تاخیر بی‌پایان در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، اعتراض نهاد های ناظر را برانگیخت

  • انتشار: ۸ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 2
  • شناسه مطلب: 55369

نهادهای ناظر بر روند انتخابات، از کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند که هرچه سریع تر نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کنند تا زمینه آغاز بکار پارلمان افغانستان فراهم شود.

با گذشت حدود پنج ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی تاکنون کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانسته‌اند نتایج نهایی تمام ولایات را اعلام کنند.
روند شمارش آرا به دلیل اختلافات بین کمیسیون شکایات انتخابات و کمیسیون انتخابات به مشکل برخورد، ارگ ریاست جمهوری به منظور حل این مشکل اصلاحات گسترده ای را در کمیسیون‌های انتخاباتی اعمال کرد.
با این حال انتظار می‌رفت که پس از تعدیل قوانین و تعیین اعضای جدید در کمیسیون‌های انتخاباتی مشکلات جاری در روند اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور برطرف شود.
اما با گذشت یک ماه از زمان آغاز بکار اعضای جدید کمیسیون‌ های انتخاباتی، تاکنون نتایج نهایی انتخابات پارلمانی شماری از ولایت‌ها اعلام نشده است.
نهادهای ناظر بر روند انتخابات در واکنش به این موضوع هشدار دادند که روند اعلام نتایج نهایی انتخابات، نباید دیگر با تاخیر روبرو شود.
آنها تاکید کردند، تاخیر در این روند دیگر برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست و هرچه سریعتر باید نتایج نهایی انتخابات پارلمانی مشخص شود.
«نعیم اصغری» مسئول برنامه‌های انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «به دلیل عدم مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات درهای پارلمان مسدود باقی مانده و قوه مقننه در این کشور از فعالیت باز مانده است.»
لازم به ذکر است، دوره کاری جدید پارلمان افغانستان طبق قانون باید در 15 اسفند از سوی دولت و با حضور نمایندگان جدید پارلمان افتتاح میشد، اما با وجود گذشت 22 روز از این تاریخ دوره کاری جدید پارلمان آغاز نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟