تردید دبیرکل ناتو درباره خروج نیروها از افغانستان

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 100325

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با تاکید بر ادامه ماموریت نیروهای این سازمان برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان گفت که آمریکا نیز به روشنی گفته که به کمک‌های تدارکاتی خویش ادامه خواهد داد.

دبیرکل ناتو گفت: «هیچ یک از اعضای ناتو نمی‌خواهند بیش از آنچه نیاز باشد در افغانستان بمانند و بخاطر همین است که ما از مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه استقبال می‌کنیم».

وی افزود: مذاکرات شکننده است اما این بهترین و تنها راه بسوی یک راه‌حل سیاسی پایدار است.

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه ناتو سال آینده درباره ادامه حضور و یا خروج از افغانستان تصمیم می‌گیرد نیز اظهارداشت: «ما باید یک ارزیابی سخت و دشوار انجام دهیم، ما با یک دوراهی مواجه هستیم که آیا از افغانستان خارج شویم و پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم را به خطر بیندازیم و یا به حضور ادامه دهیم و خطر افزایش خشونت و دخیل بودن طولانی مدت در یک درگیری دشوار نظامی را بپذیریم».

دبیرکل ناتو ادامه داد: هیچ راه ساده‌ای برای خروج از این دوراهی وجود ندارد اما تنها پیام من این است که ما باید این تصمیم را با همدیگر و بطور هماهنگ بگیریم، ما معمولاً در ناتو می‌گوییم که ما با همدیگر به افغانستان رفتیم و وقتی که زمان مناسب باشد باید با همدیگر خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر بیشتر مسئولیت افغانستان را نه آمریکا بلکه دیگر اعضای ناتو به دوش می‌کشند و در حال حاضر بیش از نیمی از نیروهای مستقر در افغانستان را دیگر اعضای این سازمان تامین می‌کنند.

استولتنبرگ با اشاره به توافق آمریکا با طالبان برای خروج کامل از افغانستان نیز گفت: در این توافقنامه آمده است که همه نیروهای بین‌المللی از جمله نیروهای ناتو باید تا اول ماه می سال آینده افغانستان را ترک کنند اما باید دید که آیا این توافقنامه اجرا می‌شود و طالبان وعده‌هایش را عملی می‌کند یا خیر.

دبیرکل ناتو با ابراز تردید از خروج کامل از افغانستان در تاریخ تعیین شده نیز تصریح کرد: خشونت‌ها در سطح بسیار بالایی ادامه دارد و به همین دلیل هنوز بسیار زود است که درباره ادامه حضور و یا خروج تصمیم بگیریم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟