تجلیل از «همسنگران بی مرز» در قم

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 12745

همسنگران بی مرز در قم

مراسم یادواره شهدای افغانستانی هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم با عنوان همسنگران بی مرز روز پنجشنبه 9 ثور/اردیبهشت در موسسه بنت الهدی استان قم با حضور خانواده های شهدا و جمعی از چهره های برتر افغانستان و ایران برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری اطلس، محمد سرور رجایی محقق و پژوهشگر در سخنان خود اظهار داشت: با تحقیقاتی که انجام شده نزدیک به 3000 شهید افغانستانی در هشت سال دفاع مقدس داریم.

رجایی اشاره ای نیز به شهدای ایرانی که در افغانستان شهید شده اند کرد و گفت: در سالهای اولیه جهاد رزمندگانی از ایران به یاری مجاهدین افغانستان شتافتند از جمله شهید احمدرضا سعیدی که مزار او در بهسود هنوز هم زیارتگاه خاص است.

وی افزود:ما همیشه از اشتراکات فرهنگی، جغرافیایی،تاریخی ، همدلی و همنوایی سخن گفته ایم و نیاز امروز ما بخاطر شهدای ماست که ما را به فصل تازه ای بنام خون شریکی رسانده است.

photo_2016-05-01_10-14-07

رجایی گفت: متاسفانه در افغانستان نه برای شهدایمان نه جهادمان نه گردآوری خاطرات جهادمان کاری نکردیم ، مسوولین فرهنگی ما فقط به اسم شهید ،به عکس شهید اکتفا کردند و امروز همان اسم شهید در نشریات محو شده است و از بین رفته است و ما هیچ شهیدی را نمیشناسیم.

محمد سرور رجایی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خیلی ها نگرانی دارند و از شهدای مدافع حرم اسمی نمیبرند ، دوستان زیادی پای کار امدند برای مدافعین حرم فیلم میسازند ترانه و شعر می سرایند و نقاشی میکشند، اینها ماندگار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: همه ما وظیفه داریم به مزار شهدا برویم و افتخارکنیم که این مزار شهید افغانستانی است که در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده است.
رجایی تاکید کرد:مردم افغانستان مردم متفاوتی هستند مردمی که بخاطر ارزشهای دینی و ارزشهای ملی و مذهبی تا پای جان ایستاده است. امروز هیچکس نمیتواند کتمان کند که لشگر فاطمیون نقش بسیار تامین کننده ای در معادلات نظامی کشور سوریه داشته و دارد با اینکه شهدای بسیار گرانقدر و عزیزی را هم تقدیم کرده اند و این شهدا امروز تبدیل به ظرفیتی شده است که باید قدرش را بدانیم.

وی در پایان گفت: من باور دارم که افغانستان استعداد این را دارد که سرزمین گل و باران و تبسم باشد نه سرزمین انفجار و انتحار و خون و آتش . امیدوار هستیم مسوولان کشوری ما به وظیفه اصلی شان عمل کنند دیگر ما را به دام خون و آتش برادران ناراضی شان نیفکنند. ملت ما ملت سرفرازی است که همواره پای کشورش و دینش ایستاده و ایستاده باقی خواهد ماند.

در ادامه ی این مراسم دلنوشته ای از فرزند شهید مدافع حرم شیر اقا حسینی قرائت شد که اشک حاضرین را جاری ساخت.

اقای غلامپور فعال دانشجویی و تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری اطلس اظهار داشت: خدا را شاکریم که بعد از سی سال مسکوت ماندن این ماجرا که بطور مظلومانه ای از شهدای هشت سال دفاع مقدس کسی نامی نمی برد و حتی وقتی به بنیاد شهید مراجعه میکنیم از 3000 شهید یک لیست 350نفری را به ما نشان میدهند الباقی یا مفقودالاثر هستند یا خانواده ای ندارند یا اسمی ندارند و یا کسی را ندارند و فراموش شده اند.

وی افزود:در کشور اسلامی مثل ایران که برای شهدایشان ارج میگذارند و برنامه های مختلفی برگزار میکنند متاسفانه برای شهدای ما برنامه ای که سالانه برگزار بشه انجام نشده و در حال حاضر مهاجرین بصورت خودجوش آستین بالا زده اند و این تاثیراتی دارد از جمله نزدیکی دو ملت هست و دومین تاثیر نیز هویتی میباشد هویت ما در قالب تشیع در قالب اسلامی بودن ماست ، امر جهاد یک بحث هویت بخشی عظیمی دارد به جوانان ما که ما بدانیم چیزی که الان بنام جهاد میگویند مصداق هم دارد و مصداقش حتما صدر اسلام نبوده است مصداقش را ما الان در جامعه و دفاع مقدس می بینیم و این برای هویت یابی و هویت سازی ما خیلی تاثیر دارد.

در پایان این مراسم از خانواده شهدا و فعالین در این عرصه تجلیل شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟