تداوم فشار طالبان بر شیعیان؛ «مسدود کردن زیارتگاه سخی و بی احترامی به عقاید مذهبی شهروندان»

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 135633

مأموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان روز سه شنبه با هجوم به «زیارتگاه سخی» از معروف ترین مکان‎های مذهبی شیعیان در کابل، دروازه این زیارتگاه را بستند و زائران را اخراج کردند.

یکی از متولیان این زیارتگاه گفته است که مأموران امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان حوالی ساعت ۱۱ قبل از ظهر سه شنبه (۲۵ دلو) به این زیارتگاه آمدند و زائران را متهم به «انجام اعمال شرک آلود» کردند.

این زیارتگاه در منطقه شیعه نشین «کارته سخی» در غرب کابل قرار دارد و یکی از مقبره های معروف شیعیان نیز است و همه روزه مردم برای زیارت و فاتحه خوانی به آنجا سر می‏ زنند.

به گفته منابع محلی، افراد طالبان همچنین زائران زن را به «عدم رعایت حجاب» در صحن زیارتگاه سخی متهم کردند و آنها را مجبور کردند که این زیارتگاه را ترک کنند و سپس دروازه زیارتگاه را مسدود کردند.

متولیان زیارتگاه سخی گفته ‎اند که تا زمانی‏ که این موضوع به صورت «کامل» حل نشود، دروازه این زیارتگاه را باز نمی کنند؛ زیرا مأموران طالبان تاکنون چندین بار به این مکان هجوم آورد‎ه اند، دروازه آن را بسته اند و زائران را به «شرک» متهم کرده اند.

بی ‎احترامی به عقاید مذهبی شهروندان

مسدودن کردن دروازه زیارتگاه سخی بر روی زائران به اتهام «انجام اعمال شرک آلود» از سوی افراد گروه طالبان، واکنش گسترده شهروندان افغانستان را در پی داشته است.

شهروندان افغانستان زیارتگاه سخی را یکی از مکان‎های مقدس مذهبی شیعیان در کابل می دانند و مسدود کردن دروازه این مکان مذهبی را «بی احترامی به عقاید مذهبی» اهل تشیع می دانند.

یکی از کاربران تویتر با اشاره به هجوم افراد طالبان به زیارتگاه سخی و مسدود کردن این مکان مذهبی، نوشته است که «حاکمیت قرون وسطایی چیزی بنام آزادی مذهب و آزادی عقیده نمی شناسد.»

یک کاربر فیسبوک نیز نوشته است «حکومتی که با عقاید و باورهای مذهبی مردم در بیفتد، محکوم به فنا است.»

بسیاری از مردم افغانستان، با اشاره به تنوع مذهبی در این کشور و زندگی مسالمت آمیز پیروان تمام مذاهب اسلامی در کنارهم، مسدود کردن زیارتگاه سخی را «بی احترامی کامل به باورهای مذهبی» شهروندان افغانستان دانسته اند.

شمار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی افغانستان گفته اند که زیارتگاه سخی در واقع تنها مکان مذهبی ویژه شیعیان نیست، بلکه اهل تسنن افغانستان نیز به دلیل منسوب بود این مکان به حضرت علی (ع) برای زیارت به آنجام می روند.

پیشینه فشار  طالبان بر شیعیان افغانستان

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، فشار سیاسی و نظامی را بر شیعیان هزاره در این کشور افزایش داده است.

بر اساس آمارهای که رسانه های افغانستان منتشر کرده اند گروه طالبان بارها علیه شیعیان هزاره در افغانستان اقدام نظامی کرده اند.

در اولین روزهای تسلط گروه طالبان بر افغانستان، جنگجویان این گروه ۱۲ نظامی پیشین و دو غیرنظامی از شیعیان هزاره را در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان «تیرباران» کردند.

پس از آن، جنگجویان گروه طالبان به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در شمال افغانستان لشکرکشی کردند و بر اساس آمار سازمان ملل، ۲۷ هزار نفر از شیعیان هزاره را آواره کردند.

جنگجویان طالبان همچنین در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، مکان‎های مذهبی شیعیان را تبدیل به پایگاه نظامی کردند و از بلندگوی یکی از حسینیه های شیعیان که قبلا اذان پخش می شد، موسیقی پخش کردند.

پس از آن، فشارها بر شیعیان هزاره به گونه های مختلف ادامه یافت؛ از عدم تأمین امنیت مراسم عزاداری دهه محرم گرفته تا کشتار اعضای دو خانواده در دایکندی و مسدود کردن زیارتگاه سخی در کابل.

شهروندان افغانستان رفتار طالبان در قبال شیعیان هزاره را ناشی از سیاست «تبعیض قومی» و «مذهبی» می دانند و می‌گویند در تاریخ افغانستان ثابت شده است که چنین سیاستی «محکوم به شکست» است.

منبع: شفقنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟