تحفه اضافی سوپرمن با یک ساعت کار اضافی

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بازار شایعات
  • شناسه مطلب: 31674

اطلس پرس- نوشته زیر، یادداشتی است به قلم دکتر عبدالکریم پاکزاد، استاد سابق دانشگاه کابل و نماینده فرانسه در امور افغانستان که در واکنش به نوشته های معاون سخنگوی اشرف غنی، به نگارش در آمده است:

ما مردم اینجا فرمولی داریم که میگه ” هر چه که مبالغه آمیز است بدون ارزش است حتا اگر حقیقتی هم در آن نهفته است “. آخرین پست مرتضوی که در زیر این نوشتار آمده است(پست خودش نه اعلامیه اشرف غنی) دربار پروژه سرک یکاولنگ ـ دره صوف ( که بار ها حتا از شروع کار آن هم به ما اطلاع رسانی کرده اند) میگوید : ” در یکی از جلسه‌های کمیسیون ملی تدارکات ساعت از ده شب گذشته بود. همه حاضران در جلسه احساس خستگی می‌کردند، رییس جمهور گفت: «امشب بحث سرک دره صوف ـ یکاولنگ باید نهایی شود. من به مردم وعده داده‌ام، باید به وعده‌ام عمل کنم مناطق مرکزی باید از زندان جغرافیایی نجات پیداکند.» این جلسه تا نزدیک به ۱۱ شب دوام کرد. سرانجام قرار داد سرک یاد شده به تائید جلسه رسید. رییس جمهور هم‌چنان در ختم جلسه تاکید کرد که سرک دره صوف – یکه‌ولنگ به یک شرکت معتبر داده شود تا کار به شکل اساسی و در زمان معین آن انجام شود.”

یک ساعت بحث کافی بود که تصمیمی به این اهمیت، یعنی میلیونها انسان را از زندان طبیعت رها کردن، گرفته شود. کاری که در بیش از یک قرن عملی نشد “سوپر من” در یک ساعت با غلبه به خستگی همه انجام داد. تحفه اضافی : ایشان امر کردند که کار ساختمان به یک شرکت معتبر داده شود تا کار به شکل اساسی و در زمان معین آن انجام شود. بیچاره مناطق دیگر و سرک های دیگر که از این امتیاز (شرکت معتبر) بهره مند نیستند و سرک های شان بعد از شش ماه استفاده غار غار میشود.

این تبعیض به نفع هزاره جات را چگونه فهمید؟ قبلآ هم نوشته ام. هزاره ها در انتخابات آینده بیش از پیش به اهرم اساسی، حلقه اساسی زنجیر پیروزی اشرف غنی مبدل شده. وی حمایت ازبک ها را از دست داده. از این موقعیت استفاده کنید. حالا که میخواهد قبل از انتخابات شما را از زندان طبعیت آزاد سازد، ” نان، کار و خانه” هم تقاضا کنید، که بعد از انتخابات دیر خواهد بود.

در این میان من از حماسه سرایی آقای مرتضوی خوشم آمد : ” دیوارهای بلند زندان جغرافیایی فروریخت ” ! خوب آقای سخنگو کاری کنید که حداقل آن دیوارهای کوتاهی که قبلآ فرو ریخته بود امن شود تا مردم به خاطر بلندی این دیوار ها برای رفتن از کابل به بامیان به آسمان پرواز نکنند. چون برای استفاد از سرک کابل ـ بامیان هر فرد تا رسیدن به مقصد باید “کلمه اشهد ​​​” را ده بار بخواند. تشکر از فروریختن دیوار های بلند ولی در پهلوی گوش تان چند دروازه است که اگر کاری نکنید شاید بزودی مسافرین بامیان پاسپورت یا ویزه طالبان را اخذ کنند تا بامیان بروند.

آگاه هستید که با تآمین امنیت چند نقطه و باز شدن راه زمینی به بامیان تا چه حدی اقتصاد این ولایت توریستی رشد خواهد کرد؟

فرو ریختن این دیوار های کوتاه در حال حاظر اشد ضرورت است.

پست شاحسین مرتضوی درباره فروریختن دیوارهای زندان جغرافیایی:

دیوارهای بلند زندان جغرافیایی فروریخت

قرن‌های متمادی افغانستان مرکزی در حصار جغرافیایی طبیعی قرار داشت. در هیچ عصر و زمانی برای تغییر وضعیت زندگی مردم کدام کار زیربنایی و بنیادی صورت نگرفته بود.

در 14 سال گذشته نیز به رغم کمک‌های بزرگ جامعه جهانی، افغانستان مرکزی از توجه بازمانده بود.

حکومت وحدت ملی در راستای توزیع عادلانه منابع، بازسازی متوازن و خارج نمودن افغانستان مرکزی از حصار طبیعت، طرح‌های بنیادی را روی دست گرفته است. این طرح‌ها اکنون یکی پس از دیگری در حال قرار داد، ساخت و بهره برداری می‌باشند.

در یکی از جلسه‌های کمیسیون ملی تدارکات ساعت از ده شب گذشته بود. همه حاضران در جلسه احساس خستگی می‌کردند، رییس جمهور گفت: «امشب بحث سرک دره صوف – یکاولنگ باید نهایی شود. من به مردم وعده داده‌ام، باید به وعده‌ام عمل کنم مناطق مرکزی باید از زندان جغرافیایی نجات پیداکند.»

این جلسه تا نزدیک به 11 شب دوام کرد. سرانجام قرار داد سرک یاد شده به تایید جلسه رسید.

رییس جمهور هم‌چنان در ختم جلسه تاکید کرد که سرک دره صوف – یکه‌ولنگ به یک شرکت معتبر داده شود تا کار به شکل اساسی و در زمان معین آن انجام شود.

طی سه سال حد اقل ده پروژه مهم زیر بنایی در مناطق مرکزی تحت کار است سرک‌های مهم به شرح ذیل می‌باشد.

سرک دره صوف – یکه‌ولنگ

سرک دوشی – باميان

سرک گردن دیوال

سرک میدان – بامیان

سرک نیلی – ورس- پنجاب

سرک قرباغ – جاغوری

سرک رباط – ولسوالی میرامور

این دست‌آورد طی سه سال می‌تواند، نشانگر عزم جدی حکومت برای تحول بنیادی در مناطق مرکزی باشد. اگر چنین کارهای اساسی در14 سال قبل صورت می‌گرفت اکنون ما شاهد وضعیت به مراتب بهتری بودیم.

حکومت وحدت ملی تنها روی سرک و زیربنا تمرکز نکرده است. در دیگر عرصه‌ها نیز کارهای جدی صورت گرفته است. کار روی برق ولایت بامیان نیز جریان دارد. با کارهای که صورت گرفته مناطق مرکزی از یک جزیره‌ی خارج به نقطه‌ی وصل در قلب کشور بدل شده است. به این ترتیب حکومت افغانستان و شخص رییس جمهور و استاد دانش افتخار دارند که دیوارهای بلند بی‌اعتمادی و زندان جغرافیایی را از بین بردند. نسل امروز و تاریخ در باره‌ی کارنامه‌های رهبران سیاسی قضاوت خواهند کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟