تجربه مشترک مردم عراق و افغانستان

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 75512

مردم عراق تظاهرات میلیونی کردند. این‌ برخلاف انتظار همه بود. کسی نمی تواند شکوه این تظاهرات را نادیده بگیرد. اما در کشورهای فقیر و فتنه خیز خاورمیانه همان گونه که احساسات غلیان می کند به زودی فروکش می کند. قبلا هم مردم عراق آمریکا را از کشورشان اخراج کردند، ولی با ظهور داعش آمریکا بر اساس توافق با دولت عراق دوباره برگشت و بر گرده مردم سوار شد!

این بار نیز اگر کمی بیشتر فشار بیاورد و بر تظاهرات و اعتراضات تداوم ببخشند، خروج آمریکا از عراق قطعی می شود. اما سرزمینهای خاورمیانه استعداد بسیاری برای آبستن مجدد فتنه های نو دارد، چه اینکه داعش هنوز نابود نشده و کم و بیش همچنان نفس می کشد. داعش یک اسم است، در اصل استعداد فتنه ها در عمق جان مردم خاورمیانه نهفته است. آمریکا نیز پس از خروج به دنبال راه اندازی فتنه جدید خواهد بود. اصل سخن اینجاست که ملتهای ضعیف در اخراج کردن بیگانگان خیلی سریع عمل می کند، اما پس از اخراج دوباره در کام ابرقدرتها فرو می روند. به نظر من این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

در افغانستان نیز مجاهدین با شوروی جنگیدند و سرانجام آنها را از خاکشان ذلیلانه اخراج کردند، ولی همین مجاهدین نمی دانستند که با شکستن شوروی، میدان را برای حضور آمریکا دارند فراهم می کنند؛ چنانکه چنین شد! حال، همین مجاهدین در افغانستان حرف از اخراج آمریکا و ائتلاف تحت رهبری شیطان بزرگ نمی زنند، چرا که خوب شیرفهم شده اند که هنوز مثل آن کودک نوپا محکم نمی توانند سر پای خود بایستند! باید گفت که استقلال، عزت، آزادی آرزوی دست نیافتنی همه ماست.

علی اکبر شریفی رهگذر

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟