تاجیکستان با گروه های مخالف دولت افغانستان مذاکره کند!

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 14944

یک گزارش جدید با عنوان «دوره جدید بحران در افغانستان و امنیت در تاجیکستان»، که از سوی «باشگاه مباحثه ولدی» در روسیه منتشر شده است، می گوید، در صورت ناتوانی حکومت افغانستان، تاجیکستان باید با گروههای ضد دولتی این کشور وارد مذاکره شود.

منابع خبری محلی، باشگاه مباحثه «ولدی» در روسیه گزارشی را منتشر کرد، که درآن خطرهای امنیتی افغانستان برای تاجیکستان «خیلی جدی» ارزیابی شده و به دولت پیشنهادهای مشورتی می دهد که از همین حالا راههای جلوگیری از خطرهای غیرقابل پیش بینی را در نظر گیرد.

این گزارش را «اکبرشا و قاسمشا اسکندراف ها» از تاجیکستان و استاد «مگیما ایوان سفرنچوک» در روسیه تهیه کرده اند.

گزارش می گوید:«اگر بحران سیاسی درافغانستان حاکمیت مرکزی اش را فلج کند، تاجیکستان درراستای یک انتخاب قرار می گیرد ،سازش با برخی از رهبران گروههای مسلح ضدحکومت و یا پشتیبانی از فرماندهان بیابانی که بر ضد گروههای ضد دولت می جنگند.»

تهیه کنندگان این گزارش می نویسند، وضع امنیتی درهرچهار ولایتی که با تاجیکستان هم مرز است، در یک سال گذشته به صورت جدی تغییر یافته، بطوریکه در سال 2015 گروههای مسلح ضد حکومت در افغانستان مراکز 24 ولسوالی را اشغال کرده اند که 11 تای آنها در مرز تاجیکستان قرار دارد»،

اکبرشا اسکندراف، کارمند پژوهشگاه فلسفه، حقوق وسیاست آکادمی علوم ویکی ازمؤلفان این گزارش در این رابطه گفت: «اکنون گروههای افراطی در شمال جمع شده اند. طالبان در نزدیکی مرز مستقر می شوند، پیشتر آنها در بدخشان حضور نداشتند».

به نوشتة مؤلفان این گزارش، درمناطقی که نزدیک به مرز تاجیکستان مانند بدخشان، تخار، قندوز، هرات و بلخ هستند هم اکنون امنیت نسبی تنها در بلخ تأمین است. از این مناطق گروههای مسلح ضدحکومت تنها مرکز هرات و بلخ را نتوانسته اند به تصرف خود درآورند. ایمن ماندن بلخ را پژوهشگران به خاطر نفوذ و تلاشهای عطا محمد نور، والی این ولایت ربط می دهند.

دولت تاجیکستان درحال حاضر هر نوع رابطه با افغانستان را تنها با دولت و ساختارهای رسمی این کشور انجام می دهد. مقامات تاجیک همیشه گفته اند، که توان تأمین امنیت مرز با افغانستان را دارند و مرز تحت نظارت همه جانبه قرار دارد.

اکبرشا اسکندراف می گوید: در صورت ادامه بحران امنیتی در افغانستان تنها امید بستن به حکومت مرکزی شایسته نیست. به قول او، تنها نیرویی که هم امنیت خود و هم مرزهای تاجیکستان را می تواند تأمین کنند، مردم بومی ولایت های شمال افغانستان هستند.

وی تصریح کرد: « اگر ما با مردم شمال افغانستان از بدخشان تا هرات، که بیشتر تاجیک و ازبک هستند همکاری کنیم، آنها قادر هستند از امنیت خود دفاع کنند و مرز و بوم ما نیز از هر گونه حمله در امان باشد».

اسکندراف افزود، تاجیکستان با برخی از فرمانداران ولسوالی ها، سران قومی وفرماندهان صحرایی که علیه گروههای ضد حکومت می جنگند و همچنین رهبران جبهه شمال افغانستان می تواند همکاری داشته باشد، یکی از چنین رهبرانی عطا محمد نور والی بلخ است که می تواند در حفظ و تامین امنیت در مناطق هم مرز تاجیکستان سهم بارزی داشته باشد».

این پژوهش تحلیلگران تاجیک و روس در حالی منتشر شده است که اختلافهای سیاسی میان رهبران سطح اول حکومت وحدت ملی عمیقتر می شود. در ماجرای اخیر که به مطبوعات هم راه یافت، معلوم شد که رئیس جمهوری و رئیس دولت اجرائی سه ماه است با هم حرف نمی زنند.

اخیرا عبدالله عبدالله ، رهبر اجرائی حکومت وحدت ملی، رئیس جمهور را «بی حوصله و بی لیاقت» خوانده و گفته بود، «از سه ماه پیش رئیس جمهوری وقت صحبت با رئیس اجرائی » را ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟