تخریب گسترده مساجد و اماکن مذهبی توسط مقامات چینی

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 60527
تخریب اماکن مذهبی در چین

روزنامه گاردین در گزارشی بر مبنای تحقیقاتی با همکاری یک وبسایت خبری دیگر، مشخص کرده مقام‌های چین از سال ۲۰۱۶ تاکنون اقدام به از بین بردن کامل یا تخریب بیش از 30 مسجد و مقبره و مکان مذهبی مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ کرده‌اند.

روزنامه گاردین در گزارش خود بر مبنای تحقیقاتی که با وبسایت خبرنگاری منبع باز موسوم به “بلینگکت” انجام داده، اسناد و مدارک جدیدی در مورد برنامه‌ چین برای تخریب مساجد و مکان‌های اسلامی در ابعاد گستره در سین‌کیانگ ارائه می‌دهد.

نیک واترز، یک تحلیلگر وبسایت بلینگکت و روزنامه گاردین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به بررسی محل استقرار حدود 100 مسجد و مقبره مذهبی شناسایی شده توسط برخی ساکنان سابق منطقه، محققان و اطلاعات ثبت شده از سوی کاربران در اینترنت پرداخته است.

در این گزارش تصریح شده که از مجموع ۹۱ مکان آنالیز شده، ۳۱ مسجد و دو مقبره مذهبی مهم از جمله مقبره “امام عاصم” و یک مکان دیگر، دستخوش تخریب‌های ساختاری چشمگیر در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ شده‌اند. از بین آنها، ۱۵ مسجد و هر دو معبد ذکر شده ظاهرا به صورت کامل یا تقریبا کامل از بین رفته‌اند. دیگر مساجد نیز دچار آسیب‌هایی نظیر تخریب دروازه‌های ورودی، گنبدها و مناره‌ها شده‌اند. تعداد ۹ مکان از بین رفته دیگر نیز توسط ساکنان سابق سین‌کیانگ به عنوان مساجدی در این منطقه با ساختمانهایی بدون نشانه‌های مشخص نظیر مناره و یا گنبد شناسایی شدند.

تخریب مساجد در چین

این در حالی است که فعالان و محققان دیگر معتقدند که مقام‌های چین صدها و یا حتی هزاران مسجد را در راستای پیشبرد این کمپین خود تخریب کرده‌اند اما فقدان وجود مدارک و سوابق مربوط به این مکان‌ها که اغلب جزو مساجد و مقبره‌های کوچک در روستاها بودند، مشکل ایجاد کردن پلیس برای تحقیقات خبرنگاران در سین‌کیانگ و برنامه‌های تجسسی گسترده چین علیه مردم و ساکنان منطقه، کار را برای تأیید گزارشهای مربوط به این تخریب‌ها سخت کرده است.

این گزارش حاکی از تشدید روند سرکوب امنیتی علیه اقلیت‌های مسلمانان در چین از طریق از بین بردن مساجد و معابد است.

این در حالی است که تا همین چند سال پیش صحبتی از تخریب شدن این مقبره‌های مهم مطرح نشده بود.

محققان می‌گویند تخریب این مقبره‌ها که زمانی محل زیارت انبوهی از مسلمانان اویغور بود، یک شکل جدید از حمله به فرهنگ آنها است.

ریان توم، یک تاریخدان اسلام در دانشگاه ناتینگهام گفت: مشاهده تصاویر ویرانه‌های مقبره امام عاصم شوک کننده است و قطعاً برای زائران این مقبره مایه اندوه فراوان است.

به گفته برخی فعالان این عملیات تخریب مکان‌های مذهبی و تاریخی، یک شیوه چین برای تربیت کردن نسل آینده اویغورها به سبک زندگی مورد نظر خودش است.

به گزارش ایسنا، به گفته برخی ساکنان سابق سین‌کیانگ، اکثر اویغورها در سین‌کیانگ رفتن به مساجد را متوقف کرده‌اند در حالی که اکثر مکان‌های مذهبی آنها سیستم‌های جاسوسی دارند و در اغلب آنها نیز باید بازدیدکنندگان هویتشان را ثبت کنند و سال‌ها است که دیگر برنامه‌های مذهبی دسته‌جمعی نظیر برنامه‌ای که قبلاً در مقبره امام عاصم به اجرا درمی‌آمد متوقف شده است

منتقدان می‌گویند از بین رفتن مکان‌های مذهبی سبب می‌شود نسل جوان اویغورهایی که در چین پرورش می‌یابند در به خاطر سپردن پیش زمینه تاریخی و مذهبی خود کار سختی داشته باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟