تجمع اعتراضی هزاران نفر در کابل به تغییر مسیر لین برق ترکمنستان

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 12815

هزاران تن از مردم کابل امروز(دوشنبه) در مصلی شهید مزاری در غرب کابل گردهم آمدند؛ تا به تغییر مسیر لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ اعتراض کنند.

امروز تعداد زیادی از مردم کابل در یک گردهمایی بزرگ از دولت خواستار آن شدند تا لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان معروف به توتاپ از مسیر بامیان الی میدان وردک عبور کند.

در این همایش رهبران احزاب، نهادهای مدنی، تعدادی از نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی دیگری نیز حضور داشت، در ابتدای این همایش محمد کریم خلیلی معاون پیشین رئیس جمهور گفت: “از جناب رئیس جمهوری، از جناب رئیس اجرائیه و همه اعضای هیئت رهبری حکومت وحدت ملی می‌خواهیم کسانی که در زیرمجموعه حکومت، چه دیروز و چه امروز تلاش کردند برخلاف یک نظریه علمی و کارشناسانه تحت تاثیر مشورت‌های مغرضانه داخلی یا خارجی قرار گرفته و در شرکت برشنا و هر ارگان دیگری که هستند، شناسایی شوند و تحت پیگرد قضایی قرار گیرند.”

آقای خلیلی افزود: “هر کسی که از نشانی‌های مشخص از منطق زور استفاده می‌کند، خیلی از قضایای افغانستان پرت است. ما به هر که متوسل به منطق زور می‌شود، می‌گوییم که ما از گذشته همدیگر را خوب می‌شناسیم.”

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم و معاون دوم رئیس اجرائی افغانستان گفت در جلسه یازدهم ثور به نظرات او و سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری توجهی نشد و حتی با اعتراض آن‌ها مانند سخنان “یک مسافر” برخورد شد. او افزود که این تصمیم کابینه را به رسمیت نمی‌شناسد”.

معاون رئیس اجرائی گفت او و سرور دانش که او هم در این همایش حضور داشت و سخنرانی کرد، با کسب دو میلیون رای برای حکومت وحدت ملی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳، در کابینه حضور دارند و از یک چهارم ملت نمایندگی می‌کنند، اما به خواست‌های آن‌ها توجه نمی‌شود.

در این مراسم تمامی سخنرانان به نوعی از دولت خواستند تا به اراده مردم احترام گذاشته و در تصمیم خود تجدید نظر کند.

در پایان این گردهمایی بیانیه شش ماده ای قرائت شد و از مردم خواسته شد تا برآورده نشدن خواستشان دست از اعتراض برندارند.

لین انتقال برق از مسیر ترکمنستان به افغانستان موسوم به توتاپ، بعد از آن با اعتراض های گسترده روبرو شد که دولت افغانستان در نشست کابینه خود نتیجه گرفت تا این لین از مسیر سالنگ عبور کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟