ترامپ کدام اسناد محرمانه را از کاخ سفید به خانه اش برده است؟

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 132525

نسخه سانسور شده مجوزی که مقامات فدرال آمریکا برای تفتیش عمارت مارالاگوی دونالد ترامپ از آن استفاده کردند، منتشر شده که جزئیاتی را درباره تحقیقات پولیس فدرال این کشور در پرونده نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه توسط دونالد ترامپ ارائه می‌کند.

به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، این مدرک جزئیات جدیدی درباره اسناد محرمانه‌ای ارائه می‌کند که در بازرسی عمارت مارالاگوی دونالد ترامپ (رئیس‌جمهوری سابق آمریکا) در ماه ژانویه به دست آمد. این سند همچنین روند زمانی پیشروی تحقیقات را واضح‌تر می‌کند.

مقامات اف‌بی‌آی برای تفتیش منزل ترامپ در اوایل ماه جاری، ابتدا باید دادگستری آمریکا را مجاب می‌کردند که دست‌خالی از این تفتیش باز نخواهند گشت. آن‌ها باید ادله خود را برای ورود و جستجوی عمارت مارالاگوی ترامپ، در سندی تحت عنوان «سوگندنامه» به قاضی ارائه می‌کردند. از این رو، سوگندنامه اف‌بی‌آی حاوی اطلاعاتی حساس و مهم درباره روند تحقیقات جاری این سازمان است و به همین دلیل، تنها نسخه سانسورشده‌ای از آن منتشر شده است.

این سوگندنامه که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که اسنادی که در این عمارت ترامپ در ایالت فلوریدا به شکل غیرقانونی نگهداری می‌شد، شامل برخی از حساس‌ترین اسرار آمریکا بود.

اف‌بی‌آی به قاضی «بروس راینهارت» گفت که احتمالا در تفتیش مارالاگو «مدارکی مبنی بر ممانعت از پیشروی تحقیقات» یافت خواهد شد. ماموران اف‌بی‌آی همچنین به دادگاه گفتند که «ادله کافی» در دست دارند که نشان می‌دهد اسناد مربوط به امنیت ملی آمریکا به شکل غیرقانونی به مکان‌هایی غیرمجاز در این استراحت‌گاه ترامپ منتقل شده‌اند.

اف‌بی‌آی در اوایل سال جاری از ۱۵ جعبه، ۱۸۴ سند پیدا کرد

در این سوگندنامه آمده است که وقتی ماموران اف‌بی‌آی اسنادی را که دفتر ملی بایگانی آمریکا در ماه ژانویه از مارالاگو خارج کرده بود، بررسی کردند، ۱۸۴ سند منحصر به فرد یافتند که برچسب محرمانه داشت.

در این سوگندنامه آمده است: ۶۷ سند دارای برچسب «طبقه‌بندی‌شده» و ۹۲ سند دارای برچسب «محرمانه» بوده و همچنین ۲۵ سند عنوان «فوق‌محرمانه» داشتند.

نویسنده این سوگندنامه که یک مامور اف‌بی‌آی است، در این سند به دادگاه گفته است که چندین سند کشف‌شده از عمارت ترامپ دارای سطوح مختلفی از دسترسی امنیتی بودند و «من بر اساس تجربیات و آموزش‌هایم می‌دانم که اسنادی از این جنس، معمولا حاوی» اطلاعات دفاعی ملی هستند.

همچنین در این اسناد دست‌نوشته‌هایی از این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پیدا شد.

جزئیاتی درباره اینکه پای وزارت دادگستری آمریکا چگونه به قیل‌وقال این اسناد باز شد

سوگندنامه اف‌بی‌آی دیدگاه جدیدی درباره آغاز این تحقیقات می‌دهد. این تحقیقات با یک «ارجاع جنایی» به وزارت دادگستری در ۹ فوریه توسط دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا آغاز شد.

این دفتر به وزارت دادگستری گفت که جعبه‌هایی که در ماه ژانویه از خانه ترامپ خارج شده حاوی «روزنامه، مجله، اخبار، مقالات، تصاویر، برگه‌های چاپی گوناگون، یادداشت‌ها، مکاتبات رئیس‌جمهوری، سوابق ریاست‌جمهوری و پساریاست‌جمهوری و همچنین سوابق محرمانه زیادی هستند».

در آن زمان مقامات بایگانی ملی آمریکا به شدت ابراز نگرانی کردند که شاید «سوابق فوق محرمانه با دیگر سوابق آمیخته شده» و به‌خوبی شناسایی نشده باشند.

پس از دستیابی به این اطلاعات، وزارت دادگستری و ماموران اف‌بی‌آی تحقیقاتی را در این باره آغاز کردند که به احضاریه ماه ژوئن برای اسناد محرمانه و نهایتا تفتیش مارالاگو در ماه میلادی جاری شد.

مدارک ممانعت ترامپ از پیشروی تحقیقات فعلا محرمانه است

یکی از بخش‌های سانسورنشده این سوگندنامه نشان می دهد که اف‌بی‌آی ادله کافی داشت تا باور داشته باشد که اسناد دفاعی محرمانه و سوابق ریاست‌جمهوری در مارالاگو مخفی شده است.

بیشتر قسمت‌های این فصل از سوگندنامه سانسور شده، اما یک زیرتیتر که سانسور نشده، با دو بند کیفری ذکر شده در ابتدای سوگندنامه تطابق دارد.

اما در سوگندنامه هیچ‌ اشاره‌ای به سومین اتهام ترامپ، یعنی اخلال در روند تحقیقات که در مجوز تفتیش آمده، ذکر نشده است. قطعا اف‌بی‌آی باید برای دادگاه توضیح می‌داده که چرا تفتیش عمارت ترامپ، ممکن است این اتهام را اثبات کند، پس وقتی خبری از ادله اف‌بی‌آی برای مجاب کردن قاضی در این نسخه منتشر شده از سوگندنامه نیست، می‌توان فهمید که این بخش از اف‌بی‌آی تا چه حد نسبت به جنبه‌های تحقیقاتش حساس است.

این سوگندنامه در اشاره به اسنادی که در ماه ژانویه از عمارت ترامپ خارج شده، از حروف اختصاری استفاده کرده است. این ملغمه حروف انگلیسی که در سوگندنامه آمده، احتمالا اکثر مردم عادی آمریکا را گیج می‌کند، اما متخصصان امنیت ملی می‌گویند که این نشانه‌های اختصاری نشان‌دهنده مقیاس عظیم نشت اطلاعاتی است.

در میان این عبارات اختصاری می‌توان به این موارد اشاره کرد: HSC (منابع انسانی یا جاسوسانی که اغلب با سازمان سیا کاری می‌کنند)، FISA (جاسوسی برای کسب اطلاعات خارجی با مجوز دادگاه، از جمله شنود تلفنی)، ORCON (سندی که آنقدر حساس است که هربار انتشار آن، نیازمند اجازه نویسنده‌اش است)، NOFORN (اسنادی که نباید بدون مجوز با هیچ نهاد خارجی – حتی متحدان آمریکا – به اشتراک گذاشته شود)، SI (اطلاعات ویژه از جمله شنود مخابراتی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا).

این عبارات نشان می‌دهد که یکی از نگرانی‌های گسترده آمریکا درست بوده، این اسناد که به شکل غیرقانونی در عمارت مارالاگوی ترامپ نگهداری می‌شدند، حاوی برخی از حساس‌ترین اسرار آمریکا هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟