تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول چیست؟

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 92157

در دنیای پر زرق و برق امروزی که تکنولوژی هیچ جای خالی در زندگی انسان ها نگذاشته ایده اصلی کشورهای صنعتی بر تولید بیشتر و تصرف بازارهای مصرف در کل دنیا می باشد. کشورهای تولید کننده و صنعتی برای پیدا کردن بازارهای مصرف در اقسا نقاط دنیا هزینه های سرسام آوری انجام می دهند و پول های کلانی را بابت تبلیغات خرج می کنند.

تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول
تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول

شاید بیهوده نباشد اگر بگوییم انسان امروزی در چنگال تبلیغات شرکت های تولید کننده بزرگ اسیر است و برای خرید یک کالای شیک و گران قیمت از خود اراده چندانی ندارد. وقتی میزان تبلغیات در تلویزیون ها، سینما، روزنامه ها و خبرگزاری ها به اندازه ای بالاست که فرد بدون اینکه خود انتخاب کرده باشد مجبور به دریافت تبلیغات می باشد. در این میان هر روز شگردها و روش های تازه ای برای تبلیغ کالاهای تولید شده روی دست گرفته می شود.

یکی از راه ها تبلیغ کالاهای تجاری، تبلیغ  نامحسوس یا همان جای گذاری محصول می باشد.

با ما همراه شوید تا اطلاعات کافی در مورد این شیوه تبلیغاتی به دست آورید:

تبلیغ نامحسوس چیست؟

شاید بسیاری از شما تبلیغ نامحسوس را بدون اینکه خودتان درک کرده باشید دریافت کرده باشید. در تعریف علمی این شیوه تبلیغاتی آمده است: تبلیغ نامحسوس یا جای گذاری محصول به تکنیک تبلیغی می گویند که طی آن محصولات یا خدمات از طریق نمایش در فیلم های سینمایی، برنامه های تلویزیونی، موزیک ویدئوها یا هر برنامه سرگرم کننده دیگر تبلیغ و ترویج می شود تا محصول فروش بیشتری به دست آورد.

طبق تعریف شرکت های تولیدی به ویژه شرکت های معتبر که اصطلاحا به آنها برند گفته می شود برای دیده شدن محصولات خود مبالغ زیادی را صرف تبلیغات محصول بر روی پرده سینما، صفحه تلویزیون و برنامه ایی شبیه به این می کنند. تبلیغات نامحسوس یک بازی بردبرد است که طی آن هم تبلیغ کنندگان و برندها از طریق افزایش فروش محصولات خود سودهای کلانی به دست می آورند و هم کسانیکه تبلیغ را قبول می کنند پول کافی به دست می آورند تا منابع مالی مورد نیاز برای ساخت یک محصول سینمایی خوب و با کیفیت در اختیار تولیدکنندگان و کارگردانان قرار گیرد.

تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول
تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول

تبلیغات نامحسوس و سلبریتی ها و اینفلوئنسر مارکتینگ

همان طور گه گفته شد تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصولات یکی از روش های رایج برای تبلیغ کالاهای تجاری یا خدمات با هدف افزایش فروش می باشد. در این روند، سلبریتی ها و اینفلوئنسر مارکتینگ نقش های به سزایی ایفا می کنند.

به عبارتی تبلیغات نامحسوس با این دو گروه پیوند خورده است و بدون آنها نمی تواند کار خوبی انجام دهد. به این معنی که چه محصول خود را به صورت نامحسوس در یک فیلم سینمایی قرار دهید یا چه به صورت محصوص در اینستگرام یک اینفلوئنسر بگذارید در هر دو صورت به نفع شما تمام شده از طریق فروش بالا سود هنگفتی به دست می آورید.

تاریخچه تبلیغات نامحسوس

برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ میلادی و قبل از لشکرکشی هیتلر در جنگ جهانی دوم یک شرکت تبلیغاتی حرفه ای و خوش ذوق نام برند را سر صفحه فیلمبرداری جا انداخت. پس می  توان گفت تاریخچه تبلیغات نامحسوس به سال ۱۹۲۷ بر می گردد.

در این سال کارخانه شکلات سازی «هرشی» یکی از قالب های خوشمزه شکلاتش را در صحنه فیلم «وینگز» جای داد و بدون اینکه مخاطب متوجه شود محصول در ذهنش جای داده شد. در همین سال فیلم وینگز موفق به کسب جایزه اسکار شد و نتیجه اولین تبلیغات نامسوس یا همان جای گذاری محصول بسیار درخشان بود.

از آن به بعد فیلم های سینمایی از نوع اسکار یا غیر اسکار به یکی از بهترین سکوها برای تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول تبدیل شد. برند رولکس در فیلم سینمایی اوشن ۱۱، ریبن در فیلم سینمایی تجارت پرخطر یا نایک در فیلم بازگشت به آینده یا فدکس در فیلم سینمایی دورافتاده همه و همه نشان می دهد که فیلم های سینمایی رابطه نزدیکی با تبلیغات نامحسوس دارند.

تبلیغات نامحسوس در فیلم های سینمایی و صنعت پر سود

همان طور که دیدید تبلیغات نامحسوس یا همان جای گذاری محصول به عنوان یکی از شگردها و راه های خلاقانه برای افزایش فروش محصولات به ویژه محصولات برند امروزه جای خود را باز کرده و رابطه تبلیغات و فیلم های سینمایی بیش از پیش تقویت شده است.

تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول
تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول

امروز صنعت سینما از طریق تبلیغ محصولات در فیلم ها میلیون ها دلار درآمد کسب می کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ در امریکا نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار روی تبلیغات نامحسوس هزینه شد. این مبلغ در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی دو برابر افزایش یافته بود. از سویی هم باید گفت تحقیقات میدانی انجام شده در مورد تاثیر تبلیغات نامحسوس روی مخاطبان، نشان داد که بیش از نیمی از مخاطبان این تبلیغات را باور می کنند.

بیشتر مخاطبان بدون اینکه زیاد فکر کند آنچه که در دست هنرپیشه محبوب خود می بیند یا از زبان او می شنوند را باور می کنند. در این تحقیق مشخص شد که تبلیغات نامحسوس یا جای گذاری محصول روی مخاطبان تاثیر کلان دارد.

نکات مثبت تبلیغات نامحسوس

تبلیغات نامحسوس در مقایسه با شیوه های تبلیغاتی سنتی برخی نکات مثبت را دارد. یکی از این نکات مثبت هدف گذاری موثر می باشد، بدین معنی که تبلیغ کننده می تواند مخاطبانی را که از تبلیغات سنتی گریزان هستند را بتوانند جذب کنند.

در تبلیغات نامحسوس خطر دیده نشدن به حداقل می رسد برعکس شیوه های سنتی که مخاطب موقع تبلیغات می توانست به راحتی تلویزیون را خاموش کند یا نگاهش را به سمت دیگری جلب نماید.

در تبلیغات نامحسوس وقتی یک برند در فیلم به گونه ای هوشمندان جا داده می شود می تواند تمام توجه مخاطبان را به دست بیاورد. از سویی هم تبلیغات نامحسوس در مقایسه با شیوه های سنتی میزان تاثیرگذاری بالایی دارد.

از سوی دیگر باید گفت که تبلیغات نامحسوس برای جای گذاری محصول یک رابطه بردبرد برای تبلیغ کنندگان و محصولاتشان و فیلم های سینمایی و تلویزیون می باشد. هم برند به افزایش فروش خود می رسد و هم تولید کنندگان منابع مالی لازم برای تولید فیلم های بهتر را به دست می آورند.