تصاویر ناسا از نتایج فوران یک آتشفشان در جو زمین

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 126589

خاکستر حاصل از فوران آتشفشانی قدرتمند در نزدیکی تونگا در مجموعه‌ای از تصاویر گرفته شده توسط یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به وضوح قابل مشاهده این تصاویر توسط فضانورد ناسا، کایلا بارون، یک روز پس از انفجار گرفته شده است، زمانی که ایستگاه فضایی در حال عبور از روی نیوزلند در ارتفاع حدود ۲۵۰ مایلی بوده است.

به گزارش digitaltrends، این فوران یک جزیره کوچک غیر مسکونی در اقیانوس آرام جنوبی به نام هونگا تونگا-هونگا هاآپای را در حدود ۴۰ مایلی شمال پایتخت تونگا، نوکوآلوفا، ویران کرد. امدادگران همچنان در حال تلاش برای ارزیابی میزان خسارات هستند که شامل سیل ناشی از سونامی ناشی از انفجار و خاکستری است که در جزایر تونگان ایجاد شده است. آمار تلفات هنوز مشخص نیست. ناسا در وب‌سایت خود اعلام کرد: “چند ماهواره رصدگر زمین، داده‌ها را در طول فوران و پس از آن جمع‌آوری کردند. دانشمندان وابسته به برنامه بلایای ناسا اکنون در حال جمع‌آوری تصاویر و داده‌ها هستند و آن‌ها را با همکاران خود در سراسر جهان از جمله آژانس‌های واکنش به بلایا به اشتراک می‌گذارند.”

ناسا گفت: “توده عظیمی از مواد چیزی را ایجاد کرد که آتشفشان شناسان آن را ابر چتری می‌نامند که این ابر در حداکثر وسعت خود حدود ۳۰۰ مایل (۵۰۰ کیلومتر) عرض دارد.” این انفجار قدرتمند مواد آتشفشانی را به استراتوسفر فرستاد. ناسا گفت که مواد آتشفشانی که به این لایه نسبتاً خشک جو می‌رسد معمولاً برای مدت طولانی تری در هوا باقی می‌ماند و مسافت‌های بیشتری را نسبت به خاکستر در تروپوسفر پایین‌تر و مرطوب‌تر طی می‌کند.

ناسا افزود: “اگر مواد آتشفشانی کافی به استراتوسفر برسد، می‌تواند شروع به حرکت کند و این موضوع می‌تواند تأثیر خنک کنندگی بر دمای جهانی داشته باشد.” در حالی که فضانوردان در ایستگاه فضایی معمولاً با مناظر زیبایی خیره‌کننده از زمین برخورد می‌کنند، پدیده‌هایی مانند فوران‌های آتشفشانی و طوفان‌ها نیز وقتی از بالا گرفته می‌شوند، تصاویر خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟