تشخیص جنسیت کبوتر با ۶ روش ساده

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74760

نوشتن در مورد تشخیص جنسیت کبوتر مرا به یاد یک کلام طنزآلود از یک دوستی قدیمی می‌اندازد که می‌گوید «دو قسمت بدن مردها همیشه زخم‌است: یکی پیشانی و دیگری روی زانوی آنها. دلیلش هم این است که این دو قسمت همیشه ضربه می‌خورد: یک ضربه زمانی‌ست که صبح مرد به قصد رفتن به سر کار از خانه خارج می‌شود و زن خانه از وی می‌خواهد فلان چیز را بخرد، مرد ضربه‌ای به بخش پایانی پیشانی و درست روی ابروی خود می‌زند و می‌گوید «چشم». اما ضربه دوم زمانی روی بخش بالایی زانو می‌خورد که مرد عصر به خانه بر می‌گردد و وقتی با همسر خشمگینش روبرو می‌شود با افسوس می گوید «آخ! یادم رفت»

نگاهی عمیق‌تر به مفهوم این جک، نشان می‌دهد که تشخیص جنسیت کبوتر از روی حرکات آنان قابل انجام است: کبوتران ماده معمولا آرام یک جایی می‌نشینند یا می‌ایستند در حالیکه سر و گردن خود را بالا گرفته‌اند اما کبوتران نر همانند مردان مرتب نوک به زمین می‌زنند، به دور کبوتر ماده می‌چرخند و بی‌تابی می‌کنند.

معروف‌ترین راه‌های تشخیص جنسیت کبوتر

برای تشخیص جنسیت کبوتر راه‌های زیادی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

۱- آواز

در تشخیص جنسیت کبوتر آواز می‌تواند مفید باشد. کبوتران نر در دوران بلوغ آوازی از خود سر می‌دهند که بسیار زیبا و واضح است (بق بقوی معروف کبوتران). کبوتران ماده اما گاهی اوقات این صدا را از خود سر می‌دهند که به زیبایی بق بقوی کبوتر نر نیست. به عبارت ساده‌تر کبوتران نر بیش‌تر از نوع ماده قور می‌زنند.

۲- شکل ظاهری

روش دیگر در تشخیص جنسیت کبوتر توجه به شکل ظاهری آنهاست. کبوتران نر معمولا هیکلی درشت دارند چون یک یا دو روز زودتر از کبوتران ماده از تخم بیرون می‌آیند؛ نوک کبوتر نر در مقایسه با کبوتر ماده کمی بادکرده‌تر به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر کبوتران نر کله درشت و نوک زمخت هستند.

اگر نژاد کبوتر و شرایط آب وهوایی را در نظر نگیریم، راه دیگر تشخیص جنسیت کبوتر، شکل سینه‌ی آنهاست: کبوتر ماده سینه‌ای(جناغی) بازتر در مقایسه با کبوتر نر دارد و این ویژگی سبب می‌شود کبوتر ماده هنگام راه رفتن سبک خاصی به خود بگیرد.

همین طور برخی روش‌های سنتی تشخیص جنسیت کبوتر می‌گوید کبوتر نر یک تا دو روز زودتر از کبوتر ماده سر از تخم بیرون می‌آورد.

روش دیگر در تشخیص جنسیت کبوتر توجه به حرکت کبوتر زمانیکه از ارتفاعی به سمت پایین می‌آید، می‌باشد. در این حالت اگر دم کبوتر به سمت پایین بود، کبوتر ماده و اگر دم به سمت بالا بود، کبوتر نر است.

همچنین در  کبوتر نر، پنجه بیرونی بلندتر از پنجه داخلی‌ست در حالیکه در کبوتر نر هردو پنجه داخلی و خارجی مساوی‌ هستند.

۳- کلوآک(مقعد)

راه دیگر برای تشخیص جنسیت کبوتر توجه به کلوآک مقعد می‌باشد: مقعد کبوتر ماده کوچک، مسطح و پهن، گشاد و مرطوب، کمرنگ و روشن و نرم و سست است در حالیکه مقعد کبوتر نر بزرگ، بلند، فنری و ارتجاعی، تیره و پر رنگ، مشخص و برجسته و تنگ و خشک می‌باشد.

۴- روی دست گرفتن کبوتر

روش دیگر برای تشخیص جنسیت کبوتر، روی دست گرفتن آنهاست: کبوتر را به صورت وارونه روی دست خود بگیرید، اگر کبوتر جنب و جوش از خود نشان داد و تقلا کرد پس نر است و اگر هیچ تلاشی نکرد ماده است. همین طور باید گفت که کبوتران نر هنگام پرواز بال‌هایشان را مرتب به هم می‌زنند و تولید صدا می‌کنند. کبوتر نر معمولا با نوک به صورت کلگی به سر دیگر کبوتران می‌زند.

۵- کبوتر نر، ذوق می‌کند

برای تشخیص جنسیت کبوتر لازم نیست خیلی به خود زحمت بدهید بلکه تماشای حرکت کبوتران می‌تواند به شما در این راه کمک کند. کبوتر نر معمولا قور می‌زند اما کبوتر ماده تنها زمانی که مست شود قور می‌زند. کبوتر نر زمانیکه کبوتر ماده را روی تخم‌ها خوابیده می‌بیند ذوق می‌کند و برای چند ثانیه بال‌های خود را روی زمین پهن می‌نمایند، در این حالت می‌گوییم کبوتر نر به عشق بچه‌هایش ذوق کرده‌است. نکته دیگر اینکه کبوتر نر معمولا با دم خود زمین را جارو می‌کند.

۶- کبوتران نر همواره دعوا می‌کنند

نکته مهم دیگر در تشخیص جنسیت کبوتر توجه به رفتار و حرکات آنهاست. کبوتران نر معمولا با نوک به سر کبوترهای ماده می‌زنند. کبوتر نر وقتی می‌بیند که یک کبوتر غریبه به سوی آشیانه‌ی وی و جفتش در حال نزدیک شدن است بال‌هایش را نیمه باز می‌کند، کتفهایش را کمی از سینه‌اش با فاصله نگه می‌دارد و به صورت موازی در حالیکه بالهایش نیمه باز است به دور خود می‌چرخد و غر می‌زند تا به کبوتر غریبه هشدار دهد به قلمرو او نزدیک نشود.

وقتی دو کبوتر را داخل قفس قرار می‌دهید، کبوتر نر شروع به غر زدن می‌کند و این کار را آنقدر  انجام می‌دهد که کبوتر ماده او را بپذیرد. وقتی کبوتر ماده کبوتر نر را پذیرفت، کبوتر نر سرش را به زیر کبوتر ماده می‌برد و ماده را وادار به نوازش کردن خود می‌کند.

تشخیص جنسیت کبوتر

تشخیص جنسیت کبوتر، امری ساده

اینک مطمئن هستم که خواندن این مطلب به شما کمک‌های لازم برای تشخیص جنسیت کبوتر را انجام داده‌است. برای شناسایی کبوتران ماده از کبوتران نر لازم نیست سراغ راه‌های پیچیده علمی بروید، بلکه کافی است با یکی از کسانی که در جوجه کشی از کبوتران و کبوتر بازی تخصص دارد گفت‌وگو کنید. کبوتر بازان حرفه‌ای به شما خواهند گفت که تشخیص کبوتر نر از کبوتر ماده با استفاده از چند روش ساده به راحتی امکان‌پذیر است.

کبوتران نر بیشتر بق بقو می کنند، هیکلی درشت تر دارند، نوک  و سر و کله‌ی آنها زمخت‌تر است، کبوتران نر زمانیکه از ارتفاعی به سمت پایین می‌آیند دمشان به سمت بالاست اما کبوتران ماده زمانیکه به سمت پایین حرکت می‌کنند دمشان به سمت بایین است. کبوتران نیز مانند دیگر دسته‌های پرندگان دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند و کمی دقت در این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند نر و ماده‌ی آنها را از هم جدا کنید.