ترکیه دانشگاهی به نام مولانا جلال الدین بلخی در افغانستان می سازد

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 13884

وزارت خارجه اعلام کرده است قرار است ترکیه دانشگاهی را در کابل به نام مولانا جلال الدین بلخی تاسیس کند.

وزارت امور خارجه اعلام کرده است، قرار است ترکیه دانشگاهی را در کابل به نام «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» تأسیس کند که توافقنامه ساخت آن میان دو کشور در جدی سال گذشته در جریان سفر اشرف غنی رئیس جمهور به ترکیه امضا شد.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ گفت: وی در دیدارش با مولود چاووش اوغلو  وزیر خارجه‌ ترکیه در مورد تأسیس این دانشگاه و موارد دیگر گفتگو کرده است.

وی در ادامه افزود: از مقامات کشور ترکیه خواسته است که در کنار تأسیس دانشگاه مولانا در کابل، در سال‌های آینده شمار بورسیه‌های تحصیلی‌ را برای جوانان افغانستان نیز افزایش دهد.

وی در ادامه تصریح نمود: ترکیه سالانه ۱۸۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستان می‌دهد و در حال حاضر ۲۰۰۰ دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند.

به گفته وی، طی چند سال اخیر، ۲۶۸۴ مرد و ۱۰۰۱ زن در آکادمی پولیس ترکیه آموزش‌های میان‌ مدت دیده‌اند و هم اکنون نیز ۱۱۰ نیروی پولیس زن در شهر آنتالیا مشغول تحصیل‌ هستند.

گفتنی است این دانشگاه برای دختران می باشد و با ایجاد آن سهولت هایی برای دختران دانشجو پدید می آید.

لازم به ذکر است مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته پیش با اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجراییه دولت دیدار هایی جداگانه داشته است.

اشرف غنی در دیدار با چاووش اوغلو از وی خواسته بود دو کشور ترکیه و افغانستان  مثنوی معنوی اثر مولانا جلال الدین رومی و دیگر آثار این شاعر برجسته پارسی زبان را به عنوان میراث مشترک افغانستان و ترکیه به ثبت جهانی برسانند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟