تریدر یا معامله گر کیست؟

  • انتشار: ۷ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 103311

واژه تریدر برای کسانی که در بازارهای مالی دستی بر آتش دارند نامی آشنا است و نیاز به توضیح ندارد. اما کسانی که با این بازارها آشنایی و تازه می خواهند وارد شوند در این مقاله با ما همراه شوند.

تریدر، به شخصی گفته می شود که در بازارهای مالی برای شخص خودش و یا به نمایندگی از فرد یا شرکت دیگری به خرید و فروش دارایی ‌های مالی می‌پردازد و هدفش کسب سود از معاملات انجام شده است.

تریدر یا معامله گر کیست؟
تریدر یا معامله گر کیست؟

فرق میان تریدر و سرمایه‌گذار را مدت‌ زمانی که شخص آن دارایی مالی را در اختیار دارد مشخص می کند. معمولاً سرمایه‌گذاران بیشتر به این که افق زمانی بلند مدت را برای معاملات خود در نظر بگیرند تمایل دارند.

این در حالی است که تریدرها برای مدت‌ زمان کوتاه‌ تری دارایی‌های خود را سرمایه‌گذاری می کنند و به طور معمول روند های کوتاه‌ مدت را زیر نظر دارند.

تریدرها وضع بازار مالی را تجزیه و تحلیل می‌ کند و با تکیه بر داده ‌های به دست آورده از تحلیلش، انجام معامله می کند و از نوسانات قیمت در بازار به نفع خود استفاده می کند.

در حقیقت تریدر یا معامله گر می ‌تواند یک سرمایه ‌گذار فردی باشد یا یک موسسه جهانی.

خوب است بدانید که در بازار کریپتوکارنسی ‌ها، تریدر به کسانی گفته می ‌شود که در بازه‌ های زمانی معلوم و مشخصی اقدام به خرید و فروش یا تبدیل ارز می ‌کنند و با نوسان گیری از بازار سود می‌کنند.

در ارزهای دیجیتال آنچه که نقطه مقابل ترید قرار دارد سرمایه گذاری، نگهداری یا هودل است، که یک یا چند ارز را برای بلند مدت و با هدف افزایش قیمت آن خریداری می‌ کنند.

معنای واژه ترید

ترید در واقع یک کلمه ی انگلیسی است که معنای لغوی آن تجارت یا داد و ستد می باشد. ترید یم مفهوم اصلی در اقتصاد به شمار می رود که شامل خرید و فروش محصولات و خدمات، با پرداخت متوازن خریدار به فروشنده و یا تبادل محصولات یا خدمات بین دو طرف است.

معامله معمولاً میان تولید کنندگان و مشتریان شکل می گیرد. معاملات بین المللی به کشورها اجازه می‌ دهند که بازارهای خود را در جاهایی که نیازمند محصولاتشان هستند گسترش دهند.

و دلیل که یک مشتری آمریکایی می ‌تواند از میان اتومبیل ‌های ژاپنی، آلمانی یا آمریکایی، یکی را انتخاب همین است. در نتیجه این ترید بین المللی، بازار دارای رقابت بیشتری می ‌شود و در نتیجه، قیمت ‌ها هم بیشتر به سمت رقابتی‌تر شدن پیش می روند.

بنابراین پیشرفت هم با آن کسی است که بتواند محصولات یا خدمات خود را با بهترین کیفیت و ارزان ‌ترین قیمت بفروشد.

تریدر یا معامله گر کیست؟
تریدر یا معامله گر کیست؟

تقریبا هر رقم محصولی از جمله خوراک، پوشاک، نفت، طلا، سهام، ارز و … در بازار بین المللی وجود دارد. و خدماتی از جمله  توریسم، بانکداری، مشاوره، ترابری و غیره نیز ارائه می شود.

آن چه که در بازار جهانی به فروش می رسد صادرات و آن محصولی که از بازار جهانی خریدرای می شود واردات نام گرفته ات. واردات و صادرات بر اساس موجودی فعلی کشورهای محاسبه می شوند.

نتیجه آن چه که در معاملات بین المللی انجام می شود، فقط راندمان و کارایی را افزایش نمی‌دهند؛ بلکه به کشورها اجازه شرکت کردن در اقتصاد جهانی را می‌دهند و فرصت ‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی را فراهم می کند.

این فرصت ‌ها شامل مقدار پولی است که اشخاص در شرکت ‌های خارجی سرمایه گذاری می ‌کنند. و این برای دولت دریافت کننده، به این معناست که کدام ارز خارجی به کشورش وارد می‌شود.

این امر موجب بالا رفتن سطح استخدام در مشاغل می ‌شود و در نتیجه، موجب افزایش رشد محصول ناخالص داخلی می ‌شود. همچنین می تواند برای سرمایه گذار رشد و گسترش کمپانی را ارائه دهد، که نتیجه آن، تولید سود بیشتر خواهد بود.

تریدینگ و سرمایه گذاری

تریدرها و سرمایه گذاران بلندمدت هر دو در پی دریافت سود از بازارهای مالی هستند؛ اما راه های هر کدام از آنها برای رسیدن به این هدف، با یکدیگر فرق دارد.

در حقیقت، همان طور که گفته شد سرمایه گذاران به دنبال کسب سود در بازه زمانی طولانی هستند؛ شاید حتی چند سال این روند برای شان طول بکشد. سرمایه گذاری بلند مدت یا هودل، با این که زمان زیادی طول می ‌کشد، اما از طرف دیگر سود حاصله از آن نیز بسیار زیاد است.

اما تریدرها در تلاشند تا از نوسانات بازار استفاده کنند و در بازه زمانی کوتاه‌تری وارد بازار می‌ شوند و از آن خارج می ‌شوند. تریدرها از هر معامله، سود کمتری کسب می ‌کنند.

تریدر یا معامله گر کیست؟
تریدر یا معامله گر کیست؟

معامله از نظر اهداف

معامله ها از نظر افق زمانی و اهداف به دو صورت کوتاه‌ مدت و بلند مدت انجام می شوند:

روش کوتاه‌ مدت

معاملات در نوع کوتاه‌ مدت که همان خرید و فروش روزانه است در کسری از ثانیه انجام می‌شود. در این روش از نوسانات کوتاه‌ مدت در قیمت دارایی برای کسب سود استفاده می ‌شود.

در روش ترید روزانه ، لحظه دقیق ورود یا بسته شدن یک موقعیت معاملاتی دارای اهمیت زیادی است. به همین دلیل گاهی تریدرها موقعیت خود را تنها برای یک یا چند روز باز نگه‌ می ‌دارند.

اگر بتوانید ریسک ناشی از آن را بپذیرید این نوع از معاملات می ‌تواند بسیار پرسود باشد، معامله گران با تجربه، شاخص‌های فنی سهام را ارزیابی می کنند و همین طور می توانند پیش‌بینی کنند که آیا سهام مورد نظر، سود یا ضرر فوری خواهد داشت یا نه.

روش بلند مدت

در روش بلند مدت موقعیت‌ های معاملاتی معمولاً ماه ‌ها و سال ‌ها باز می ‌مانند. این نوع از تریدرها برای مدت‌ زمان طولانی وارد یک موقعیت معاملاتی می ‌شوند و خود را درگیر نوسانات کوتاه‌ مدت بازار نمی ‌کنند.

از سوی دیگر به دلیل باز ماندن موقعیت معاملاتی‌ شان هزینه ‌های معاملاتی کمتری را متحمل می ‌شوند. تریدرهای بلند مدت باید به دنبال شرکت ‌هایی باشند که دارای ثبات هستند و رشد قابل قبولی دارند.

با این که شرکت‌های جدید هم می‌ توانند گزینه‌ خوبی برای کسب سود در بلند مدت باشند، اما وقتی شرکتی دارای یک سابقه اثبات‌ شده‌ باشد، ممکن است سرمایه ‌گذاری در آن ریسک کمتری به همراه داشته باشد.