تصاویری از موزه ملی افغانستان

  • انتشار: ۳۰ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 7386

موزه ملی افغانستان که یکی از غنی‎ترین موزه‎ها و ارزشمندترین گنجینه‎های منطقه به شمار می‎رود، گویای واقعیت‎های تلخ و شیرین و پر فراز و نشیب تاریخ کشور است.

موزه ملی افغانستان در سال ۱۹۱۹ م. در ساختمانی واقع در «باغ بالا» گشایش یافت و تعدادی از آثار تاریخی این کشور شامل اسلحه، لباس‎های دست‌دوز، سلاح و برخی نسخ خطی در آن نگهداری می‎شد.

درسال ۱۹۲۵ این موزه با تمام آثار شامل در آن به «قصرکوتی باغچه» کاخ ریاست جمهوری منتقل شد اما به دلیل کوچک بودن این قصر، بار دیگر این آثار گرانبها به ساختمان فعلی موزه ملی منتقل شد که از آن زمان تاکنون در این مکان نگهداری می‎شوند.

در این موزه از زمان تأسیس تا سال ۱۹۹۲ م. ۱۰۰ هزار اثر باستانی از دوره‎های مختلف به خصوص دوره‎های «سنگ قدیم» و «اسلامی» حفظ و نگهداری می‌شد اما پس از این سال به دلیل جنگ‎های طولانی در این کشور بیش از ۷۰ درصد آثار برتر و منحصر به فرد این موزه تخریب شد یا به سرقت رفت.

در دوران سیاه طالبان این کانون فرهنگی، به دلیل شکسته شدن بیش از ۲ هزار مجسمه‎ دوره‎های مختلف توسط این گروه ضربه مهلک دیگری را تجربه کرد.

هم اکنون روزانه صدها نفر از شهروندان این کشور و توریست‌هایی از نقاط مختلف جهان، از آثار گران‌بها و منحصر به فرد این موزه بازدید می‎کنند.

به گفته مسئولان، بیش از ۱۰ هزار قطعه اثر به سرقت رفته از این موزه دوباره به این موزه منتقل شده‌اند./تصایر از: فارس نیوز

موزه ملی افغانستان (1) موزه ملی افغانستان (2) موزه ملی افغانستان (3) موزه ملی افغانستان (4) موزه ملی افغانستان (5)

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟