تائید وزارت معدن در مورد استخراج غیر قانونی معدن لاجورد بدخشان

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 13678

سخنگوی وزارت معادن ، استخراج غیرقانونی معدن لاجورد در بدخشان را تائید کرد و از تلاش برای ممانعت از فعالیت گروه های مسلح در این زمینه خبر داد.

محی الدین نوری امروز (چهارشنبه)، از انتشار گزارش تحقیقی «گلوبال ویتنس» در باره استخراج معادن افغانستان استقبال کرد و پذیرفت که معدن لاجورد در بدخشان بدست افراد غیرمسئول بطور غیرقانونی استخراج می شود.

نوری افزود: نهادهای امنیتی کشور مسئولیت دارند که امنیت معادن را تامین کنند تا وزارت معادن بتواند آنها را به متقاضیان انعقاد قرارداد واگذار کند. در این صورت هم درآمد دولت افزایش خواهد یافت و هم از استخراج غیرقانونی معادن جلوگیری صورت خواهد گرفت.

نوری گفت که وزارت معادن با همکاری وزارت کشور افغانستان سال گذشته یکهزار و 270 مورد استخراج و قاچاق معادن را شناسایی و افرادی را در این رابطه دستگیر و به دادگاه معرفی کرده اند.

موسسه پژوهشی بین المللی گلوبال ویتنس به تازگی گزارشی از درآمدهای گروه های مسلح مخالف در  منتشر کرد و نوشت که بهره برداری از معدن لاجورد، عمده ترین منبع تامین درآمد طالبان است و گروه های تروریستی دیگر مانند داعش نیز نگاهی به معادن کشور دوخته اند.

این موسسه در گزارش خود گفته بود که گروه طالبان از معدن لاجورد بدخشان افغانستان به اندازه کل درآمد وزارت معدن پول بدست می آورد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟