ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما چیست؟

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74106

پاسخ گفتن به این سوال که «ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما چیست» مسئله ای بس دشوار و سخت است. مهمترین دلیل آن نیز این است که ترس و وحشت امری ذهنی و وابسته به روحیات شخصی می باشد. یعنی ممکن است امری که برای من ترسناک می نماید، برای شخص دیگری اصلا اینگونه نباشد. بدین معنا که شاید فیلمی که من را تا سر حد مرگ می ترساند، برای شما خسته ‌کننده، ملال آور و یا حتی احمقانه به نظر برسد. یا ممکن است صحنه ‌ای ترسناکاز نظر یک بیننده، در بیننده دیگری، هیچ ترس و وحشتی ایجاد نکند.

از سوی دیگر انتخاب تنها یک فیلم از میان ده ها فیلم ترسناکی که توسط کارگردانان مشهور سینمای جهان ساخته شده اند و مخاطبین زیادی در سطح دنیا دارند بسیار چالش برانگیز است. «جن گیر» (The Exorcist)، «کشتار با اره برقی در تگزاس» (The Texas Chain Saw Massacre)، «حلقه» (Ring)، «آن» (It)، «اره» (Saw) و  «روانی» (Psycho) و … هر کدام به تنهایی مدعی عنوان ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما هستند.

ترسناک ترین فیلم تاریخ

انتخاب ترسناک ترین فیلم تاریخ زمانی سخت تر می شود که بدانیم در این ژانر عده ای فیلم هایی با مظمون ارواح، شیاطین و جن ها را ترسناک می دانند و عده ای فیلم هایی با صحنه هایی از قتل و کشتار فجیح انسان ها و عده ای دیگر نیز فیلم هایی با مضامینی دیگر. با این حال با رجوع به نظرات منتقدان سینما و همچنین توجه به نظرات مخاطبین می توان حدس هایی درباره ترسناک ترین فیلم تاریخ زد.

بیگانه؛ ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما

اسپویل (خطر لو رفتن داستان)!

به عقیده شمار زیادی از اهالی سینما، فیلم «بیگانه» (Alien) که در سال ۱۹۷۹ میلادی به کارگردانی «ریدلی اسکات» (Ridley Scott) و بر اساس فیلم نامه ای از «دان اوبانون» (Dan O’Bannon) توسط استدیوی فاکس قرن بیستم (۲۰th Century Fox) ساخته شد، ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می شود. در این فیلم مشاهده می کنیم که سفینه‌ باری نوسترومو (Nostromo) در مسیر بازگشت به زمین و پس از دریافت یک سیگنال کمک که از سیاره ‌ای مرموز مخابره می شد، با اصرار «اش» افسر پژوهشی سفینه و تصمیم خدمه به سمت آن سیاره تغییر مسیر می دهد و هنگام فرود آسیب می بیند. گروهی سه نفره از خدمه سفینه به رهبری «کین» تصمیم می ‌گیرند تا محلی که سیگنال از آن مخابره می شود را بررسی کنند. آن‌ ها در جستجوی خود با بقایایی از یک سفینه فضایی متعلق به موجودات فضایی روبرو می شوند که سرنشینان آن کشته شده اند. در این سفینه تعدادی زیادی شیء تخم‌ مرغ شکل وجود دارد که در جریان بررسی ها یکی از آن ‌ها باز می شود و موجودی از داخل آن به صورت «کین» می‌ چسبد و وی بیهوش می گردد.

alien 1979

«کین» با کمک خدمه و برخلاف هشدارهای «ریپلی» مبنی بر لزوم رعایت زمان قرنطینه، وارد سفینه می شود و تحت مراقبت «اش» قرار می ‌گیرد. موجود بیگانه نیز می‌ میرد و «کین» به هوش می ‌آید. در ادامه، کامپیوتر سفینه محتوای سیگنال را رمزگشایی می‌ کند و «ریپلی» در می یابد که هدف این سیگنال در اصل اعلام خطر بوده‌ و نه درخواست کمک. «ریپلی» «اش» را مقصر می داند و در جریان یک درگیری وی را می کشد. با از بین رفتن «اش» خدمه متوجه می شوند که وی انسان نیست و یک ربات بوده است. سپس در صحنه ای شوک آور موجود ترسناکی از قفسه سینه «اش» بیرون می آید و با رشدی فوق العاده سریع به هیولایی خونخوار و بی رحم تبدیل می ‌شود و شروع به کشتن خدمه سفینه می ‌کند. در ادامه فیلم شاهد لحظات پراضطراب و ترسناکی از تلاش خدمه برای کشف ماهیت این موجود ناشناخته هستیم. خدمه در لحظات نفس گیری کوشش می کنند تا خود از دست این موجود ترسناک نجات دهند. در جریان این تلاش ها تمامی افراد سفینه به غیر از «ریپلی» کشته می‌ شوند و در نهایت «ریپلی» موفق می شود این موجود فضایی را بکشد و از آن سیاره فرار کند می‌ شود.

چرا بیگانه ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما است؟

مطمئنا چیزی ترسناک ‌تر و دلهره آورتر از این نیست که در سفینه ای که هزاران سال نوری از زمین فاصله دارد، انسان هایی بی دفاع و وحشت زده با موجودی فوق العاده ترسناک و ناشناخته بر سر مرگ و زندگی درگیر هستند. چیزی که این فیلم را به ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما مبدل کرده است بسیار فراتر از به نمایش گذاشتن آرواره های بزرگ، ارواح خبیث و یا دشنه ‌های ‌آلوده به خون است. این موجود بی رحم و ناشناخته ای که انسان در اعماق فضا اسیر اشتهای سیری ناپذیر وی برای کشتن شده است، لایه‌ های شخصیتی وهم ‌آوری دارد. موجودی که از بدن انسان برای پرورش تخم های خود و تکثیر نسل خود استفاده می کند.

بیگانه حتی اگر هم ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما نباشد، اما به عقیده تمامی منتقدین مطرح سینما یکی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما در ژانر وحشت محسوب می شود. فیلمی که برخلاف دیگر فیلم های این ژانر محبوب، که معمولا صرف برای سرگرم کردن مخاطب ساخته می شوند، به شدت جدی، پرسش برانگیز و فلسفی است. جذابیت و ماندگاری این فیلم برای مخاطب به دلیل نگاه متفکرانه و عمیقی می باشد که با کارگردانی بی‌نقص «ریدلی اسکات» در تمامی لحظات آن جاری شده است. بیگانه با گذشت چهل سال از ساخت آن همچنان فیلمی دیدنی و جذاب است و گذشت زمان چیزی از ارزش های آن نکاسته است.

بیگانه ادامه می یابد

موفقیت بیگانه به عنوان ترسناک ترین فیلم تاریخ سرآغاز سری فیلم هایی با محوریت شخصیت «اِلن ریپلی» با بازی «سیگورنی ویور» (Sigourney Weaver) شد. بر همین اساس سه فیلم «بیگانه‌ها» (Aliens) در سال ۱۹۸۳ به کارگردانی «جیمز کامرون» (James Cameron)، «بیگانه ۳» (Alien 3) در سال ۱۹۹۲ به کارگردانی «دیوید فینچر» (David Fincher) و «رستاخیز بیگانه» (Alien Resurrection) به کارگردانی « ژان-پیر ژونه» (Jean-Pierre Jeunet) دنباله‌های این فیلم محسوب می‌شوند.

همچنین ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۲ با ساخت فیلم «پرومتئوس» (Prometheus) و در سال ۲۰۱۷ با ساخت دنباله آن که «بیگانه: پیمان» (Alien: Covenant) نام داشت به حوادث پیش از موضوع فیلم «بیگانه» و پیشینه این موجودات فضایی پرداخت.