تبانی دو دهشت افکن/ از کشتار گروهی تا اسارت زنان و کودکان در سرپل

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: امنیت و حوادثسیاست
  • شناسه مطلب: 28397

مسوولان حکومت محلی در ولایت سرپل می‌گویند، اگر حکومت مرکزی به وضعیت امنیتی این ولایت توجه نکند، فاجعه های دیگری در راه است و احتمال این که مرکز ولسوالی صیاد و مرکز ولایت سرپل نیز به دست گروه های تروریستی سقوط کند، دور از تصور نیست.

منطقه استراتیژیک میرزا اولنگ، بامداد شنبه چهاردهم اسد، پس از چهل و هشت ساعت درگیری به دست نیروهای طالبان افتاد. در جریان درگیری‌های دو روزه؛ خانواده‌های زیادی از باشنده‌های محل، از منطقه فرار کردند؛ اما پس از مسدود شدن دره «میرزا اولنگ» از سوی طالبان، بیشتر خانواده‌ها در منطقه گیر ماندند. خانواده هایی که اکثرن از سوی مهاجمان به رگبار بسته شدند. و شماری از زنان و کودکان نیز به اسارت گروه طالبان و نیروهای داعش درآمدند.

مقامات محلی می‌گویند که در این حمله، گروه طالبان و داعش هم‌دست بودند و این منطقه را با کمک هم از تسلط نیروهای امنیتی و خیزش مردمی خارج ساختند. ذبیح‌الله امانی سخن‌گوی والی ولایت سرپل به هشدار می‌گوید که امکانات حکومت محلی برای مهار کردن حمله گروه طالبان و داعش نتیجه بخش نبوده و آنان از حکومت مرکزی خواهان کمک سریع و هوایی شده اند، اما تاکنون توجهی به آن نشده است.

بیشتر از ۱۵۰ خانواده در محاصره اند

سخنگوی والی سر پل می‌گوید که بیشتر از ۱۵۰ خانواده در منطقه میرزا اولنگ در محاصره طالبان اند و به شکل‌های مختلف با تهدید گروه های تروریستی طالب و داعش رو برو اند. او گفت با آن‌که جنگ‌جویان طالبان و داعش شماری از افراد به ویژه زنان و کودکان را با خود برده اند، اما هنوز اجساد افراد تیر باران شده را تحویل نداده است.

مقام های محلی هنوز آمار دقیقی از افرادی را که گروه طالبان و داعش با خود برده اند، در دست ندارد، اما شاهدان محل از فاجعه بار بودن وضعیت در منطقه می گویند. جواد محمدی شایان خبرنگار محلی در ولایت سرپل به هشدار گفت، فرماندهی این حمله را فردی به نام غضنفر داشته است و در این حمله، گروه طالبان و داعش با هم یک جا اند. او می گوید، در تماس های که با مردم در منطقه داشته است، روند کشتار مردم در دو منطقه میرزا اولنگ ادامه دارد و تنها یک منطقه که نزدیک به دره بود توانسته اند، فرار کنند.

آقای شایان وضعیت مردم به ویژه زنان را بسیار بد تعریف می کند و می‌گوید جنگ‌جویان داعش دختران و زنان را با خود می برند و مردان را تیر باران می کنند و یا سر می برند.

ظاهرن تلاش های حکومت محلی و بزرگان منطقه برای رهایی افراد اسیر شده و تحویل دادن جسدها نتیجه نداشته است. این در حالی است که هر گونه وسیله ارتباطی مردم محل از سوی طالبان جمع آوری شده و راه ارتباطی با افراد زیر اسارت قطع است. سخن‌گوی والی سرپل می گوید، تروریستان، در کنار این که مردم را سر بریده و یا تیر باران کرده اند، شماری را از بالای صخره های کوه به دره ها انداخته اند.

در همین حال شریفی بلخابی نماینده مردم ولایت سرپل در پارلمان، از وضعیت فاجعه بار مردم منطقه میرزا اولنگ ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که “حکومت کور و کر است و ارگان‌های امنیتی صدای آنان نشنیده اند و هنوز هیچ اقدامی برای حمایت مردم محل صورت نگرفته است”.

به گفته او، از جمله کشته شدگان ۴ نفر آن پولیس اربکی بوده و متباقی آنان تماما غیر نظامیان بوده اند که از سوی طالبان به صورت فیجع کشته شده اند. آقای بلخابی از بدتر شدن وضعیت نیز هشدار می‌دهد و این که احتمالن افراد بیشتری از سوی طالبان کشته شوند و زنان و دختران بیشتر از سوی گروه داعش ربوده شوند.

محمد عظیم قویاش نماینده سرپل در مجلس سنا آمار قربانیان را چهل و هشت نفر می‌خواند. به گفته او، بعد از سقوط میرزا اولنگ بدست طالبان، والی نام نهاد این گروه در محل می‌آید و مردم را در یک مسجد جمع می‌کند و برای همه عفو عمومی اعلام می‌کند. اما بعد از او، یک سرگروپ دیگر این گروه وارد منطقه شده و جمعی از آنان را یک کیلومتر دورتر از مسجد برده و همه را به رگبار می‌بندد.

گروه طالبان چهارده روز پیش در ولایت غور نیز دست به کشتار جمعی زد. جنگ‌جویان این گروه که گفته می شود در ولایت غور نیز یک جا با گروه داعش دست به حمله زده بودند، در یک حمله تهاجمی، ولسوالی تی‌وَرَ ولایت غور را از کنترول نیروهای دولتی بیرون کرده و بیشتر از ۱۵۰ غیر نظامی را به گلوله بستند. این ولسوالی پس از سه – چهار روز دوباره از طالبان گرفته شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟