تظاهرات در کابل از بهر برقراری آتش‌بس میان طالبان و حکومت

  • انتشار: ۲۲ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 41596

به گزارش اطلس پرس, شماری از شهروندان کشور، زیرنام «اجتماع ملی آتس بس و صلح»، روز جمعه با ریختن به جاده‌ها، اعتراض شان را نسبت به ادامۀ جنگ در افغانستان، اعلام کردند.

این معترضان، می‌گویند که از جنگ خسته شده اند و می‎خواهند که در فضای صلح و آرامش زنده‎گی کنند.

آنان، برای رسیدن به هدف، از طالبان و حکومت می‎خواهند که دست کم برای سه ماه آتش بس کنند و سپس گفت‌وگوها را آغاز کنند.

نجیب الله، مسؤول اجتماع ملی آتش بس و صلح در این باره گفت: «خواست ما از حکومت این است که در ماه مبارک رمضان، آتش بس آغاز شود و در جریان این آتش بس، گفت وگوهای صلح نیز آغاز شود.»
عبدالحمید، معترض دیگر نیز افزود: «وضعیت اقتصادی ما خراب است، امنیت ما خراب است، آموزش برای ما نیست، جهالت بر ما حاکم شده؛ ما باید به جنگ خاتمه بدهیم.»

این تظاهرات در حالی راه اندازی می‌شود که پیش از این، اعتراض‌های مشابه در ولایت هلمند و چندین ولایت دیگر نیز راه اندازی شده بودند – اما نتیجه‎یی در پی نداشت.

اما، معترضان در کابل، همزمان با تأکید بر برقراری آتش بس، خواهان زدودن فقر و بی سوادی از کشور نیز استند؛ مواردی‎گه به گفتۀ آنان از عوامل عمدۀ تداوم جنگ در افغانستان استند.

نسیم احمدزی، یکی از این معترضان بیان داشت: «ما، نه خواست سیاسی داریم، نه کدام چوکی می‌خواهیم؛ ما تنها ختم جنگ را می‌خواهیم.»

محمد طارق الهام، فعال جامعۀ مدنی نیز تصریح کرد: «در کُل از طرف های درگیر جنگ، چه امریکا، چه طالبان و چه دولت افغانستان، یگانه هدف و خواست ما، صلح است.»

خواست برقراری آتش بس از سوی این جوانان در حالی مطرح می‎شود که عالمان دین افغانستان، پاکستان و اندونیزیا، روز جمعه در نشست مشترک در اندونیزیا، خواهان قطع جنگ در افغانستان شدند و از طالبان خواستند که به گونۀ مستقیم با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند.

این همه در حالی است که خشونت‌ها و حمله‌‎های هراس افگنانه در افغانستان، افزایش یافته اند؛ دست کم در دوهفتۀ گذشته چهار رویداد هراس افگنانه تنها در پایتخت – آن هم در بخش‌های به شدت محافظت شده – رخ داده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟