تحلیلی از نزاع عربستان و قطر

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 23911

در ماجرای بهار عربی اختلاف موضع اشكاری میان كشورهای منطقه بوجود آمد كه از جمله تفاوت موضع قطر با عربستان بود.

قطر همراه با دولت حزب عدالت و توسعه از موضع اخوان المسلمین حمایت كرد و این اشتراك موضع منشاء ایجاد اختلاف شد و در ادامه كمك عربستان به سقوط مرسی و حمایت از السیسی این اختلافات را برجسته تر كرد .

شورای همكاری سه پاره شده است. عربستان، إمارات و بحرین در یكسو، قطر در مقابل آنها و كویت و عمان هم با موضعی متفاوت میان این دو جناح. اما آنچه اهمیت دارد اینكه قطر در منطقه تنها نیست دو كشور قدرتمند منطقه یعنی مصر و تركیه هركدام جانب یكسو را دارند و این اهمیت منازعه را بیشتر می كند. بنابراین قطر و متحدینش موضوع این صف بندی را جدی می كنند.

این صف بندی جدید نیست اما با حمایت دولت امریكا از جناح عربستان فرصتی برای ظهور و بروز یافته است. بنابراین حداكثر می توان از شدت شعله های آن كاست. یكی از دلایلی كه عربستان و متحدینش سعی دارند پای ایران را به میان بكشند این است كه از تضاد ایرانی-عربی ایجاد شده به نفع تقویت موضع خود استفاده كنند والا این دعوا بر سر ایران نیست.

اختلافات منطقه ای و تشدید آن وقتی به گسترش ناامنی ها منتهی می شود به نفع ایران نیست، اما ایران می تواند با فعال كردن دیپلوماسی منطقه ای خود به بهبود شرایط منطقه كمك كند. این دسته بندی حتما در سرنوشت سوریه و فلسطین  موثر خواهد بود، بنابراین اتخاد موضعی دوراندیشانه در این موضوع اهمیتی استراتژیك خواهد داشت.

تحلیل فیض الله عرب سرخی از نزاع عربستان و قطر

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟