تأکید روسای جمهور ایران و قزاقستان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 131307

قاسم ژومارت توکایف، رییس جمهور قزاقستان، روز یک‌شنبه، ۱۹ جون، در راس یک هیات عالی‌رتبه به تهران سفر و با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرده است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، در این دیدار گفته است که دو کشور در مسایل منطقه‌ای، از جمله در مورد ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان اشتراک نظر دارند.

رییس جمهور ایران افزوده که حضور بیگانه‌گان در منطقه امنیت‌ساز نیست و مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

رییس جمهور قزاقستان نیز گفته است که قزاقستان و ایران در همه زمینه‌ها باهم روابط خوبی دارند و هم‌چنین این ارتباطات را می‌توان در حوزه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مشاهده کرد.

گفتنی است که در این سفر نه سند همکاری ۲۰ ساله، در زمینه‌های توسعه حمل‌ونقل ترانزیتی، انرژی، کشاورزی، مبادلات تجاری و دیگر زمینه‌ها، توسط وزیران دو کشور به امضا رسیده است.

پیش از ورود رییس جمهور قزاقستان به تهران، نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI «قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه» نیز وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شده است.

ابراهیم رییسی گفته است که امضای تفاهم‌نامه‌های جدید بین دو کشور نشانه اراده این دو کشور برای افزایش روابط بین تهران – آلماتی است.

او افزوده که روابط تجاری ایران و قزاقستان در ماه‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و حجم مبادلات بین تهران و آلماتی تا حدود سه میلیارد دالر افزایش خواهد یافت.

قاسم ژومارت توکایف از حضور ایرانیان برای سفر به آلماتی و بدون ویزا خبر داده و گفته است که ایرانیان می‌توانند ۱۴ روز بدون داشتن ویزا به این کشور سفر کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟