تصمیم بحران ساز حکومت در مسئله شناسنامه ها

  • انتشار: ۲۵ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 9630

افغان پیپر نوشت:

در پی جنجال‌ها بر سر درج واژه افغان در تذکره‌های جدید الکترونیکی، گفته می‌شود که حکومت از سران اقوام از سرتاسر افغانستان می‌خواهد که به کابل آمده و در این خصوص تشکیل اجماع کنند.

به نقل از جامعه باز، در حالی که پارلمان کشور به‌ عنوان بالاترین مرجع قانون‌گذاری در کشور تصویب کرده است که واژه افغان در تذکره‌های جدید الکترونیکی درج نشود اما حکومت به دنبال اعتراض شمار معدودی از شهروندان کابل و جلال‌آباد، تصمیم گرفته است که نمایندگان اقوام از سراسر کشور را به پایتخت فرا بخواند‌ تا در این زمینه به اجماع نظر برسند. این در حالی است که طرح این مساله در شرایطی که بالاترین مرجع قانون‌گذاری آن را تصویب کرده است، به نحوی بحران‌سازی در کشور است.

قانون ثبت احوال نفوس که شامل طرح توزیع تذکره‌های الکترونیکی نیز می‌شود، حدود یک سال پیش از سوی پارلمان کشور به تصویب رسید. پارلمان کشور رای داد‌ که در شناسنامه‌های جدید الکترونیکی واژه افغان ذکر نشود ولی ملیت شهروندان درج بانک ذخیره اطلاعات این شناسنامه‌ها شود. این در حالی است که شورای وزیران به دنبال فشار نهادهای تمویل‌کننده این پروسه، تاریخ ۲۸ اسد سال روان را‌ برای توزیع این تذکره‌ها مشخص کرده بود اما در پی عدم توافق رییس‌جمهور، این روند تاکنون آغاز نشده است.

در سوی دیگر، اما پیشاپیش توزیع این شناسنامه‌ها شماری با این طرح مخالفت کرده و در اعتراضاتی از دولت خواستند تا بار دیگر در توزیع این شناسنامه‌ها غور شود که ظاهرا برای چندمین‌بار کار توزیع آن را با تاخیر روبرو کردند.

اگرچند این گروه از افراد استدلال محکمی بر درج واژه افغان در تذکره‌های الکترونیکی ندارند ولی اصرار دارند که باید این واژه ‌به‌ عنوان هویت شهروندان شامل شناسنامه‌های جدید شوند.

در همین‌حال، شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند: براساس قانون اساسی، اگر حکومت مخالف این طرح است و می‌تواند با دو ثلث آرا این تصمیم مجلس را رد کند، در آن مداخله نمی‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟