تخم شربتی و این همه خاصیت…!!!

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85640

فصل تابستان در کنار زیبایی های بی نظیر و رنگ های زیبایی که همراه خود دارد و جانبخش زنددگی هایمان می شود، گرما و عطش را نیز همراه خود دارد و همین امر سبب می شود که بخواهیم از نعمت های بی نظیری که خدای بزرگ خلق کرده نهایت استفاده را ببریم.

تخم شربتی یکی از ملازمان همیشگی و همراهان پر فایده و خاصیت تابستان است، در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر از این گیاه حیرت آور بدانیم:

تخم شربتی چیست؟

شاید اکثر ما ندانیم که تخم شربتی یا دانه کتان و تخم ریحان و دانه چیا چه تفاوت هایی با هم دارند و آیا اصلا اینها از از یکیدیگر متفاوتند و یا از یک گونه می باشند،در این جا قصد داریم با معرفی بیشتر تخم شربتی تفاوت آن با دانه ریحان را هم مرور کنیم؛

تخم شربتی همان دانه ریحان کوهی ست

برای بسیاری این سئوال مطرح می شود که تفاوت تخم شربتی با دانه ریحان چیست. در جواب باید گفت که تخم شربتی همان دانه نوعی ریحان کوهی از خانواده نعنائیان است. در زبان عربی تخم شربتی را «بادروج» و در زبان فارسی آن را «بادروز» می نامند که به رنگ سیاه براق یافت می شود. تخم شربتی در گروه دانه های موسیلاژ که لعابدار می باشد قرار می گیرد.

تخم شربتی؛ ریحان کوهی
تخم شربتی، دانه نوعی از ریحان کوهی است

محل های رویش تخم شربتی

براساس کتب قدیمی در مورد گیاهان، تخم شربتی بومی فلات ایران به طور خودرو در اطراف تهران، همدان و خراسان در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا می روید. در کرمانشاه این گیاه در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا رشد می کند و در استان های خرمشهر، آذربایجان و بلوچستان نیز می روید. گیاه تخم شربتی سرشار از اسانس روغنی ست.

تخم شربتی و فواید بی نظیرش
تخم شربتی و فواید بی نظیرش

تخم شربتی همان طور که گفتیم همان دانه های ریحان کوهی است اما این دانه ها از دانه های ریحان پرورشی ریزتر و براق تر است اما رنگ آن همانند دانه ریحان پروروشی سیاه است. دانه های تخم شربتی زمانیکه در آب قرار می گیرد، آب را به خود جذب کرده لعابدار می شود و می تواند تشنگی را رفع کند، به همین دلیل در تهیه شربت از آن استفاده می شود و اصلا این دانه را تخم شربتی می نامند چون در شربت از آن استفاده می گردد.

مشخصات گیاه تخم شربتی

گیاه تخم شربتی به عنوان یک گیاه خودرو و یک ساله بسیار شبیه گیاه ریحان می باشد اما برگ های و تخم های ریزتر دارد. گل های این گیاه به رنگ های قرمز و صورتی است و ساقه های مربعی دارد. تخم شربتی را به نام های «بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج» نیز می خوانند.

فواید تخم شربتی؛

پس از اینکه اطلاعات کلی در مورد تخم شربتی بدست آوردیم می رویم سراغ فایده هایی که این گیاه سراسر خاصیت برای انسان دارد:

موثر در رفع بیماری های تنفسی

گیاه تخم شربتی علاوه بر استفاده های تزئینی خاصیت های درمانی فراوانی نیز دارد. دانه های این گیاه زمانیکه در آب قرار گیرد حالت ژله ای به خود می گیرد و برای رفع عطش مفید است. یکی از خواص بی نظیر این گیاه درمان بیماری های تنفسی مانند آسم و سرفه است. تخم شربتی اگر با زنجبیل و عسل مخلوط شود می تواند سرماخوردگی، آنفلونزا و برونشیت موثر است.

تخم شربتی در رفع بیماری های تنفسی کاربرد دارد
تخم شربتی در رفع بیماری های تنفسی کاربرد دارد

زمانیکه ماده معدنی منزیم در بدن کاهش یابد، سردرد و خستگی زیاد به انسان دست می دهد، اما تخم شربتی به دلیل دارا بودن منزیم بالا هورمون ایجاد استرس در بدن که «کورتیزول» خوانده می شود را کاهش داده باعث رفع سردرد و خستگی می شود. تخم شربتی که به دانه های چیا نیز معروف است سرشار از ترپیتوفان و آمینو اسید است. وجود این دو ماده باعث افزایش تولید سروتونین در بدن می گردد. سروتونین به ایجاد الگوی منظم در بدن و مبارزه با اضطراب کمک می کند.

تخم شربتی به جای زغال اخته

آنتی اکسیدان ها یک ماده مهم در بدن است چون در مراقبت از پوست بدن و دفاع از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد نقش مهمی دارند. از این منظر تخم شربتی در مقایسه با زغال اخته سه برابر بیشتر آنتی اکسیدان دارد.

درمان دردهای معده و دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص مهم تخم شربتی درمان دردهای معده و دستگاه گوارشی ست. «درد معده، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و بی نظمی در کارکرد روده ها» از جمله بیماری هایی ست که توسط تخم شربتی درمان می شود. گزیدگی مار و حشرات، پایین آوردن دمای بدن، عفونت، درد معده از جمله بیماری هایی ست که در کشور چین برای درمان آنها از تخم شربتی استفاده می شود. تخم شربتی به دلیل دارا بودن فیبر غذایی فوق العاده می تواند به درمان بافت های گوارشی کمک شایانی بکند. درصد وجود ماده معدنی پتاسیم در تخم شربتی در مقایسه با موز دو برابر است که می تواند به راحتی نفخ را درمان کند.

از بین برنده خستگی های مفرط ذهنی

همان طور که گفته شد دانه های گیاه تخم شربتی علاوه بر موثر بودن در کاهش وزن و لاغری می تواند به راحتی اعصاب شما نیز کمک کند. برای این منظور دانه های تخم شربتی را در آب بریزید و نیم ساعت بگذارید بماند تا رنگ آن از سیاهی به خاکستری تبدیل گردد و به حالت ژله ای درآید. این حالت در معده نیز اتفاق می افتد و تخم شربتی به دلیل دارا بودن فیبر بالا و تولید حالت ژله ای بدن را پاکسازی کرده مانع تجزیه سریع کربوهیدرات ها در بدن می شود.

فواید تخم شربتی
فواید تخم شربتی

اگر روزانه یک یا دو بار مخلوط تخم شربتی با عرق بادرنجبونه را مصرف کنید بدون شک اعصابی راحت خواهید داشت. برای طعم بهتر می توانید تخم شربتی را با عسل مخلوط نمایید. این دانه خستگی مفرط ذهن را از بین برده، ناراحتی های عصبی، افسردگی و میگرن را رفع می کند.

تخم شربتی و جلوگیری از پوسیدگی دندان

همان طور که گفته شد تخم شربتی حاوی مقدار بالایی از آنتی اکسیدان است، این ماده خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و با از بین بردن میکروب ها و باکتری ها می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. این دان ها همچنین بوی بد دهان را خنثی می سازد. این دانه ها همین طور می تواند عفونت مثانه و واژن در زنان و دختران را رفع کند چون خاصیت ضد باکتری دارد. تخم شربتی با افزایش  ادرار می تواند عفونت مثانه را درمان نماید. فشار خون نیز با این دانه ها درمان می شود چراکه باعث می شود قند موجود در کربوهیدرات ها به صورت تدریجی آزاد گردد.

به هر صورت اکنون که با خواص بی نظیر تخم شربتی آشنا شدید، بدون شک در استفاده از این دانه ها در برنامه غذایی خود تردیدی به خود راه نخواهید داد. بهبود اسهال ویبوست، پاکسازی روده ها، کاهش قند خون و درمان دیابت، تقویت قلب زمانیکه با عرق بیدمشک یا عرق نسترن مخلوط شود و تقویت باروری و شیردهی از دیگر خواص درمانی تخم شربتی است.