ترامپ به کمیته تحقیقات احضار شد

  • انتشار: ۳۰ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 133802

کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که مسئول تحقیقات درباره حمله شش ژانویه به کنگره است، رسما رئیس جمهور سابق این کشور را احضار کرد و از وی خواست اسناد و مدارکی را که در اختیار دارد، تحویل داده و در مورد “نقش محوری” که ایفا کرده، شهادت دهد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، «لیز چنی» جمهوری‌خواه و «بنی تامسون» دموکرات که از رهبران این کمیته هستند، در نامه‌ای گفتند: دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا شخصا بر یک تلاش چند بخشی برای ملغا کردن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و مانع‌تراشی در مسیر گذار صلح‌آمیز قدرت نظارت داشته و آن را رهبری کرد.

آنها افزودند: این تلاش شامل انتشار عمدی و بدخواهانه ادعاهای دروغین درباره تقلب در انتخابات، تلاش برای به فساد کشاندن وزارت دادگستری، تحت فشار گذاشتن مقامات دولتی برای تغییر نتایج انتخابات، و تلاش برای دریافت و انتقال گواهی‌نامه‌های انتخاباتی جعلی به کنگره و آرشیو ملی است.

چنی و تامسون در این نامه خطاب به ترامپ نوشتند: علی‌رغم آنکه بیش از ۶۰ دادگاه ادعاهایتان درباره تقلب در انتخابات و دیگر چالش‌هایتان علیه مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را رد کردند، علی‌رغم اینکه اطلاعات مفصل ویژه‌ای از سوی وزارت دادگستری در اختیار داشتید و کارمندان ارشدتان نیز به شما اطلاع داده بودند که ادعاهای انتخاباتی‌تان نادرست است، و علی‌رغم تعهدتان به عنوان رئیس جمهور برای تضمین اجرای صادقانه قوانین کشورمان، شما باز هم همه این اقدامات را انجام دادید.

در ادامه ین نامه آمده است: اسناد و مدارک نشان می‌دهند که شما می‌دانستید که این اقدامات نامشروع و غیرقانونی بودند و همچنین می‌دانستید که اصرارتان بر وقوع تقلب در انتخابات نادرست است.

این کمیته تاریخ چهار نوامبر را به عنوان ضرب‌الاجلی برای اینکه ترامپ اسناد و مدارک درخواست شده را جمع‌آوری کند و ۱۴ نوامبر را برای حضورش در مقابل این کمیته به منظور شهادت دادن، تعیین کرد.

چنی و تامسون به ماهیت “مهم و تاریخی” این احضاریه اذعان کرده و گفتند، آنها این اقدام را ساده نمی‌گیرند.

این کمیته به دنبال اطلاعات بیشتر در رابطه با مراودات ترامپ با یک سری افراد است که در جریان شهادت دادن در مقابل این کمیته به حقوق خود تحت متمم پنجم قانونی اساسی علیه خود مجرم انگاری استناد کرده‌اند، از جمله راجر استون، مایکل فلن، جان ایستمن، جفری کلارک و کلی وارد.

این کمیته هفته گذشته به اتفاق آرا به احضار ترامپ رای مثبت داد و این رئیس جمهور سابق در نامه‌ای که در پاسخ برای این کمیته ارسال کرد هیچ اشاره‌ای به اینکه از درخواست‌های آنها تبعیت می‌کند یا خیر، نکرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟