راهنمای تشخیص سنگ زمرد اصل از بدل

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73927

همیشه دسته‌ای از جواهرات هستند که دارای نگین ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه ‌قمیتی می‌باشند. به دلیل اینکه این سنگ‌ها باعث زیباتر و درخشنده‌‌تر شدن زیورآلات ما می‌شوند. یکی از این سنگ‌‌های زیبای تزئینی، زمرد است. این سنگ قیمتی بر روی انواع زیورآلات اعم از گردنبند و دستبند و انگشتر کار می‌شوند. در این مطلب ازخبرگزاری اطلس راههای تشخیص زمرد اصل را یاد میگیرید.

سنگ زمرد اصل (Emerald)

این سنگ گران‌بها در ردۀ کانی‌های سیلیکاتی جای می‌گیرد. و در سنگ‌های پگماتیت یافت می‌شود. نام فارسی آن دوبال است و از بریلیوم، آلومینیوم و سیلکات تشکیل شده است.

حاوی کروم و وانادیوم می‌باشد، که رنگ سبز زیبا و خاص زمرد را به وجود می‌آورد. سختی سنگ زمرد برابر با ۸ می‌باشد.

رنگ‌های زمرد اصلی

این سنگ زیبا و گران‌بها در رنگ‌های سبز، سبز مایل به سیاه، سبز مایل به سفید و سبز مایل به زرد در طبیعت یافت می‌شود.
و زیبایی خاص این سنگ ارزشمند همان‌طور که ذکر شد مربوط به کروم و وانادیوم موجود در آن می‌باشد.

تشخیص زمرد اصل

تشخصیل زمرد اصل از بدل

این سنگ ارزشمند نیز مانند دیگر سنگ های قیمتی نمونه های تقلبی بسیاری دارد. این سنگ‌های تقلبی و بدل در بازار با قیمت ارزان‌تر یافت می‌شود.

البته که شناخت سنگ زمرد اصل از نمونۀ تقلبی آن کار دشواری است. این امر نیازمند تبحر و تجربه می‌باشد. البته روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند تا حدودی ما را در تشخیص زمرد اصل از بدل کمک کند.

مهمترین معدن زمرد جهان در کشور کلمبیا واقع است. و معدن موزو یکی از معادنی است که در آن زمرد مرغوب و با رنگ سبز سیر و شفاف استخراج می‌شود.

انواع و اقسام زمرد در بازار وجود دارد: طبیعی و صنعتی و بدل.

روش‌های تشخیص زمرد اصل

برای تشخیص زمرد اصل باید به این نکات توجه کنید؛ زمرد اصل و معدنی به طور طبیعی مقداری ناخالصی درون خود دارد.
ترک‌ها و شکستگی‌هایی درون بافت سنگ وجود دارد که باعث شکننده شدن زمرد می‌شود. و با یک ضربۀ کوچک ممکن است بشکند.

برای اینکه سنگ زمرد از استحکام لازم برخوردار شود و کیفیت آن بهبود یابد، عمل oiling بر بروی آن انجام می‌شود. به واسطۀ این عمل مقداری روغن وارد سنگ می‌شود تا شفافیت و استحکام کافی را به آن بدهد.

رنگ به جای روغن

گاهی به جای استفاده از عمل oiling و تزریق روغن داخل زمرد، رنگ‌ وارد آن می‌کنند تا ترک‌های زمرد را پر کنند و آن را یک دست نشان بدهند. جایگزین کردن رنگ به جای تزریق روغن ارزش سنگ زمرد را از بین می‌برد.

تشخیص وجود روغن در زمرد و یا استفاده از رنگ، فقط کار افراد متخصص و متبحر در زمینه‌ سنگ‌شناسی است.

غلظت رنگ

برای تشخیص زمرد اصل از بدل سنگ زمرد خود را به سمت نور بگیرید و با دقت به آن نگاه کنید، در زمرد طبیعی غلظت رنگ در قسمت‌های مختلف سنگ با هم فرق می‌کند.

در زمرد بدل این غلظت رنگ در تمام نقاط سنگ یکسان پراکنده شده و ترک و ناخالصی در آن دیده نمی‌شود

در زمرد اصل همانطور که در بالا ذکر شد ناخالصی‌ها و ترک‌هایی وجود دارد که قابل مشاهده هستند.

زمرد رنگ شده

سنگ‌های زمرد معدنی قابلیت آن را دارند که داخل آنها رنگ تزریق شود. البته اگر این رنگ را برای پر رنگ‌تر شدن سنگ وارد زمرد کنند، ارزش آن را پایین می‌آورد.

زمرد رنگ شده معمولا با داشتن رگه‌‌های سبزی که پر رنگ‌تر از سطح سنگ هستند قابل تشخیص می‌باشند. در هنگام خرید باید به همۀ این موارد دقت شود.

چند روش دیگر

همانطور که ذکر شد، سنگ‌های زمرد اصل دارای ترک‌های ریزی هستند ، این ترک‌ها بعضاً با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده می‌باشند.

سنگ زمرد اصل دارای شفافیتی است که پاک کردن آن با روغن، این شفافیت بیشتر می‌شود. اما در نوع تقلبی آن، شفافیت سنگ با انجام این کار تغییری نمی‌کند.

زمرد قرمز

یک روش کاربردی دیگر نیز این است که، سنگ زمرد را به سمت دهان خود ببرید و به آن “ها” کنید. این عمل شما باعث می‌شود که بخاری بر روی سنگ بنشیند.

اگر سنگ زمرد شما اصل باشد این بخار سریع از بین می‌رود. اما اگر سنگ تقلبی در دست داشته باشید، ممکن است بخار دهان بر روی آن به مدت چند ثانیه بماند.

یک روش دیگر به عنوان آخرین روش ذکر شده در این مقاله برای تشخیص زمرد اصل از تقلبی این است که، اگر زمرد اصل را در مقابل نور خورشید قرار دهیم، رنگش تغییری نمی‌کند.

اگر با این عمل(قرار دادن در مقابل نور خورشید)، نور در زمرد شما شکسته شود و رنگ‌های درون آن تجزیه شوند این سنگ تقلبی است.

روش های زیادی برای تشخیص زمرد اصل از تقلبی وجود دارد، اما یک تشخیص دقیق مستلزم وجود یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه می‌باشد.

خواص سنگ زمرد

زمرد نیز مانند بسیاری از سنگ‌های معدنی دارای خواص فروانی است. سنگ زمرد قبل از تولد برای جلوگیری بیماری صرع، علی‌الخصوص برای کسانی که زمینۀ ارثی دارند مفیدِ فایده است.

به همراه داشتن این سنگ باعث برقراری تعادل در سیستم عصبی می‌شود. و از حمله‌های عصبی جلوگیری می‌کند.
پس کسانی که از بیماری پارکینسون رنج می‌برند می‌توانند برای بهبود بیماری خود از این سنگ استفاده کنند. اینگونه که، سنگ را بر بالاترین نقطۀ سر خود(فرق سر)، قرار دهند.

از آویز زمرد برای بهبود عملکرد قلب خود و جلوگیری از تپش قلب و تقویت آن و همچنین برای درمان گرفتگی رگ‌ها استفاده کنید. این سنگ برای بیماری‌های خونی و همچنین درمان ضعف بسیار مفید است.

سنگ زمرد نیز مانند دیگر سنگ‌های معدنی به بهبود دستگاه گوارش کمک می‌کند. معده را تقویت کرده، موجب رفع زخم معده می‌شود. نگاه کردن به سنگ زمرد اصل موجب روشنی چشم می‌شود.

اگر کسی می‌خواهد زایمان کند، یک سنگ زمرد با او همراه کنید. این کار باعث آسان شدن وضع حمل او می‌شود. سنگ زمرد آرامبخش است و سرشار از انرژی.

کسانی که از درد کمر و ستون فقرات رنج می‌برند، این سنگ را مستقیماً بر قسمت‌های دردناک بگذارند و با آن ماساژ دهند. این کار باعث بهبود درد در آن ناحیه می‌شود.