تا پایان سال جاری حدود 400 هزار مهاجر فاقد اسناد، از پاکستان به کشور باز می گردد

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15692

گزارش ها می رساند سازمان بین المللی مهاجرت پیش بینی کرده است تا پایان سال جاری میلادی حدود 400 هزار مهاجر افغان که در پاکستان اسناد اقامت قانونی ندارد به افغانستان باز می گردد، بازگشت این تعداد مهاجر هزینه ای را بالغ بر 21 میلیون دالر در بر دارد.

مسوولان در این نهاد بین‌المللی، می‌گویند: این اداره برای کمک اضطراری به این مهاجران و جلوگیری از بروز یک فاجعه بشری در آستانه فرا رسیدن زمستان، از کشورهای کمک کننده، ۲۱ ملیون دالر کمک درخواست کرده است.

نیک بیشاپ، یک سخنگوی اداره بین‌المللی مهاجرت، می‌گوید: “عودت بیش از 400 هزار مهاجر افغان به کشور شان یک وضعیت اضطراری است و نیاز به کمک‌های فوق العاده  دارد؛ زیرا مهاجران بدون اسناد از کمک‌های اداره امور مهاجران سازمان ملل متحد برخوردار نیستند.”

او، می‌افزاید: آنان پیش بینی می‌کنند که ۲۰۰ هزار مهاجر افغان دارای اسناد قانونی اقامت در پاکستان نیز طی این مدت به افغانستان عودت خواهند کرد.

به نقل از منبع، مهاجران دارای اسناد قانونی اقامت، از سوی اداره مهاجرت سازمان ملل کمک خواهند شد؛ اما تلاش‌ها به هدف کمک‌رسانی به مهاجران که فاقد اسناد اند، آغاز شده است.

این در حالیست که سازمان ملل متحد نیز از افزایش بیجاشدگان داخلی در کشور اظهار نگرانی کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت خانواده‌های شده که بدلیل تهدیدات امنیتی و رویداد های طبیعی منازل خود را ترک کرده‌اند.

وزارت امور مهاجرین، ماه گذشته در گزارشی اعلام کرده بود که طی 6 ماه نزدیک به 200 هزار پناهجوی افغان از پاکستان به کشور بازگشته‌اند و دلیل اصلی آن فشارهای دولت پاکستان علیه آنها بوده است.

از سوی دیگر، پناهجویان افغان در پاکستان با اشاره به درگیری‌های دو کشور و رفتار نامناسب پولیس این کشور نیز ابراز نگرانی کردند که اخراج اجباری آنها تلفات غیرنظامیان در افغانستان را افزایش داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟