تجمع هزاران نفری در کانبرا، پهن نشدن فرش سرخ تشریفات و لوگوی شهر باکو برای هواپیمای رئیس جمهور

  • انتشار: ۱۴ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20426

سفر اشرف غنی رئیس جمهور به استرالیا با حاشیه های فراوانی روبرو بود، که از اعتراض هزاران تن در کانبرا گرفته تا هواپیمای اجاره ای آذربایجان و پهن نشدن فرش سرخ تشریفاتی برای رئیس جمهور و همراهانش باعث سوژه رسانه ها و مردم شده است.

اشرف‌غنی که به منظور گفت‌وگو و تقویت روابط افغانستان و استرالیا در بخش‌های توسعه کشاورزی و استخراج معادن به این کشور سفر کرد در بدو ورود خود در این سفر چهار روزه با حاشیه‌هایی مواجه شد.

پهن نشدن فرش سرخ که معمولا برای تشریفات از مقامات است، برای رئیس‌جمهور غنی در نخستین سفرش به استرالیا و تجمع  افغانستانی‌های مقیم در این کشور در اعتراض به سیاست‌های تبعیض‌آمیز حکومت وحدت ملی در کانبرا از مهمترین حاشیه‌های این سفر بود.

معترضان مقیم استرالیا در این تظاهرات، اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های تبعیض‌آمیز حکومت وحدت ملی در موضوع جنبش روشنایی اعلام کرده و همچنین خواستار رسیدگی دولت به وضعیت نابسامان مهاجرین در اروپا واسترالیا شدند.

معترضان از حکومت افغانستان خواستند تا در برابر عودت پناهجویان رد شده افغان در استرالیا اقدامی انجام دهد.

در موردی دیگر سفر رییس‌جمهور به استرالیا در هواپیمای آذربایجان با نشان و لوگوی شهر باکو ضعف دیپلوماسی و وزارت ترانسپورت افغانستان را به‌ شدت نمایان می‌سازد.

ملک ستیر کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در فیسبوکش ضمن اشاره به این موضوع نوشته است، این کار، غیر قانونی نیست. یعنی دولت افغانستان می‌تواند هواپیمایی را از آذربایجان اجاره کند اما از دید دیپلوماسی رییس دولت باید در هواپیمایی ‌که با نشان و لوگوی ملی دولت‌ افغانستان آراسته باشد، سفرهای رسمی‌اش را سازماندهی نماید.

این عمل‌کرد نشان‌دهندهٔ ضعف پروتوکل‌های تشریفاتی در ارگ ریاست جمهوری می‌تواند تلقی شود.

این در حالیست که با سفر اشرف غنی به استرالیا، هزاران تن در مقابل « خانه دولت» در کانبرا تجمع اعتراضی برگزار کردند که رئیس‌جمهور افغانستان در این محل با «پیتر کازگُر» فرماندار کل استرالیا دیدار و گفت‌وگو می کرد.

قرار است اشرف‌غنی در این سفر با «مالکوم ترنبول» نخست وزیر و «جولی بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا نیز دیدار و گفت وگو کند.

گفتنی است در این سفر، وزیر اقتصاد «عبدل ستارمراد»، سرپرست وزارت معادن«نرگس نهان»، معاون وزارت آب و انرژی «امان‌الله غالب»، مشاور رئیس‌جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک، مشاور ارشد رئیس‌ جمهور «حمید هلمندی» اشرف غنی را در دیدار به سه کشور استرالیا، اندونزی و سنگاپور همراهی می‌کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟