تشخیص تست ضریب هوشی/ سن مغزی شما چقدر است؟

  • انتشار: ۲۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77285

تست ضریب هوشی زمانی اهمیت بیشتر پیدا می کند که بدانیم از بین تمام موضوعاتی که کنجکاوری جامعه نوین بشری را برانگیخته است هیچ کدام به اندازه هوش جذابیت نداشته است. واژه هوش چنان به دفعات توسط افراد معمولی و متخصصین مورد استفاده قرار گرفته که معنای آن تقریبا بدیهی فرض شده است. از شواهد موجود می توان فهمید که حتی متخصصین هم تعریف واحدی از هوش ارائه نکرده اند چرا که واژه هوش و سنجش ضریب هوشی از طریق تست های هوش امری بسیار پیچیده و انتزاعی است که ویژگی های معینی مانند سبک و سنگین و قرمز و آبی ندارد. هوش یک اسم است، کلمه ای که بر شیء یا چیزی با مشخصات یا اوصاف معین دلالت دارد.

هدف از تست ضریب هوشی ارائه اطلاعاتی در مورد IQ شماست، امری که به شما کمک می کند به خود ادراکی و تجزیه و تحلیل درستی از توانایی خویش داشته باشید تا بتوانید با مشکلات جامعه یی که در آن زندگی می کنید مبارزه کنید.

چگونه به تست ضریب هوشی پاسخ دهیم؟

برای پاسخ دادن به تست های ضریب هوشی باید به برخی نکات توجه داشته باشید: اینکه بدانید این تست برای اندازه گیری هوش شما طراحی شده است، شرط سنی برای پاسخ دادن به اینگونه تست ها مهم است و معمولا افراد بالای یازده سال می توانند به آن پاسخ دهند، فقط زمانی  به سؤالات آزمون پاسخ دهید که با نشاط  و سرحال هستید، حتماً در جایی ساکت، راحت و با نور کافی به سؤالات پاسخ دهید، محدودیت زمانی را رعایت کنید و در هنگام پاسخگویی به سؤالات تست ضریب هوشی با هیچ فردی مشورت نکنید.

تست ضریب هوشی

نکته مهم دیگری که در تست ضریب هوشی باید به آن توجه داشته باشید این است که اگرچه اینگونه تست ها ضریب نسبتا صحیحی از هوش شما در اختیارتان قرار می دهد اما بسیاری از جنبه های دیگر ذهن انسان مانند خلاقیت، استعداد، موسیقی و مهارت های روانی – حرکتی نیز وجود دارند که تست های هوش آنها را اندازه نمی گیرد.

نمونه سوالات تست ضریب هوشی

قبل از پاسخ دادن به تست ضریب هوشی حتما دستور العمل ها را به دقت بخوانید، به همه ی سؤال ها پاسخ دهید. اگر پاسخ را نمی دانید حدس بزنید. هیچ سؤالی را بدون پاسخ باقی نگذارید. اگر چنین به نظر می رسد که سؤالی بیش از یک پاسخ دارد یا اصلاً پاسخ صحیحی ندارد گزینه ای را انتخاب کنید که به نظر شما بهترین است. به یاد داشته باشید که سوالات اینگونه تست ها عملاً طوری طراحی شده اند که توانایی تفکر و استدلال شما را بیازمایند.

در برخی از سوالات تست ضریب هوشی از شما خواسته می شود مقایسه انجام دهید. مانند نمونه سوالات زیر:

مثال: نسبت قایق به آب مثل نسبت هواپیما است به :

خورشید – زمین – آب – آسمان – درخت

در برخی دیگر از سوالات تست ضریب هوشی گروهی از پنج شیء به شما داده خواهد شد. چهارتای آنها وجه اشتراکی خواهند داشت ؛ یعنی به طریقی مشابه یکدیگر خواهند بود. از شما خواسته خواهد شد شیء را که با چهارتای دیگر تشابه ندارد، انتخاب کنید.

مثال : کدام یک از این پنج شیء کمترین شباهت را با چهار مورد دیگر دارد ؟

سگ – اتومبیل – گربه – پرنده – ماهی

در دسته دیگری از سوالات تست ضریب هوشی اعداد یا حروفی به شما ارائه می شود که دارای نظمی معین هستند. ترتیب این اعداد یا حروف از الگوی معینی پیروی می کند، اما یکی از آنها با این نظم و ترتیب جور در نمی آید. شما باید آن را که با الگوی ترتیب بقیه همخوانی ندارد انتخاب کنید.

مثال : کدام یک از این اعداد به گروه زیر تعلق ندارد؟

۱۳ – ۱۱ – ۱۰ – ۹ – ۷ – ۵ – ۳ – ۱

نوع دیگر سوالات تست ضریب هوشی به گونه ای است که از شما خواسته می شود برخی مسائل را حل کنید: حل این مسائل مستلزم دانش ریاضی عمیق و پیچیده نیست بلکه این مسائل میزان منطقی بودن شما را می آزمایند؛ یعنی کیفیت درست فکر کردن شما را می سنجد.

تست ضریب هوشی و سن مغزی

هنگام پاسخ به سوالات تست ضریب هوشی، توجه به سن مغزی نیز  اهمیت خاص خود را دارد. سن مغزی یک عدد نسبی است که به هیچ وجه نمی توان رقم دقیق و درستی برای آن در نظر گرفت. این عدد درست مانند سن روح شما می تواند با سن بیولوژیکی شما مطابقت نداشته باشد. برای سنجش سن مغزی معمولا از فرد خواسته می شود برخی سوالات تصویری را پاسخ دهد. سوالاتی مانند: دو تصویر به فرد داده شده و از فرد پرسیده می شود اشتباهات مشترک در دو تصویر را پیدا کند.

عملکرد فرد پس از پاسخ دادن به این نوع از سوالات تست هوش با درنظرداشت معیارهای زیر سنجیده می شود:

اگر برای هر تست کمتر از ۲۰ ثانیه زمان نیاز داشته اید مغز شما نسبتاً جوان بوده و می تواند از یک موقعیت به موقعیت دیگر تغییر جهت داده و هر موضوعی را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهد.

اگربرای جواب دادن به هرتستی به بیش از ۲۰ ثانیه زمان نیاز داشته باشید یا نتوانید به همه ی تست ها پاسخ دهید بدین معنا خواهد بود که شما مغز یک انسان بالغ و نسبتاً پیر را خواهید داشت. برای چنین فردی سخت است که ذهنش را از دیدن چیزهایی که واضح هستند دور سازد و تغییر را به راحتی تحمل نخواهد کرد.

اگر به هرسوال در کمتر از ۵ ثانیه پاسخ درست دهید، مغزتان به اندازه ی یک کودک نوپا جوان خواهد بود که نتیجه ای بسیار عالی خواهد بود. شما در سریع ترین زمان ممکن متوجه کوچک ترین جزییات خواهید شد و خیلی سریع با شرایط جدید وفق پیدا خواهید کرد.

به هر صورت باید توجه داشته باشید که هیچ تست سنجش هوش به خودی خود کامل نیست و نباید این گونه تصور کنید که مثلا اگر فردی نتوانست به سوالات اینگونه تست ها به طور کامل یا به صورت پنجاه درصد به پایین پاسخ دهد، چنین فردی از هوش بالا برخوردار نیست. هوش انواع مختلف دارد و سنجش تمام آنها توسط تست ضریب هوشی امکان پذیر نیست.