ترسناک ترین فیلم های ایرانی کدامند؟ معرفی ۷ فیلم ترسناک ایرانی

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74253

پیش از صجبت درباره ترسناک ترین فیلم های ایرانی باید گفت که ژانر وحشت یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما است که مخاطبین بسیاری در سرتاسر دنیا دارد. درحالی که شاهکارهای سینمایی بسیاری در تاریخ سینمای جهان در این ژانر تولید شده‌اند، سینمای ایران موفقیت چشم‌گیری در این زمینه نداشته‌است. اکثر فیلمسازان ایرانی درک درستی از مفهوم ژانر وحشت ندارند و نتوانسته‌اند در تولید فیلم‌های ترسناک به استانداردهای جهانی برسند. این امر سبب شده‌است که جز مواردی اندک، ژانر وحشت در سینمای ایران ناکام بماند.

درک نادرست از ژانر وحشت موجب شده‌است تا فیلمسازان ایرانی علاقه‌مند به این ژانر با برداشتی نادرست از مفاهیمی غربی همچون «دراکولا»، «ارواح سرگردان»، «زامبی»، «فرانکشتاین» و … در ساخت فیلم ترسناک و ایجاد ترس و دلهره در دل مخاطب به مسیری خطا بروند. این درحالی است که ادبیات داستانی ایران از نظر داشتن آثار و مفاهیمی ترسناک و وحشت آمیز که می‌تواند سوژه‌های زیادی برای فیلمسازان و فیلم نامه نویسان داشته باشد، بسیار غنی است. در سال‌های گذشته ژاپنی‌ها با تکیه بر ادبیات خود به تولید فیلم‌هایی همچون «حلقه» در ژانر وحشت پرداختند که موفقیت آن به اندازه ای بود که هالیود نیز نسخه آمریکایی آن را ساخت.

این را هم بخوانید: ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما چیست؟

نگاهی به ترسناک ترین فیلم های ایرانی

از سوی دیگر فیلمسازان ایرانی بدون توجه به فرهنگ و ذهنیت مردم ایران از مفاهیمی در فیلم‌های ترسناک خود استفاده کرده‌اند که چندان برای مخاطب ایرانی ترسناک نیست. با این حال برخی از کارگردانان به این ژانر نگاهی جدی داشته‌اند و بعضاً آثار قابل توجهی نیز ساخته‌اند. فیلمسازانی همچون «ساموئل خاچیکیان» و «حمید رخشانی» از این دسته اند. در ادامه به معرفی ترسناک‌ترین فیلم‌های ایرانی می‌پردازیم.

اسپویل: خطر لو رفتن داستان!

طلسم

فیلم طلسم به کارگردانی داریوش فرهنگ و بازی جمشید مشایخی، سوسن تسلیمی، پرویز پورحسینی و آتیلا پسیانی در سال ۱۳۶۵ به روی پرده سینما رفت. این فیلم که یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ایرانی محسوب می‌شود در زمان اکران مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

ترسناک ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم: «عروس و داماد پس از مراسم عروسی همراه با خانواده داماد به سوی روستای محل سکونت خود می‌روند. در راه طوفان شدیدی روی می‌دهد و عروس و داماد مسیر روستا را گم می‌کنند و به قصر مرموزی پناه می‌برند. شازده و مباشرش به عروس و داماد اجازه می‌دهند شب را در قصر بمانند. عروس و داماد در می‌یابند که همسر شازده، ۵ سال پیش و در شب عروسی هنگامی که وارد تالار آیینه می‌شود ناپدید می‌گردد. عروس در زیر زمینی مخوف و متروک قصر با همسر شازده روبرو می‌گردد. همسر شازده به وی می‌گوید از همان شب عروسی با دسیسه مباشر در سیاه چال محبوس شده‌است».

شب بیست و نهم

شب بیست و نهم یکی دیگر از ترسناک‌ترین فیلم‌های ایرانی است که در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی حمید رخشانی تولید شد. بازیگرانی همچون بازی حسین گیل، رضا رخشانی، رضا رویگری، ژیلا شاهانی، مرجانه گلچین، حمیده خیرآبادی و حسین شهاب در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

ترسناک ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم: «بر طبق یک سنت خانوادگی در دوران کودکی اسماعیل و محترم تصمیم گرفته می‌شود تا آن‌ها در جوانی با یکدیگر ازدواج کنند. پدر و مادر محترم در هنگام تولد وی و به خاک سپردن جفت او، با دیدن یک شبح نسبت به آینده وی نگران می‌شوند. در تابستان سال ۱۳۴۲ شایعه وقوع زلزله در تهران بر سر زبان‌ها می‌افتد و شهر تخلیه می‌شود. در همین حین محترم که در راه بازگشت به خانه است، سرگردان میان واقعیت و خیال، شبحی را بر بام خانه یشان مشاهده می‌کند. محترم لحظاتی بعد در آشپزخانه با همان شبح روبرو می‌شود که به سوی او می‌آید.»

اثیری

از ترسناک‌ترین فیلم‌های ایرانی می‌توان به فیلم اثیری اشاره کرد. در این فیلم که به کارگردان محمدعلی سجادی در سال ۱۳۸۰ ساخته شده‌است، خسرو شکیبایی، امین حیایی و هانیه توسلی بازی کرده‌اند.

ترسناک ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم: «خورشید که به تازگی با سمندر ازدواج کرده‌است رویدادهای عجیب و ترسناکی را در خانه مشاهده می‌کند. در این خانه درها باز و بسته می‌شوند و وسایل خانه به ناگه حرکت می‌کنند و …»

خوابگاه دختران

خوابگاه دختران نیز از جمله ترسناک‌ترین فیلم‌های ایرانی است که در سال ۱۳۸۳ به کارگردانی محمدرضا لطیفی ساخته شد. در این فیلم باران کوثری، مجید صالحی، صادق صفایی، نگار جواهریان و اسماعیل پوررضا ایفای نقش کرده‌اند.

ترسناک ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم: «رؤیا و شیرین در دانشگاهی در یکی از شهرستان‌ها پذیرفته شده‌اند. از آنجایی که خوابگاه دانشگاه جای کافی برای اسکان آن‌ها ندارد، دخترها مجبور می‌شوند در خانه سرایدار خوابگاه زندگی کنند. خانه سرایدار در مقابل ساختمان مخروبه و مرموزی قرار دارد که مردم محلی معتقدند جن زده‌است».

پستچی سه بار در نمی‌زند

یکی دیگر از ترسناک‌ترین فیلم‌های ایرانی فیلم پستچی سه بار در نمی‌زند. این فیلم در سال ۱۳۸۷ به کارگردانی حسن فتحی و هنرمندی محمدرضا فروتن، باران کوثری، امیر جعفری، پانته آ بهرام، علی نصیریان، رؤیا تیموریان و لیلا زارع به روی پرده سینما رفت.

ترسناک ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم: «همه چیز از یک گروگانگیری آغاز می‌شود. کارگری، دختر صاحب کارخانه ای که در آن کار می‌کند را در خانه ای به گروگان می‌گیرد تا با وی تسویه حساب کند. اما این خانه ترسناک و مخوف است. از نقطه نامعلومی صدای ترسناک خنده یک بچه می‌آید و تابلوهای روی دیوار جابه‌جا می‌شوند و صداهای عجیب و غریب به گوش می‌رسد. در دیگر طبقات این خانه نیز انسان‌هایی از گذشته زندگی می‌کنند که با گروگان و گروگانگیر درگیر می‌شوند».

آل

آل در سال ۱۳۸۸ و توسط بهرام بهرامیان ساخته شد. مصطفی زمانی، آنا نعمتی، همایون ارشادی، هنگامه حمیدزاده، کیتوش آرزویان، سونیا کاتوزیان، لیزا عزیزیان و نارینه خاچاطوریان در این فیلم بازی کرده‌اند.

ترسناک ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم: «مهندس جوانی به دستور رئیسش می‌بایست برای انجام مأموریتی به کشور ارمنستان سفر کند. درحالی که زن مهندس باردار است، با هم‌راهی این سفر می‌شوند. در ارمنستان برای این زوج جوان رویدادهای عجیب و غریبی رخ می‌دهد تا جایی تمام زندگی شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد».

زار

چیزی که به فیلم زار به عنوان یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ایرانی رنگ و بویی خاص داده، واقعی بودن داستان آن است. این فیلم در سال ۱۳۹۵ توسط نیما فراهی و با بازی محمدرضا غفاری، حدیث میرامینی، سانازصفایی، میثاق زارع، سینا سهیلی، سمانه کاوندی و انا همتی ساخته شد.

ترسناک ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم: «زوج جوانی در دوران ماه عسل خود میزبان دوستان شان در شمال می‌شوند. بی‌خبر از آنکه ویلای محل سکونت شان، گذشته دهشتناکی دارد، آن‌ها ناخواسته درگیر حوادث هولناکی می‌شوند».