ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96969

گوگل این روزها به عنصری جدایی ناپذیر از زندگی مجازی و حتی غیرمجازی ما مبدل شده‌است.

این موتور جستجوی اینترنتی ترفندهایی در درون خود دارد که با بهره بردن از آن‌ها شما را سریع تر به هدفتان می‌رساند.

حرفه ای جستجو کنید

باگذشت زمان موتور جست و جوی گوگل محبوبت خود را در بین کاربران از دست نداده‌است.

موتور جست و جوی گوگل هنوز به عنوان ابزاری جذاب در بین کاربران طرفدار دارد و کاربران به صورت روزانه از آن برای جستجوی محتوا و پاسخ به سوالات خود استفاده می‌کنند.

البته باید خاطرنشان کنیم که لازمه استفاده از هر ابزار، شناخت صحیح و بکارکیری ترفندهای علمی در بهره‌مندی از آن است.

جستجو در موتور جست و جو گر با هدف دست یابی به نتایج دقیق و مرتبط با عبارت مورد نظر فرد انجام می‌گردد؛ جهت انجام این کار ما نیازمند شناخت روشهایی در جهت دهی به جستجوی خود هستیم.

در این مطلب، با برخی از ویژگیها و ترفندهای جالب موتور جست و جوی گوگل آشنا خواهید شد.

استفاده از کلمات ربطی برای جستجوی دقیقتر

نکته جالب توجه اینکه گوگل توانایی پیش‌بینی نتایج جستجو شما را دارد. اما این توانایی گوگل شما را در رساندن به هدفتان بی‌نیاز از انجام سایر کارها نمی‌کند.

به این معنی که شما وقتی یک عبارت را داخل”” قرار می‌دهید، به گوگل می‌گویید که دقیقاً به دنبال همان عبارت هستید.
با گذاشتن علامت منفی قبل از یک کلمه به گوگل گوشزد می‌کنید که خواهان جستجوی آن عبارات نیستید.
استفاده از OR به معنای گذاشتن یا برای جستجو است. شما با این علامت دو انتخاب متفاوت به موتور جستجو می‌دهید.
استفاده از AND به معنای و در جستجو خواهد بود. باید بدانید که یکی از مهمترین ابزارها برای انجام یک جستجوی دقیق در گوگل قرار دادن علایم و استفاده از کلمات است.

استفاده از ستاره

اگر هدف شما از جستجو، یافتن فهرست اختراعات توماس ادیسون یا آهنگ مورد علاقه‌تان است برای انجام جستجوی دقیق می‌توانید در پایان عبارتی که جستجو می‌کنید یک ستاره “*” بگذارید.

برای مثال وقتی شما عبارت Thomas Edison invented را همراه با یک ستاره جست‌وجو می‌کنید، نواری در بالای نتایج نمایش داده خواهد شد و موتور جستجو نتیجه دقیقتری از جست و جو را به شما نشان می‌دهد.

سوالات عادی بپرسید

امکان دارد که در ابتدای استفاده از کوتیشن مارک AND و OR برایتان کمی سخت باشد اما باید بدانید که گوگل در فهمیدن زبان جستجوگر دارای توانایی بی نظیری است.

مثلاً، اگر می‌خواهید فاصله بین تو شهر گلاسکو و لندن را بدانید لازم نیست عبارت Distance Glasgow London را تایپ کنید.

با پرسشی به زبان محاوره از گوگل می‌توانید پاسخ مناسب خود را بیابید. همچنین شما می‌توانید برای فهمیدن فاصله دو مکان با استفاده از زبان محاوره How far is X to Y را جستجو و به پاسخ دقیق برسید.

جستجوی حرفه ای در گوگل

به گوگل بگویید کجا را باید جست و جو کند

در انجام یک جستجو از سوی شما، گوگل به صورت پیش فرض تمام ایندکس خود را جستجو می‌کند. اما شما می‌توانید با دستورات ساده دامنه جستجوی گوگل را تغییر دهید.
عبارت site: در جستجوی سایت یا دامنه خاص کاربرد دارد. به‌عنوان مثال site:zoomit.ir را درکنار جستجوی خود وارد کنید تا فقط جستجوی شما محدود به زومیت باشد.
عبارت uk با جای گذاری کشور مدنظر به‌جای uk می‌توانید نتایج را محدود کنید. با استفاده از site:uk نتایج جستجو را محدود به دامنه‌های انگلستان UK می‌کند.
عبارت source: با این عبارت گوگل می‌فهمانید که باید فقط بدر جستجوی منابع خبری باشد.
عبارت intitle: گوگل فقط به‌دنبال نتایج در عناوین وب‌سایت‌ها می‌گردد
عبارت inurl: به شما این امکان را می‌دهد تا نتایج جستجو را به آدرس صفحات محدود کنید. استفاده از این فرامین درکنار موارد ذکر شده در قسمت‌های قبل به شماکمک می‌کند تا جستجوی دقیقتری را تجربه کنید.

جستجوی معکوس یک تصویر

جستجوی تصاویر در گوگل با امکانات خارق‌العاده‌ای همراه است که یکی از ویژگیهای هوشمند آن در توانایی جستجوی معکوس تصویر است.

شما تصویری بسیار شبیه به آنچه در نظر دارید را به گوگل داده و موتور جستجو به کمک آن، تصاویر مرتبط را پیدا و در اختیارتان قرار می‌دهد.

جهت بکارگیری از این توانایی گوگل به قسمت جستجوی تصاویر رفته و روی آیکون دوربین در سمت راست Search By Image نوار جستجو کلیک کنید.

سپس با آپلود تصویر یا وارد کردن آدرس تصویر موردنظر جستجوی معکوس تصاویر را انجام دهید.

پالایش کردن نتایج در جست و جوی تصاویر

هرگاه در جست‌وجوی تصویری گوگل عبارتی را جستجو می‌کنید و آن عبارت دوپهلو باشد، نواری در بالای تصاویر یافت شده برای انتخاب نوع تصویر ظاهر می‌شود.

برای مثال وقتی شما کلمه Android را در قسمت تصاویر جست‌وجو می‌کنید در قسمت بالایی تصاویر نواری ظاهر می‌شود که در آن تصاویر در گروه‌های مختلفی مانند logo و wallpaper و مواردی از این دست تقسیم‌بندی شده‌اند.

برای دسترسی به تنظیمات بیشتر می‌توانید روی Search tools کلیک کنید. با نمایان‌شدن تنظیمات می‌توان اقدام به پالایش تصاویر بر اساس اندازه، زمان ایجاد شدن و رنگ و موارد دیگر بکنید.

برای جلوگیری از نمایش نتایج نامناسب برای برخی سنین، گزینه SafeSearch را فعال کنید.

جستجوی حرفه ای در گوگل

شخصی‌سازی جستجو

اگر شما به گوگل این اجازه را دهید که نتایج جستجویتان را ذخیره نماید، در صورت نیاز می‌توانید با هر وسیله‌ای به آن نتایج دسترسی یابید. دسترسی راحت‌تر به تاریخچه جستجو در همه دستگاه‌ها، پیشنهاد بهتر در جستجو و نمایش محتوای مرتبط با علاقه‌مندی‌ها از مزیت‌های مهم این قابلیت هستند.

بررسی املای درست کلمات

گوگل دارای ویژگی خاصی است که سبب برتری آن از سایر نرم افزاهای روز دنیا شده‌است. در جستجوی کلمات، گوگل مجموعه عظیمی از کلمات و عبارات را بکار می‌گیرد تا بتواند نتایج بهتری به شما نمایش دهد.

علاوه براین، گوگل قادر به پیش‌بینی خواسته کاربران است. بگونه‌ای که در بیشتر جستجوها شاهد پیشنهادهای گوگل و درصورت نیاز، بهبود املای عبارت‌ها هستیم، مگر در شرایطی که پیشنهاد موجود از تابع قوانین گوگل نباشد.

فرامین مخفی و جالب در گوگل

گوگل دارای برخی فرامین مخفی است که با اجرای آن شاهد اتفاقات جالبی خواهید بود.

مثلاً با جستجویdo a barell rol در جستجوی وب، صفحه نمایش ۳۶۰ درجه خواهد چرخید. با جستجوی Atari breakout در قسمت جستجوی تصاویر شما می‌توانید یک بازی ساده را در این قسمت اجرا کنید.

با جستجوی عبارت google in 1998 گوگل تصاویر روزهای آغازین خود را نمایش خواهد داد. شما می‌توانید با جستجوی بیشتر در اینترنت به نمونه‌های متنوعی دسترسی پیدا کنید.