تاکید آسیای مرکزی و شورای اروپا بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 141108

دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا برگزار شد و اعضای این نشست در آن روی وضعیت رو‌ به وخامت افغانستان صحبت و بر مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان این کشور تاکید کردند.

این نشست روز جمعه، ۱۲ جوزا، به میزبانی قرقیزستان در شهر چلپون آتای این کشور برگزار شد که سران پنج کشور آسیای مرکزی و چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا و تیم همراهش در آن اشتراک کردند.

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «طرف‌ها بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و نماینده در افغانستان، تاکید و بر اهمیت ارتقاء و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان افغانستانی به ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی پافشاری کردند.

از سوی دیگر، میان شورای اتحادیه اروپا و سران کشورهای آسیای مرکزی روی تشدید تلاش‌ها برای مبارزه با گسترش ایدیولوژی تروریسم و تبلیغات از طریق اینترنت توافق صورت گرفت‌.

رییسان جمهور اوزبیکستان و تاجیکستان نسبت به وخامت اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

به گفته آنان، تلاش‌های جامعه جهانی برای کمک به مردم افغانستان به‌گونه اصولی و مطابق با قوانین بین‌المللی، معیارها و اصول شناخته شده جهانی باشد.

افزون بر این، شرکت‌کننده‌گان در این نشست بار دیگر بر همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه سودمند بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

نخستین دور نشست سران اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی سال گذشته میلادی در شهر آستانه قزاقستان برگزار شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟