ترفندهایی ساده برای تمیز کردن اتوی بخار

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96358

اتو از جمله وسایل برقی ست که تقریبا در تمام خانه ها یافت می شود و اهالی خانه بسته به سلیقه های متفاوتی که دارند برای پوشیدن لباس های شیک و تمیز در شبانه روز به ویژه زمانی که می خواهند به مهمانی بروند از آن استفاده می کنند.

ترفندهایی ساده برای تمیز کردن اتوی بخار
ترفندهایی ساده برای تمیز کردن اتوی بخار

این وسیله پرکاربرد اما اگر تمیز نباشد می تواند مشکلاتی چون ایجاد لکه روی لباس ها را به همراه داشته باشد، لکه هایی که پاک کردن آنها کار ساده ای نیست.

در این مطلب قصد داریم روش های تمیز کردن اتو بخار که بسیار هم ساده است را به شما آموزش دهیم:

ترکیب جوش شیرین و آب

همان طور که می دانید تمیز کردن اتو چندان کار سختی نیست و روش های ساده ای برای آن وجود دارد.

یکی از روش های متداول استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب می باشد. برای این کار دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید.

سعی کنید مخلوط نه خیلی غلیظ باشد نه خیلی رقیق. غلظت باید به حدی باشد که هنگام مالیدن روی سطح اتو فرو نریزد.

اگر آب مورد استفاده تصفیه باشد خیلی بهتر است. ترکیب را با استفاده از دست یا هر وسیله دیگر به قسمت های کثیف شده زیر اتو بمالید و اگر سطح اتو خیلی کثیف است مقدار ترکیب را بیشتر کنید.

در مرحله بعد با استفاده از یک دستمال تمیز سطح اتو را خشک و تمیز کنید.

پاک کردن سوراخ های اتو با استفاده از گوش پاک کن

پس از تمیز کردن سطح زیرین اتو نوبت به سوراخ های اتو می رسد. برای این کار یک گوش پاک کن را با کمی آب مرطوب کرده سوراخ ها را تمیز کنید.

ترفندهایی ساده برای تمیز کردن اتوی بخار
ترفندهایی ساده برای تمیز کردن اتوی بخار

در صورتیکه سوراخ ها کثیفی زیادی دارد از چندین گوش پاک کن استفاده نمایید. در مرحله بعد دریچه مخزن آب اتو را باز کرده کرده اتو را برعکس نمایید تا آب آن خالی شود.

سپس به اندازه یک سوم ظرفیت مخزن آب تصفیه شده را داخل مخزن بریزید. می توانید سه چهارم لیوان آب را با یک چهارم سرکه سفید مخلوط کرده داخل مخزن اتو بریزید.

به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از سرکه برای تمیز کردن مخزن دستورالعمل اتو را خوب بخوانید تا مطمئن شوید که استفاده از سرکه به اتو آسیب نمی رساند.

اکنون اتو را به برق زده با بالاترین درجه حرارت روشن کنید. بخار تولید شده می تواند سوراخ های خروج بخار را تمیز کند.

اکنون زمان آن رسیده که یک پارچه کاملا تمیز را به مدت چند دقیقه اتو کنید تا کثیفی ها روی سطح زیرین اتو و سوراخ ها آن روی پارچه رسوب کند.

در مرحله بعد بگذارید اتو سرد شود و محلول داخل مخزن را تخلیه نمایید.

استفاده از مخلوط نمک و سرکه

روش دیگر برای تمیز کردن اتو بخار استفاده از محلول نمک و سرکه می باشد.

ترفندهایی ساده برای تمیز کردن اتوی بخار
ترفندهایی ساده برای تمیز کردن اتوی بخار

برای این کار دو پیمانه سرکه ی سفید و یک پیمانه نمک را ترکیب کنید و به صورت ملایم حرارت دهید تا نمک به صورت کامل حل شود و سرکه به درجه جوش نرسد.

حرارت این ترکیب بوی بدی را تولید می کند اما چاره ای ندارید و باید بو را تحمل کنید چون برای تمیز کردن اتو به این ترکیب نیاز دارید.

محلول را بگذارید سرد شود و پس از آن با استفاده از یک دستکش و به کمک یک دستمال محلول ولرم را روی سطح زیرین اتو بمالید البته در این مرحله می توانید از برس مویی هم استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید که از برس سیمی استفاده نکنید تا سطح اتو خش دار نشود. اکنون یک دستمال دیگر بردارید و آن را با سرکه سفید خیس کرد به سطح زیرین اتو بمالید تا باقی مانده های محلول کاملا پاک گردد.

اکنون نوبت روشن کردن اتو و  اتو زدن یک پارچه تمیز به مدت چند دقیقه می باشد. با این کار تمام باقی مانده های محلول می سوزد و از بین می رود.

خمیر دندان و پاک کردن اتو بخار

این روش بسیار ساده و کمی تعجب برانگیز است، اینکه از خمیر دندان برای پاک کردن اتو استفاده کنید.

مقدار خمیر دندان را روس سطح زیرین اتو که کثیف شده بمالید و با دستمالی تمیز سطح اتو را پاک کنید. در ادامه اتو بخار را روشن کرده یک پارچه تمیز را به مدت چند دقیقه اتو نمایید.

استفاده از دستمال خشک کن

یکی دیگر از روش های پاک کردن اتو استفاده از دستمال خشک کن است. برای این کار اتو را روشن کرده روی کمترین درجه بگذارید و با استفاده از دستمالی تمیز سطح زیرین آن را تمیز کنید.

تا زمانیکه تمامی لکه ها از بین نرفته است دستمال را روی لکه ها بکشید. اکنون اتو را روی درجه بالاتر قرار داده یک پارچه تمیز را اتو کنید تا تا باقی مانده های احتمالی دستمال از بین برود.

اکنون برای تمیز کردن محزن اتو محلول سرکه سفید و آب تصفیه شده را داخل آن بریزید، البته قبل از این کار باز هم تاکید می شود که دستورالعمل اتو را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید سرکه به اتو آسیب نمی رساند.

اتو را در حالت بخار روشن کنید و یک پارچه نسبتا ضخیم کتانی را به مدت چند دقیقه اتو کنید. در مرحله پایانی مخلوط سرکه و آب را بیرون بریزید.

نمک و روزنامه برای پاک کردن شیء چسپناک

گاهی اوقات اتفاق می افتد که یک شی چسپناک مانند آدامس روی سطح اتو می چسپد.

برای از بین بردن این شی اتو را روشن کرده روی بالاترین درجه حرارت قرار دهید و بخار را غیرفعال نمایید.

در ادامه یک تکه روزنامه را اتو کنید. در صورتیکه بازهم شی چسپنده پاک نشد مقداری نمک روی روزنامه بریزید و اتو کردن را ادامه دهید.

به هر صورت همان طور که دیدید اتو از لوازم برقی پرکاربرد در منزل است که نگهداری و پاک کردن آن کار چندان سختی نیست.

کافی ست با روش های ساده بالا اتوی بخار خود را از کثیفی ها و اشیاء چسپنده پاک کنید. البته به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از روش های گفته شده دستورالعمل اتو را به دقت مطالعه کنید.