تاکید «غنی» بر نقش مهم چین در صلح افغانستان

  • انتشار: ۱۳ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 11157

مقام‌های بلند پایه افغانستان و چین روز گذشته از شصتمین سال آغاز روابط دیپلماتیک این دو کشور در کابل تجلیل کردند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از اطلاعات روز، این مراسم پس از ورود لی یون چاو، معاون رییس جمهور چین به کابل و با حضور رییس جمهور، رییس اجرایی، اعضای کابینه کشور در ارگ برگزار شد.

رییس جمهور غنی در این مراسم گفت که سیاست چین، سیاست ثبات منطقه‌یی است و این کشور را عامل صلح و ثبات در افغانستان خواند. غنی با تأکید به همکاری چین در روند صلح کشور، این کشور را دوست دیرینه‎ی‌ افغانستان خطاب کرد.

حضور فرد دوم چین پس از چهارده سال و تجلیل از دوستی کابل و پکن در حالی صورت می‌گیرد که هر دو کشور سه قرارداد بزرگ را در زمینه‌های ساختمانی، امنیتی و آموزش و پرورش به امضا رساندند.

معاون رییس جمهوری چین هم‌چنان گفته که چین مصمم است تا برای افغانستان در سه سال آینده یک و نیم میلیارد ین کمک کند.

آقای چاو افزوده که چین در بخش دفاعی و تأمین امنیت با افغانستان همکاری می‌کند.

از سوی دیگر، معاون رییس جمهور چین ضمن تأکید بر دوام کمک‌های کشورش با افغانستان، گفت که کشورش آماده است تا در مبارزه با تروریسم و گفت‌وگوهای صلح با افغانستان همکاری کند.

رییس جمهوز غنی در این مورد گفت که افغانستان در نخست باید به همکاری چین و دیگر کشورهای منطقه با پاکستان صلح کند و سپس روی ثبات منطقه‌یی کار شود.

آقای لی یون چاو می‌گوید که قرار است ماه آینده عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان در نشست شانگهای در چین شرکت کند و در آن‌جا به ادامه‌ی روابط دو کشور در بخش‌های گوناگون صحبت خواهد شد.

چین از همکاران بزرگ افغانستان در جریان چند سال گذشته دانسته شده است. این کشور میلیون‌ها دالر را در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟