض آمیز علیه مردم پایان دهد.

در این قطعنامه دولت وحدت ملی به عنوان یک اداره مافیایی نامبرده شده است که به گفته معترضان پول های مالیاتی جامعه جهانی و مردم سویدن را با اجرای سیاست های تبعیض آمیز به هدر می دهد.

دولت سویدن از جمله کشورهای کمک کننده در پانزده سال گذشته در بخش توسعه اجتماعی در افغانستان بوده است.

همچنان در در کشور استرالیا، صدها تن در مقابل سفارت افغانستان در کانبرا تجمع کردند و از دولت به دلیل انکشاف نامتوازن انتقاد کردند.

تظاهرکنندگان جنبش روشنای را یک حرکت حق طلبانه مردم خوانده و خواهان توجه جامعه جهانی برای تحقق خواسته های معترضان شدند.

معترضان در استرالیا، از دولت بخاطر ایجاد مانع کانتینری انتقاد کردند و گفتند برای مقابله با تظاهرات حق خواهانه دولت نباید مسیر معترضان را مسدود نماید آنان همچنان دولت را به تبعیض در بین شهروندانش متهم کرد.

همزمان با تظاهرات در کشور های سوئدن و استرالیا تعدادی زیادی در کانادا و اتریش نیز تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند و قرار است در روز های آینده در جاپان و تعدادی دیگر از کشور های جهان چنین مظاهراتی برگزار گردد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟