ترامپ قراردادی ۱۰۰ میلیارد دلاری را به اردوغان پیشنهاد کرد

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 71040
ترامپ-اردوغان

برخی منابع آگاه اعلام کردند، رئیس جمهور آمریکا به همتای ترکیه‌ای خود یک قرارداد تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری را برای جبران تحریم‌های احتمالی این کشور به دلیل قرارداد خرید سیستم موشکی اس ‌۴۰۰ روسیه پیشنهاد کرد.

این منابع در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست فاش کردند، در نامه‌ هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود که در حال حاضر برای بررسی مشکلات موجود در روابط فی مابین در واشنگتن به سر می‌برد، این پیشنهادات با هدف بهبود روابط آمریکا و ترکیه مطرح شدند.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست پیش‌بینی کرد، این پیشنهادات خشم برخی از قانون‌گذاران آمریکایی به ویژه نمایندگان پارلمان این کشور را به دنبال داشته باشد که ماه گذشته میلادی به دلیل عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، تحریم‌هایی را علیه این کشور تصویب کردند.

روند تحویل سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسیه که بحرانی را در روابط ترکیه و آمریکا ایجاد کرد، در اواسط ژوئیه گذشته آغاز شد و مرحله دوم آن در اواسط سپتامبر پایان یافت، اردوغان نیز اعلام کرد که این سامانه‌ها در آوریل ۲۰۲۰ به شکل کامل راه‌اندازی خواهند شد.

به دنبال این مساله، مسئولان آمریکایی برای لغو این قرارداد و فروش سامانه‌های آمریکایی پاتریوت تلاش کردند، واشنگتن هم‌چنین آنکارا را به تاخیر و حتی لغو روند تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ و نیز اعمال برخی تحریم‌ها بر اساس “قانون کاتسا” ویژه مقابله با دشمنان آمریکا تهدید کرد اما ترکیه از هرگونه امتیازدهی خودداری کرد.

به گزارش واشنگتن پست ارزش قرارداد پیشنهادی ترامپ به ترکیه که ۱۰۰ میلیارد دلار است تقریبا برابر است با زیان‌هایی که به دلیل تحریم ترکیه از سوی آمریکا به آنکارا وارد می‌شود. 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟