تجارت میلیونی طالبان با پسته های بادغیس!

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 9964

ریاست زراعت ولایت بادغیس گفت بیشتر ساحاتی که در آن جنگل‌های پسته قرار دارد هم اکنون در اختیار طالبان هستند و این گروه امسال توانسته است سی هزار تن پسته را از جنگل‌های بادغیس گردآوری کند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام آفتاب، «انجینیر حفیظ الله بینش»، رئیس زراعت ولایت بادغیس در مصاحبه با طلوع نیوز گفت: «به طور اوسط سالانه محصولات پسته بادغیس بیش از سی هزار تن تخمین شده است. این یکی از اقلام عمده تجارتی کشور ما به حساب می‌آید و قیمت آن هم بر اساس همان نرخ مارکیت تعیین می‌شود.»

رئیس زراعت بادغیس گفت که از دو سال پیش به این سو طالبان در بیشتر بخش‌های پرحاصل جنگل پسته حاکم شده‌اند و نهادهای دولتی بر این جنگل‌ها هیچ حاکمیتی ندارند.

وی افزود: «امسال طالبان سی هزار تن پسته را از این جنگل‌ها گردآوری کردند که ارزش این میوه‌ها در بازار به چهل تا پنجاه میلیون دالر می‌رسد.»

بینش گفت: «از لحاظ امنیتی در این شرایط ما با دشواری‌های خاصی در زمینه محافظت از این جنگل‌ها مواجه هستیم. ساحاتی که فعلاً در آن جنگلات پسته موقعیت دارد، کاملاً زیر کنترول مخالفین مسلح قرار دارد.»

رئیس زراعت ولایت بادغیس با هشدار نسبت به تخریب روز افزون جنگل‌های پسته در ولسوالی‌های قادس، مقر و آبکمری این ولایت می‌گوید که طالبان درختان پسته را قطع می‌کنند و این جنگل‌ها را میدان جنگ ساخته‌اند.

در همین حال، «بهاءالدین قادسی» رئیس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که طالبان با استفاده از این پول‌ها سلاح و جنگ‌افزار خریده و به جنگ خود در مقابل نیروهای امنیتی ادامه می‌دهند.

رئیس شورای ولایتی بادغیس گفت که حاصل جنگل‌های پسته این ولایت درآمدی هنگفت برای طالبان و تفنگ‌سالاران این بخش‌ها است و هراس افنگنان سالانه میلیون‌ها دالر از این رهگذر بدست می‌آورند و امسال ده‌ها میلیون دالر را جنگ‌افزار خریده‌اند تا در برابر نیروهای امنیتی بجنگند.

بهاءالدین قدسی گفت: «نیروهای مخالف دولت تمامی اکمالات و منابع مالی خود را از طریق فروش این پسته تامین می‌کنند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟