تحویل سامانه اس-400 روسیه به ترکیه چه تحولاتی به دنبال دارد!؟

  • انتشار: ۲۳ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 66208
سامانه اس 400

تحویل سامانه موشکی اس 400 روسیه به ترکیه در روز جمعه اقدام مهمی بود که توجه رسانه‌های منطقه و جهان را به سوی خود جلب کرد.

آمریکا  که پس از تهدیدات بی سابقه علیه ترکیه امیدوار بود که ترکیه از این تصمیم عقب نشینی کرده و اعلام کند که حاضر به خرید سامانه اس 400 نیست، اما در نهایت آنکارا این سامانه دفاع موشکی را تحویل گرفت که به نظر می رسد تحولات عمده ای را در روابط آمریکا و ترکیه و حتی آمریکا و روسیه در پی خواهد داشت.

در همین رابطه، پایگاه ترکیه ای «evrenseldaily» به پیامدهای عمده این رویداد بر تحولات سوریه، شرق مدیترانه و رقابت آمریکا و روسیه در این منطقه پرداخته است و نوشته است که تحویل اس-400 روسی با ترکیه می تواند چند تحول عمده را به همراه داشته باشد:

نخست: تنش و بی اعتمادی میان آمریکا و ترکیه را دوچندان خواهد کرد و یک شکاف جدی در روابط آنکارا و واشنگتن ایجاد خواهد کرد و در مقابل روابط ترکیه و روسیه وارد فاز جدیدی خواهد کرد.

دوم: احتمال باید شاهد افزایش رقابت ترکیه و روسیه در منطقه و به ویژه در سوریه باشیم. جایی که آمریکایی ها احتمالا نفوذ مسکو در محدوده نفوذ واشنگتن را برنخواهند تابید و احتمالا شاهد تنش هایی در روابط آمریکا و روسیه به ویژه در سوریه باشیم.

سوم: با گسترش شکاف میان آمریکا و ترکیه، باید شاهد تشدید تنش ها در شمال سوریه به ویژه میان ترکیه و کردها به عنوان متحدان آمریکا که یک تهدید امنیتی برای آنکارا هستند نیز باشیم.

از سوی دیگر استقرار بلافاصله این سامانه در نزدیکی مرز سوریه و ایجاد نیروی نظامی در جنوب شرقی كشور، نشان می‌دهد كه آنكارا قصد دارد سیستم عملیاتی خود در این منطقه را کاملاً تغییر دهد.

به اعتقاد آگاهان نظامی استقرا این سامانه تعریف دوست و دشمن را در منطقه درگیری به هم خواهد زد و دیگر اعتبار نظامی ترکیه به عنوان عضو ناتو برای کشورهای غربی چندان معتبر نخواهد بود.

ترکیه چه کارت‌هایی در دست دارد؟

یکی از مهم‌ترین کارت‌های ترکیه در برابر آمریکا٬ فرودگاه نظامی اینجرلیک در استان آدانا است. فرودگاه استراتژیک و مهمی که در دهه‌های اخیر نه تنها برای آمریکا بلکه برای دیگر اعضای ناتو نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و واشنگتن تعدادی از کلاهک‌های هسته‌ای خود را در آنجا نگهداری می‌کند.

ترکیه پیش‌تر پس از بروز برخی اختلافات سیاسی٬ آلمان را ناچار به ترک این فرودگاه کرد و اگر در شرایط فعلی٬ بازی با آمریکا نیز در مسیر پرفراز و نشیب موضع‌گیری‌های منفی پیش برود٬ می‌تواند به همین شکل عمل کند.

ترکیه در برابر آمریکا کارت مهم دیگری نیز دارد که عبارت از نفوذ نیروهای وابسته به این کشور در مناطقی از شمال سوریه در غرب و شرق فرات است. اگر آمریکا در ماجرای اس 400 ترکیه را تحریم کند٬ اردوغان می‌تواند با استفاده از برخی پتانسیل‌های خود در پرونده سوریه٬ دونالد ترامپ را با مشکلات جدیدی روبرو کند.

در همین زمینه، «یوری ماواشی‌یف» مدیر مرکز تحقیقات ترکیه در روسیه نیز گفته است رهبران ترکیه منافع ملی کشور خود را در نظر می گیرند. مقامات آنکارا طی سالهای اخیر تلاش کردند تا تماس‌های بین المللی خود را تنوع بخشیده و برخلاف اقدامات تبلیغی گسترده از سوی واشنگتن، با همه کشورهایی که صلاح می‌دانند، از جمله روسیه و ایران، روابط حسنه‌ای داشته باشند و این سیاست مورد پسند مقامات واشنگتن قرار ندارد. به عقیده وی، در عین حال دولت دونالد ترامپ سعی می‌کند تا از اعمال تحریم‌های شدیدالحن علیه آنکارا خودداری کند، برای این که چنین اقدامی باعث می شود تا ترکیه بیش از پیش از واشنگتن فاصله گرفته و از این کشور دور شود.

امریکا بر این باور است که ورود اس 400‌ها به ترکیه این امکان را به روسیه می‌دهد که راحت‌تر از کشورهای عضو ناتو جاسوسی و این سازمان را تضعیف کند. از این رو، کنگره امریکا اعلام کرده تحریم‌های سختی را برای ترکیه در نظر گرفته و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هم پیشتر گفته بود، ترکیه در این خرید تسلیحاتی یک قربانی است.

روابط بین امریکا و ترکیه، دو متحد ناتو به دلایل مختلفی سرد شده که مهم‌ترین آنها حمایت امریکا از کردهای سوریه است اما بنا بر گزارش نشنال اینترست، علت اصلی روی آوردن ترکیه به روسیه ضعفی است که این کشور در بخش دفاع هوایی خود دارد. زیرا امریکا حاضر نشده تکنولوژی سیستم دفاع هوایی پاتریوت خود را با ترکیه به اشتراک بگذارد.

امریکا همچنین در روزهای اخیر بشدت ترکیه را در بحث جنگنده‌های اف 35 تحت فشار قرار داده و تهدید کرده این فشارها را بیشتر می‌کند و اگر اس 400 وارد ترکیه شود تا 31 جولای (ماه جاری میلادی) ترکیه را به طور کامل از برنامه اف 35 خارج می‌کند. تحریم ترکیه و خارج کردن این کشور از برنامه اف 35 می‌تواند یکی از برجسته‌ترین شکاف‌ها در روابط دو کشور باشد. به گفته مقامات ترکیه‌ای، اگر ترکیه از برنامه اف 35 خارج شود چاره‌ای ندارد که برای تأمین نیاز تسلیحاتی خود جایگزینی پیدا کند که این جایگزین می‌تواند جت‌های جنگنده سوخوی سو – 57 روسی باشد. همزمان ترکیه در تلاش است موشک‌های بالستیک و جنگنده‌های خود را تولید کند.

منبع: تابناک

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟