ترامپ کمکهای مالی به سه کشور را قطع کرد

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 55771
پناهندگان

 وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور کمک به سه کشور السالوادور، گواتمالا و هندرواس را که در مجموع به کشورهای «مثلث شمالی» شهرت دارند، قطع کرده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس، یک روز قبل از اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از این سه کشور واقع در آمریکای مرکزی به دلیل انتقال مهاجران به آمریکا بشدت انتقاد کرده بود.

رویترز به نقل از بیانیه یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: ما دستور رئیس جمهور را اجرا می کنیم و به برنامه کمک رسانی سال مالی 2017 و 2018 به کشورهای مثلث شمالی پایان می دهیم. 

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه جزییات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است. 

این گزارش می افزاید : یک مشاور کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا برآورد کرده که این دستور حدود 700 میلیون دلار کمک را شامل می شود. 

«نیتا لوی» نماینده دمکرات و رئیس کمیته تخصیص مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت: اقدام آمریکا در قطع کمک به این کشورها «غیراخلاقی است و به احتمال زیاد شرایط وخیم تری را به بار می آورد که به افزایش فقر و ناامیدی به عنوان عوامل تشدید مهاجرت کمک می کند.» 

«باب منندز» سناتور ارشد دموکرات ایالت نیوجرسی آمریکا از کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، دستور ترامپ در این زمینه را «غیرمحتاطانه» خواند و از دموکرات ها وجمهوری خواهان خواست باتفاق با آن مخالفت کنند. 
منندز در بیانیه ای گفت: کمک خارجی آمریکا صدقه به کشورها نیست و این کمک ها منافع راهبردی ما را تقویت می کند و به سرمایه گذاری در طرح های منجر می شود که از شهروندان آمریکایی محافظت می کند. 

ترامپ روز جمعه در سفر به فلوریدا گفته بود این سه کشور کاروان هایی از مهاجران را «ایجاد کرده اند» تا آنها را به آمریکا صادر کنند. تعداد فزاینده ای از پناهجویان این سه کشور در روزهای اخیر تلاش کرده اند با ورود از مرز جنوبی آمریکا وارد این کشور شوند.

ترامپ گفت: ما به آنها 500 میلیون دلار پول دادیم، مقادیر هنگفتی پول به آنها می دهیم اما دیگر این کار را نمی کنیم زیرا آنها تاکنون کاری برای ما نکرده اند. 
ترامپ همچنین روز جمعه تهدید کرد اگر مکزیک مانع از ورود مهاجران به آمریکا نشود، مرز جنوبی آمریکا با این کشور را در هفته آینده خواهد بست. 

رویترز نوشت: اقدام ترامپ در بستن احتمالی مرز مکزیک می تواند از ورود غیرقانونی میلیون ها نفر جلوگیری کند و به توقف میلیاردها دلار تجارت بین دو کشور منجر شود.

به گزارش ایرنا، تهدید ترامپ برای بستن مرز مکزیک واکنش «مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک را برانگیخت واو در پیامی توئیتری نوشت: مکزیک بر مبنای تهدید عمل نمی کند؛ اگرنه یک میلیون و نیم آمریکایی، مکزیک را به عنوان خانه خود انتخاب نمی کردند که بزرگترین جامعه آمریکایی ها خارج از خاک آمریکا هستند.

موضوع ورود مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک به آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ به موضوعی جنجال برانگیز تبدیل شده و حتی باعث شد بخش هایی از دولت فدرال به دلیل اختلافات بر سر ساخت دیوار مرزی طولانی ترین دوران تعطیلی دولت را در تاریخ آمریکا تجربه کند.

ترامپ در سال 2016 همزمان با رقابت های انتخاباتی وعده ساخت دیوار مرزی را داد با این بهانه که بیشترین آمار جنایت از جمله قتل و قاچاق موادمخدر به دلیل ورود مهاجران غیرقانونی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟