تحقیر مجدد شیطان بزرگ با قدرت دیپلماسی ایران

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 91993

در این‌که آمریکا و متحدانش قلدر ترین کشورها و جنایتکارترین جانیان تاریخ بشریت اند، شکی وجود ندارد.

در این‌که آمریکا و متحدانش خون صد و چند میلیون انسان را در سراسر جهان بشریت ریخته‌اند، باز تردیدی نیست.

این‌که آمریکا به عنوان یک ابرقدرت همواره حرف اول را می‌زد و بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون تحقیر جدی متوجه اش نشده بود، مسلم است.

اما همین آمریکای قلدر و جانی در یک فاصله‌ای کوتاهی، دوبار توسط جمهوری اسلامی ایران تحقیر جدی شد و هیمنه و ابهت همیشگی اش زیر سوال رفت.

یکی بعد از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، با کوبیده شدن پایگاه عین الاسد توسط موشکهای سپاه پاسداران، تحقیر نظامی و امنیتی شد؛ تحقیری که در آن، قدرت هژمونی آمریکا ترک غیر قابل جبران برداشت.

یکی هم این بار با قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی تحقیر گردید؛ قدرت دیپلماتیکی که به حدی آمریکا را بی‌حیثیت نمود که پیش نویس قطعنامه‌ی شیطان بزرگ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از نه رای مورد نیاز تنها دو رای آورد و بدون نیاز به استفاده از حق وتو از گردونه خارج شد.

با این اتفاق اخیر، آمریکا از چند جهت تحقیر گردید:

اولین تحقیر تحقیر حقوقی است؛ چون با این کارش می‌خواست آرای مناسبی را در حمایت از پیش نویس قطعنامه ظالمانه خود جلب نماید تا یک پشتوانه‌ی حقوقی برای اقدامات ضد انسانی بعدی خود درست نماید. خیلی در بند وتو شدن توسط چین و روسیه هم نبود و صرف رای آوردن برای شیطنت بعدی و ابراز پرستیژ برایش کافی بود که محقق نشد.

دومین تحقیر تحقیر سیاسی بود. آمریکا بویژه ترامپ در این ایام کارزار انتخاباتی تلاش داشت که در سطح بین‌المللی بردی را رقم بزند تا از آن در رقابت انتخاباتی بهره‌مند شود که نشد و بد جور زمین خورد.

سومین تحقیر تحقیر امنیتی است؛ زیرا حوزه‌های حقوق بین‌الملل، سیاست بین‌الملل و امنیت بین‌الملل هیچ‌گاه و به هیچ عنوان جدایی از هم نبودند و نیستند و تاکنون هیچ تحلیلگر عاقلی حوزه‌های نامبرده را جدا از هم ندیده و نمی‌بیند.

خلاصه قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باردیگر شیطان بزرگ را تحقیر جدی نمود.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟