تحلیل/ آیا ائتلاف سیاسی جدید می تواند ارگ را مغلوب کند؟

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 25215

سید مصطفی موسوی در یادداشتی برای خبرگزاری اطلس نوشت:

رهبران سه حزب جنبش ملی اسلامی، جمعیت اسلامی و حزب وحدت اسلامی که عمدتا خود را نماینده سه قوم بزرگ ازبک، تاجیک و هزاره می دانند و پیشینه پرفراز و نشیب اتفاق و بی اتفاقی با هم دارند، روز گذشته رسما از ائتلاف احزاب خود علیه ارگ ریاست جمهوری خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از دری نیوز؛ رهبران این ۳ جریان سیاسی با حضور در ترکیه و برگزاری جلسات متعدد ائتلافی تحت عنوان «شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان» تشکیل دادند.

این ائتلاف عنوان کرده است که با توجه به شرایط دشوار سیاسی ـ امنیتی کشور و روند غیر قانونی ایجاد شده در اجرائیاتِ دولت وحدت ملی و با درک آسیب پذیر شدن شیرازه وحدت ملی و فاصله بین دولت، مردم و جریان های سیاسی و به منظور جلوگیری از فروپاشی نظام و هرج و مرج سیاسی و کسب اعتماد ملی قرار شد که اجلاسی برای تبیین راهکار آینده، از مسؤلین و جریان های مؤثر همسو دایر شده و تصمیم های مقتضی اتخاذ گردد.

چهره هایی که امروز علیه ریاست جمهوری ائتلاف کرده اند، برغم آنکه در دولتند و از مدیران ارشد اجرایی، ابتدا با امید فراوان در محور رئیس جمهور اشرف غنی حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند ولی رفته رفته هر یک به طریقی از او سرخورده شده و فاصله گرفتند و اکنون جبهه واحدی در مقابل ارگ ریاست جمهوری تشکیل داده اند.

ارگ نیز در نخستین واکنش به این موضوع اشاره کرده است که رهبران این احزاب هم اکنون در بدنه دولت مشغول فعالیت هستند و اگر کاستی در عملکرد دولت وجود دارد آنها نیز در آن دخیل می باشند. در واقع، ریاست جمهوری توپ را به زمین ائتلاف انداخته و آنها را نیز شریک ضعف های دولت وحدت ملی قلمداد کرده است.

در مقابل، احزاب جمعیت، جنبش و وحدت می گویند اشرف غنی قدرت را به گونه ای در اختیار گرفته که پادشاهان مستبد و دیکتاتور آنگونه عمل می کنند.

با اینکه سابقه انتقاد دوستم و عطا از اشرف غنی بیش از محقق است اما محقق، معاون دوم رئیس اجرایی اخیرا در پیام عید فطر خود، تند ترین حمله ها را علیه ریاست جمهوری انجام داده است.

محمد محقق، معاون ریاست اجرائی می گوید حلقه خاصی در ریاست جمهوری به گونه یک جانبه عمل می کند و در تلاش برای به حاشیه کشاندن ریاست اجرایی است.

وی هشدار داد که حوصله او از این وضعیت به سر رسیده است و ادامه این وضعیت، سبب از هم پاشیدگی حکومت وحدت ملی خواهد شد.

نکته خاص این ماجرا حمایت تمام قد حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از ارگ ریاست جمهوری است. وی روز گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که به هیچ کسی اجازه تضعیف دولت اشرف غنی را نمی دهد.

تحولات اخیر نشان می دهد حکمتیار کاملا از پشتونیزم حمایت می کند و هیچ اعتقادی به دموکراسی و فعالیت های سیاسی باقی احزاب و جریان های قومی ـ مذهبی ندارد.

عملکرد سه سال اخیر ارگ به گونه ای بوده است که تمام اقوام کشور را رفته رفته در مقابل ریاست جمهوری قرار داده و اینک حکمتیار رسما نبرد قوم پشتو و باقی اقوام کشور را علنی می سازد.

اما سوالی که ذهن کارشناسان و جامعه افغانستان را به خود مشغول کرده است این است که آیا این ائتلاف پا بر جا باقی خواهد ماند و یا به رسم ائتلاف های گذشته احزاب کشور به زودی از هم فرو خواهد پاشید؟

با توجه به قرائن، بسیار بعید است که ائتلاف سیاسی جدید بتواند ارگ را وادار به پذیرش خواسته هایش نماید. ائتلاف جدید خیلی شکننده است و رهبران تشکیل دهنده آن شهرت بین المللی قابل توجهی ندارند.

شخصیت هایی که این ائتلاف را ساخته اند، در یک و نیم دهه گذشته نتوانسته اند یک جبهه سیاسی پایدار تشکیل دهند؛ همچنین این شخصیت ها حتی قادر به حفظ انسجام درونی سازمان هایشان نیز نشده اند.

پس با این حساب بعید به نظر می رسد این ائتلاف بتواند ارگ را مغلوب کرده و اراده خود را تحمیل نماید. به علاوه آنکه عملکرد اشرف غنی در سه سال گذشته نشان داده است که او سیاست مدار قابلی است و قدرت کنترل جریان های مخالف خود را دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟