تحصیل در چه کشورهایی رایگان است!

  • انتشار: ۲۵ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96517

با افزایش مخارج زندگی در کشورهای مختلف دنیا هزینه تحصیل نیز بالا رفته است. 

در این میان بسیاری از علاقه مندان به تحصیل چه در مقطع پایین و چه در مقاطع بالا ممکن است نتوانند به علت هزینه های بالای آن به بخشی از آرزوهای خود برسند و از تحصیل باز مانند.

شنیدن این خبر که در برخی از کشورهای دنیا تحصیل می تواند رایگان یا با هزینه بسیار کم باشد می تواند امید را در دل علاقه مندان به دانستن و یادگیری زنده کند.

در این مطلب قصد داریم شما را با کشورهایی که تحصیل در آنها رایگان یا بسیار با هزینه پایین  می باشد، آشنا کنیم تا دیگر فکر نکنید که تحصیل و کسب یک مدرک معتبر از یک دانشگاه خوب فقط برای میلیاردرها و یا تنها از طریق بورسیه امکان پذیر است و راه دیگری ندارد.

تحصیل رایگان در جه کشورهایی امکان پذیر است

تحصیل رایگان برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا

تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا رایگان است.

برخی از دانشگاه های تراز اول اروپا اما برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا نیز برنامه تحصیل رایگان یا تحصیل با هزینه بسیار اندک را دارند.

در کشورهایی مانند «آلمان، اتریش، فرانسه، نروژ، فنلاند، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، اسلونی و اسپانیا» دانشجویان بین المللی بدون توجه به ملیت خود می توانند از تحصیل رایگان یا تحصیل با هزینه بسیار پایین بهره مند گردند.

تحصیل رایگان در آلمان

آلمان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که علاقه به تحصیل در آن روز به روز در بین دانشجویان بین المللی بیشتر و بیشتر می شود و این به دلیل رایگان بودن تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان آلمانی و دانشجویان بین المللی ست.

به استثناء ایالت بادن-وورتمبرگ واقع در جنوب غربی آلمان که در سال ۲۰۱۷ برای دانشجویان بین المللی دوباره شهریه تعیین کرد مابقی دانشگاه های این کشور رایگان یا با هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو در سال می باشد.

آلمان با یک سیستم عالی آموزشی و اقتصاد قوی و چشم انداز تحصیلی بسیار عالی مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد.

مونیخ و برلین در سال ۲۰۱۹ در بین نزدیک به ۳۰ شهر مقرون به صرفه ترین شهرها برای تحصیل شناخته شدند.

البته به یاد داشته باشید که برای دریافت ویزای تحصیل رایگان در آلمان، هزینه های زندگی را در نظر داشته باشید.

فرانسه و تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی

کشور فرانسه نیز از جمله کشورهای اتحادیه اروپاست که امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی در آن فراهم است.

این کشور در مقایسه با آلمان از بعد تحصیل رایگان در رتبه پایین تری قرار می گیرد اما به نوبه خود گزینه مناسبی به حساب می آید.

تحصیل رایگان در جه کشورهایی امکان پذیر است

در کشور فرانسه سالانه تنها ۱۷۰ یورو در مقطع کارشناسی برای دانشجویان کشورهای سویس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای EEA تعیین شده است.

اگرچه گفته می شود از سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ دولت فرانسه این قیمت را برای دانشجویان بین المللی افزایش خواهد داد.

تحصیل رایگان در کشورهای شمال اروپا

کشورهای شمال اروپا شامل نوردیک، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد نیز فرصت تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار کم را برای دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا دانشجویان بین المللی را فراهم کرده است.

در کشور نروژ می توانید بدون توجه به ملیت یا سطح تحصیلات خود تحصیلات رایگان داشته باشید.

همانند آلمان در نروژهم فقط باید هزینه کمی در سال برای تحصیل باید پرداخت کنید.

تنها موضوع مهم ارائه درس ها به زبان نروژی ست و دانشجویان بین المللی باید به زبان نروژی مسلط باشند. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری البته زبان انگلیسی رایج تر است.

ایسلند

در چهار دانشگاه دولتی در ایسلند هیچ شهریه ای برای دانشجویان وجود ندارد و آنها تنها باید هزینه کمی در سال بپردازند.

در کشورهایی مانند دانکارک و سوئد و فنلاند تحصیل برای دانشجویان مقطع دکتری کاملا رایگان است.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در صورتیکه به زبان های سوئدی و فنلاندی مسلط باشند می توانند به صورت رایگان در فنلاند تحصیل کنند.

تحصیل رایگان در جه کشورهایی امکان پذیر است

تحصیل رایگان در اتریش

اتریش نیز از جمله کشورهایی ست که دانشجویان عضو اتحادیه اروپا و دانشجویان بین المللی می توانند در آن به صورت رایگان تحصیل کنند.

وین پایتخت اتریش در سال ۲۰۱۹ در رتبه بندی بهتری شهرها برای دانشجویان در رده سیزدهم قرار گرفت.

بلژیک نیز از جمله کشورهای اروپایی ست که تحصیل در آن رایگان یا بسیار ناچیز است. بروکسل پایتخت بلژیک در رتبه ۴۳ بهترین شهرها برای دانشجویان قرار دارد.

جمهوری چک نیز تحصیل برای دانشجویانی که به زبان چک صحبت می کنند را رایگان قرار داده است.

پایتخت چک یعنی شهر پراک در رتبه ۳۵ بهترین شهرها برای دانشجویان قرار گرفته است. هزینه های زندگی نیز برای دانشجویان در این کشور در مقایسه با دیگر کشورها پایین است.

یونان نیز از جمله کشورهای اروپایی ست که تحصیل در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان رایگان است و دانشجویان بین المللی تنها با پرداخت هزینه کم ۱۵۰۰ یورو در سال می توانند در دانشگاه های این کشور درس بخوانند.  

ایتالیا و اسپانیا

در دو کشور اروپایی ایتالیا و اسپانیا دانشگاه های دولتی تحصیلات نسبتا رایگان را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند.

دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تمامی امتیازات مالی مثل وام، کمک هزینه، بورس و غیره که دانشجویان ایتالیایی برخوردارند، بهره می برند.

در اسپانیا نیز دانشجویان اتحادیه اروپا شهریه پرداخت نمی کنند.

کشورهای غیر اروپایی که تحصیل در آنها رایگان است

از میان کشورهای غیر اروپایی که تحصیل در آنها رایگان است باید به آرژانتین و هند و تایوان اشاره کرد.

در آرژانتین دانشجویان بین المللی تنها برای ثبت نام مبلغ کمی پرداخت می نمایند. کشور هند و تایوان هم به دلیل هزینه های پایین زندگی مقاصد خوبی برای تحصیل برای دانشجویان بین المللی به حساب می آیند.

به هر صورت ثبت نام در یکی از دانشگاه های دولتی در کشورهایی که گفته شد به شما این امکان را می دهد که به صورت تقریبا رایگان مدرک تحصیلی خوبی به دست آورید.

البته به یاد داشته باشید که علی رغم رایگان بودن تحصیلات در این کشورها هزینه های زندگی را در نظر بگیرید اگر قصد دریافت ویزای دانشجویی به یکی از این کشورها را دارید.

.