ترکیه: با اسرائیل مذاکره میکنیم اما فلسطین خط قرمز ماست

  • انتشار: ۱۱ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130780

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: گفتگوهای ترکیه و اسرائیل ادامه خواهند داشت منتهی این مسئله به بهای فراموشی مسئله فلسطین نخواهد بود؛ چرا که این مسئله خطر قرمز ترکیه است.

به نقل از آناتولی،‌ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی با هشدار درباره برگزاری راهپیمایی پرچم در قدس اعلام کرد این گونه اقدامات، تحرکاتی تحریک آمیز علیه فلسطینیان است و گفت: تنها راه‌حل مسئله فلسطین آغاز گفتگوها و کاهش تنش‌ها در آن منطقه است.

 وی تاکید کرد که مساله فلسطین جز با کاهش تنش‌ها و آغاز گفتگوها میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی حل نخواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه تصریح کرد: می‌گویند که به وضع موجود در قدس و مسجدالاقصی پایبند هستند منتهی ما می‌خواهیم این گفته‌ها را در جایگاه عمل ببینیم.

چاووش‌اوغلو همچنین خاطر نشان کرد که علی‌رغم ادامه یافتن گفتگوها میان اسرائیل و ترکیه،‌ کشورش از خطوط قرمز خود که یکی از آنها مسئله فلسطین است کوتاه نخواهد آمد.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که مسئله قدس و فلسطین برای ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و تاکید کرد که اسرائیل از این موضوع آگاه است.

وی خاطرنشان کرد که در سفر اخیر خود به اراضی اشغالی و دیدار با یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره تعیین سفیر و سفر آتی وی به ترکیه به توافق رسیده است.

چاووش‌اوغلو درباره پروژه “ایست‌ مید” برای ساخت خط لوله گاز مدیترانه شرقی که در آن قبرس، یونان و اسرائیل مشارکت دارند، گفت که این یک اقدام سیاسی است و ترکیه نسبت به آن هشدار می‌دهد. وی بیان کرد که در نهایت همه به ویژه آمریکا متوجه خواهد شد که این یک پروژه سیاسی و غیرقابل اجرا خواهد بود.

این مقام ترکیه‌ای بر لزوم حمایت از حقوق فلسطینیان در صورت هرگونه عملیات حفاری در سواحل نوار غزه تاکید کرد.

وی افزود: در صورت انجام هرگونه فعالیت یا عملیات حفاری در منطقه انحصاری اقتصادی غزه، باید بین فلسطین و اسرائیل منابع عادلانه تقسیم شود و ما در این زمینه به آنها اطلاع داده‌ایم.

باید خاطرنشان کرد که وزیر امور خارجه ترکیه در اقدامی کم سابقه در ۲۴ می به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. این سفر در نوع خود اولین سفر یک مقام رسمی و عالی‌رتبه ترکیه‌ای به سرزمین‌های اشغالی پس از ۱۰ است.

وی در جریان این سفر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین،‌ ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین و همینطور تعدادی از مسئولان عالی رتبه صهیونیستی من جمله وزیر امور خارجه اسرائیل دیدار و گفتگو کرد.

سفر چاووش‌اوغلو به سرزمین‌های اشغالی پس از سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی  به ترکیه و دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه صورت گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟