تداوم استفاده عربستان از سلاح های ممنوعه در یمن

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 5919

سازمان دیده بان حقوق بشر بار دیگر عربستان سعودی را متهم کرد که در حمله به یمن از بمب های خوشه ای استفاده کرده، و شمار زیادی از شهروندان یمنی را به وسیله همین بمبها کشته است.

به گزارش خبرگزاری الس به نقل از العالم، دیده بان حقوق بشر روز یکشنبه تاکید کرد که اقدام عربستان سعودی در این خصوص جان بسیاری از شهروندان یمنی، به ویژه کودکان، را با خطر مواجه کرده است.
دیده بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، در این بیانیه به دست کم دو مورد از قربانیان این سلاح ممنوعه براساس پیمان بین المللی اشاره کرد.

27 آوریل نزدیک روستای العمر، در منطقه صعده (شمال یمن) که تحت کنترل انصارالله است، دست کم دو شهروند از جمله یک کودک بر اثر اصابت یک بمب خوشه ای که از یک جنگنده انداخته شد، زخمی شدند.
این سازمان افزود: 29 آوریل نیز در روستای بقیم، نزدیک مرز با عربستان سعودی، چهار شهروند از جمله یک پسر بچه 10 ساله بر اثر انفجار بمب های خوشه ای، زخمی شدند.

اوله سولوانگ (Ole Solvang) ، پژوهشگر در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: « ائتلاف عربی، به سرکردگی عربستان سعودی باید بداند که استفاده از بمب های خوشه ای ممنوعه، ممکن است به غیرنظامیان آسیب بزند.»
این سازمان سوم مه نیز عربستان را به استفاده از این نوع بمب ها- که آمریکا آنها را در اختیار این کشور قرار داده است- در حملات هوایی به یمن بر ضد انصارالله متهم کرده بود.
کنوانسیون بین المللی درباره بمب های خوشه ای که در سال 2008 به امضای 116 کشور رسید، استفاده از این بمب ها را ممنوع اعلام کرده است.
یک نماینده پنتاگون در دفاع از عرضه این نوع بمب ها ادعا کرد: « آمریکا آن دسته از بمب های خوشه ای را تأمین می کند که اطمینان دارد تقریبا به طور کامل در میدان نبرد منفجر می شوند.»
سازمان های مدافع حقوق بشر می گویند هنگامی که بمب های خوشه ای فورا منفجر نمی شوند، مهمات موجود در آن در عمل، به مین هایی تبدیل می شوند که ممکن است به شهروندان آسیب برساند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟