ترامپ: تصمیم های بسیاری از جمله در مورد افغانستان گرفته شده است

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 29167

بعد از اینکه رسانه های اعلام کردند که نشست روز جمعه ترامپ و دستیارانش برای انتخاب یک راهبرد برای افغانستان بی نتیجه پایان یافته است، ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: روز مهمی در کمپ دیوید با جنرال ها و فرماندهان نظامی بسیار مستعد سپری شد. تصمیم های بسیاری از جمله در مورد افغانستان گرفته شد.

جیمز ماتیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) و هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ در نشستی که روز جمعه در کمپ دیوید برگزار شد، حضور داشتند. مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز سفر خود به آمریکای جنوبی را کوتاه کرد تا خود را به این نشست برساند.

پیش از این سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید جمعه، ۱۸ اوت پس از اتمام اجلاس در کمپ دیوید گفته بود که ترامپ اطلاعات جامعی درباره «یک استراتژی جدید جهت محافظت از منافع آمریکا در آسیای جنوبی» دریافت کرده است. او از واژه «افغانستان» استفاده نکرد.

قرار بود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش جمعه ۱۸ اوت در اجلاسی در کمپ دیوید درباره استراتژی آمریکا در جنگ افغانستان با یکدیگر گفت‌وگو کنند. استیو بنن، مشاور ارشد ترامپ با درخواست فرماندهان نظامی آمریکایی در افغانستان مبنی بر افزایش تعداد سربازان مخالف بود. او پیشنهاد داده بود که به جای اعزام سرباز بیشتر، نیروهای مسلح خصوصی در افغانستان به کار گرفته شوند.

اما اسیو بنن حین اجلاس کمپ دیوید برکنار شد.

رئیس جمهور آمریکا درباره استراتژی در جنگ افغانستان با تردیدهایی روبروست. او در جلسه‌ای که ۱۹ جولای با معاونان ارشد امنیتی خود در کاخ سفید برگزار کرد، خواهان تجدید نظر در استراتژی آمریکا در جنگ با افغانستان شده بود. خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ترامپ در این جلسه به جیمز ماتیس، وزیر دفاع و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود که به سبب شکست آمریکا در جنگ افغانستان می‌بایست اخراج جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان را در نظر بگیرند.

جان نیکلسون نیز در کمپ دیوید حضور نداشت.

سندرز در ادامه به خبرنگاران گفت که «رئیس‌جمهوری در حال بررسی و ارزیابی گزینه‌های خود است و به زودی به مردم آمریکا، متحدان و شرکایمان و به کل جهان در زمان مناسب تصمیمش را اعلام خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ قرار بوده در این دیدار از افزایش اندک نیروهای آمریکایی در افغانستان، حدود سه هزار تا پنج هزار نیروی بیشتر دفاع کند.

جنگ افغانستان جنگی هزینه‌بر برای ایالات متحده بوده و ترامپ وعده داده بود با تصمیم‌های جدید خود از «آشوب» موقعیت آمریکا در آنجا بکاهد. تا کنون ۲۳۵۰ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند و این جنگ ۶۸۶ میلیارد دالر هزینه برای ایالات متحده رقم زده است.

دبیرکل ناتو ۲۹ جون سال جاری اعلام کرده بود که به دلیل وضع فاجعه‌بار ارتش افغانستان و افزایش یافتن قدرت طالبان در این کشور، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نظر دارد ۴ هزار سرباز به افغانستان اعزام کند. طرح ناتو برای اعزام سرباز به افغانستان، بخشی از استراتژی دولت ترامپ در مورد افغانستان است که اکنون در اجلاس ۱۸ اوت کمپ دیوید به بحث گذاشته شد.

به گفته رویترز، احتمال افزایش یا کاهش بسیار اندک سربازان آمریکایی در افغانستان بیش از احتمال دیگر گزینه‌ها همچون خروج کامل نیروها است.

پیشتر نیز گزارش‌هایی از علاقه ترامپ به افزایش نیروها در افغانستان برای بهره‌برداری از معادن کشور منتشر شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟