تاکید حزب جمعیت بر تلاش برای تغییر نظام به غیر متمرکز

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 18574

سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان در یک نشست در کابل می گویند حزب جمعیت اسلامی به‌خاطر تحقق واقعی مشارکت ملی همه‌ی شهروندان در قدرت، نظام پارلمانی را بهترین شیوه‌ی حکومت‌داری می‌داند.

صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان و سرپرست وزارت خارجه کشور می‌گوید حزب جمعیت اسلامی به‌خاطر تحقق واقعی اشتراک شهروندان در قدرت، تلاش کرده و پس از این نیز تلاش خواهد کرد.

آقای ربانی که در جمع اعضای سازمان جوانان جمعیت اسلامی افغانستان صحبت می‌کرد، گفت سه سال قبل براساس باور جمعیت اسلامی به همین اصل، توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی امضا شد. او گفت: «ما به هدف تقویت پایه‌های مشروعیت نظام، در این حکومت مشارکتی سهم گرفتیم تا این هدف کلان خویش را دنبال کنیم و بتوانیم با برگزاری لوی جرگه تعدیل قانون اساسی، در این راستا گام برداریم.»

او گفت باید اعتراف کنیم که در عملی سازی توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی موفق نبوده‌ایم اما این به این معنا نیست که از مطالبه‌ی مردمی صرف نظر کرده باشیم.

سرپرست وزارت خارجه حضور حزب جمعیت اسلامی در نظام کنونی را هدیه و بخشش نه بلکه نتیجه‌ی قربانی‌های گذشتگان این حزب خواند و گفت حضور این حزب در نظام پیگیری اهداف آن است و اگر نیاز باشد بازهم این حزب قربانی خواهد داد.

احمد ضیا مسعود، نماینده ویژه ریاست جمهوری در حکومتداری خوب نیز در این نشست گفت: گروه هایی در کشور تلاش دارند که یک حکومت دیکتاتوری ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: جمعیت اسلامی نقش فعال خود را در روند های سیاسی افغانستان ادامه خواهد داد.

مسعود با اشاره به برنامه های منسجم جمعیت اسلامی افزود: در انتخابات پیش رو برای اولین بار جزب جمعیت اسلامی کاندید خود را از داخل حزب انتخاب خواهد کرد.

تغییر نظام ریاستی در افغانستان مخالفان خود را نیز دارد. مخالفان تغییر نظام بر این باور هستند که درصورت تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی، وحدت ملی در افغانستان رعایت نمی‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟