تشخیص سن از روی عکس با روش های امروزی

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79827

تشخیص سن از روی عکس علی رغم جالب بودن موضوع همواره با اماواگرهایی از سوی مردم روبرو بوده است؛ عکس انسان حاوی اطلاعات مهمی در مورد نژاد، اخلاق، جنسیت و سن انسان می باشد و هرگونه برداشت غلط از آن می تواند فرد را افسرده ای خوشحال کند. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که «طرف خوش عکس یا بد عکس» می باشد. این جمله بار روانی زیادی را با خود حمل می کند، خوش عکس بودن به این معناست که فرد زیباتر و جوان تر از سن واقعی اش به نظر می رسد و بد عکس بودن نقطه مقابل این  گفته است.

سه ویژگی چهره

از آنجایی که تشخیص سن از روی چهره این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده و نرم افزارهای کامپیوتری نیز در این راستا به بازار آمده آشنا شدن با ویژگی های چهره که به کامپیوتر کمک می کند سن انسان را حدس بزند، اهمیت خاص پیدا می کند. براساس اعلام محققان عرصه چهره نگاری، چهره انسان معمولا دارای سه ویژگی «محلی، عمومی و ترکیبی» می باشد.

ویژگی های محلی

اولین ویژگی چهره که می تواند در تشخیص سن از روی عکس کمک کند، ویژگی های محلی می باشد: این ویژگی شامل مقدار و عمق چین و چروک پیشانی، زیر چشم ها و گونه ها می باشد، تغییر رنگ مو، پیر شدن پوست، لکه های ایجاد شده در روی پوست به علت بالا رفتن سن، کک و مک روی پوست و هندسه اجرای صورت نیز دراین دسته قرار می گیرد.

ویژگی های عمومی  

ویژگی دوم مهم در تشخیص سن از روی عکس، ویژگی های عمومی می باشد. ویژگی های عمومی معمولا ویژگی های فردی شامل هویت، حالت، قومیت، جنسیت و اندازه و شکل چهره را نشان می دهد.

ویژگی های ترکیبی

این ویژگی مهم دیگر در تشخیص سن از روی عکس، همان طور که نامش نشان می دهد ترکیبی از ویژگی های محلی و عمومی می باشد. برای تشخیص سن افراد معمولا از این روش استفاده می شود و هرچه میزان استخراج این ویژگی ها در بخش های مختلف چهره بهتر و دقیق تر انجام شود، سن فرد نیز دقیق تر تشخیص داده می شود.

لزوم دقت در سیستم های تشخیص سن

همان طور که گفته شد در سیستم های  تشخیص سن از روی عکس یا چهره ترکیبی از ویژگی های محلی و عمومی فرد از روی بخش های مختلف صورت استخراج می گردد، سیستم های تشخیص از آنجایی که بیشتر روی ویژگی های فیزیکی تمرکز دارند، خیلی دقیق عمل نمی کنند. افرادی که به دلیل شرایط شغلی ممکن است در زیر آفتاب کار کنند، بدون شک لطافت و زیبایی پوست خود را زودتر از کسانی که در شرایط کاری بهتر کار می کنند از دست می دهند، پوست این افراد به اصطلاح به پیری زودرس می رسند در حالیکه سن زیادی ندارند. عکس این قضیه نیز صادق است: افرادی هستند که علی رغم سن بالا موهای آنها هنوز سیاه باقی مانده و به اصطلاح عامه «سیاه پیر» هستند. مشاهده این استثنائات نشان می دهد که سیستم های تشخیص سن از روی چهره در بسیاری موارد دقیق عمل نمی کنند.

سیستم های تشخیص سن از روی عکس به بانوان پیشنهاد نمی شود

تشخیص سن از روی عکس به طور کل برای همه و برای زنان به طور خاص موضوع نگران کننده ای است چراکه زنان به طور ژنتیکی و غریزی سن خود را کمتر از آنچه هستند می گویند و جمله ای که بیشترین انرژی را به زنان می دهد این است که بگویی«ماشاالله خوب موندی! خیلی جوان تر از آنچه هستی نشان می دهی!» عکس قضیه هم صادق است: اگر سیستم های تشخیص سن از روی چهره که معمولا سن را بالاتر از آنچه هست نشان می دهد، به طور مثال سن یک بانو را ۵ سال بزرگ تر نشان دهد، آن وقت است که ناسزا و کفر گویی بانوی محترم شروع شده زمین و زمان را به هم می دوزند که این برنامه ها از ریشه دروغ است و اصلا کامپیوتر را چه به این حرف ها!

وب سایت جدید مایکروسافت برای تشخیص سن از روی چهره

تشخیص سن از روی عکس برای مایکروسافت هم جالب بوده و این شرکت وارد عمل شده و در این زمینه سایتی را طراحی کرده که سن کاربر را از روی چهره اش تشخیص می دهد؛ این سایت که  how-old.net  نام دارد در تشخیص سن از روی چهره به شما کمک می کند. مایکروسافت برای به رخ کشیدن قدرت قدرت پلت فورم سرویس های ذخیره مجازی(کلاود) در کنفرانس بیلد سال ۲۰۱۵ از این وب سایت رونمایی کرد. این سایت قادر است پس از آپلود عکس کاربران، آن را تحلیل و بگوید که فرد چند ساله است. استفاده از این وب سایت اگرچه ممکن است برای کاربرانی که دوست دارند جوان ترین عکس خود را در پروفایل شبکه های مجازی خود مانند فیس بوک قرار دهند، خوب است اما کاستی های خود را نیز دارد. این وب سایت ممکن است در بیشتر مواقع دقیق و درست عمل کند اما بعضی اوقات اشتباه می کند. به طور مثال اگر فردی چند عکس که در یک سال  گرفته شده را در این وب سایت آپلود کند ممکن است عددهای متفاوتی برای سن خود دریافت کند چون عکس ها در نور و حالت چهره متفاوت هستند.

تشخیص سن از روی عکس

به هر صورت تشخیص سن از روی عکس همان طور که گفته شد موضوع جالبی است؛ افراد اعم از زن و مرد به سئوالات مربوط به سن خود جواب درستی نمی دهند چون می ترسند این جمله را بشنوند که «وای چقدر پیر شده ای! یا سنی ازت گذشته!» اینکه کامپیوتر هم در این موضوع با انسان وارد تعامل شده هم در نوع خود جالب است، کامپیوترها با نرم افزارها و برنامه های تشخیص سن از روی چهره اینک انسان ها را خوشحال یا ناراحت می سازد! هرچه که هست و هرچه که خواهد بود این است که خانم های اصلا دوست ندارند سیستم های تشخیص سن از روی چهره را در کامپیوتر خود نصب کنند و اگر نصب هم بکنند در یک پوشه  مخفی خواهند کرد تا در خلوت از آن استفاده کنند!