تأثیر کرونا بر مشاغل و صنایع کوچک

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 91711

شیوع کرونا از آنجایی که یک پدیده شوم کاملا ناگهانی بود سیستم اقتصادی کشورهای مختلف از صنعتی گرفته تا در حال رشد و فقیر را به سکتگی مواجه ساخت و از آنجایی که هیچ دولتی این ویروس کشنده و پیامدهای منفی آن را پیش بینی نکرده بود اقتصاد در سطح جهانی و ملی به یک باره با سقوط مواجه شد.

کرونا و مشاغل و صنایع کوچک

بسیاری از مشاغل در کشورهای مختلف تعطیل شد، محدودیت هایی بر رفت و آمد وضع گردید و در این میان اقشار کم درآمد مانند کارگران روز مزد و دست فروشان که اقتصاد دست به دهان و روزانه داشتند به دلیل قطع درآمد روزانه شان بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل شدند. یکی دیگر از گروه هایی که از شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف از جمله ایران دچار خسارات شدید شد صاحبان کسب و کارهای کوچک و  متوسط و کسانی بودند که در بخش خدمات مشغول به کار می کردند.

با ما همراه باشید تا با تاثیر کرونا بر مشاغل و صنایع کوچک بیشتر آشنا شوید:

کاهش تقاضا و بسته شدن صنایع کوچک

اگر به حافظه کوتاه مدت خود مراجعه کنید و به بازارها در روزهای عید نوروز گذشته نگاهی بیندازید، به راحتی تاثیر کرونا بر مشاغل و صنایع کوچک را متوجه خواهید شد. بازارها که در سنوات گذشته در شب های عید کم کیفیت ترین کالاهای خود را با قیمت بالا به انبوه مشتریان خود می فروخت در شب ها و روزهای نوروز گذشته در ایران یا تعطیل بود و یا فروشندگان در داخل مغازه های خود روزنامه می خواندند و جدول حل می کردند.

براساس آمار موجود بازار شب عید که در حوزه کسب و کارهای کوچک بسیار سرنوشت ساز است در اسفند سال گذشته و تحت تاثیر ویروس کرونا با رکود جدی مواجه شد و ضرر بزرگی متحمل شد چون تقاضایی برای کالاهای آنها وجود نداشت.

بسته شدن واحدهای صنفی به دلیل شیوع کرونا

واحدهای صنفی نیز تحت تاثیر کرونا و نبود تقاضا یا بسته شدند یا فعالیت اقتصادی شان به نزدیک صفر کاهش پیدا کرد. همگان شاهد بودیم که چه طور رستوران ها، کافه ها، هتل ها، شرکت های مسافرتی و آژانس های هوایی با تعطیلی اجباری روبرو شدند. این تعطیلی نه تنها به درآمد این شرکت های خدماتی که جزئی از صنایع کوچک به شمار می روند آسیب زد بلکه بازار اشتغال را نیز با رکود شدید مواجه ساخت.

کرونا و مشاغل و صنایع کوچک
کرونا و مشاغل و صنایع کوچک

واحدهای تولید و آسیب های ناشی از کرونا

در کنار بازارها و واحدهای صنفی کوچک و شرکت ها و مشاغل خدماتی سومین گروهی که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دید واحدهای تولید کوچک که در گروه صنایع کوچک دسته بندی می شوند، بود. فعالیت واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ برای پویایی اقتصاد یک کشور نقش کلیدی بازی می کند و زمانیکه این واحد ها بسته شوند نه تنها چرخه تولید و مصرف که بازار کار نیز آسیب می بیند. کرونا نه تنها باری صاحبان مشاغل کوچک مثل کارگاه های تولیدی که تعداد محدودی نیروی کار در آنها کار می کند آسیب زد که به کارخانه های تولیدی بزرگ دارای چندصد نیروی کار نیز ضرر وارد کرد. بنابراین در صورتیکه دولت ها برنامه های کافی حمایت از اقتصاد به ویژه واحدهای صنعتی کوچک را روی دست نگیرد، بدون شک با ضررهای بیشتر به اقتصاد، اشتغال و سرمایه گذاری اقتصادی در کشورهای مختلف مواجه خواهیم شد.

کرونا و فلج ساختن صنایع کوچک

به جز برخی کشورهای پیشرفته دنیا که با اقدامات سریع و البته تا حدودی کارشناسی شده توانستند از آسیب های کرونا به بخش های اقتصادی خود را تا حدودی کاهش دهند، بسیاری از کشورهای دیگر از جمله کشورهای در حال توسعه به یک باره میخکوب شدند و نه تنها هیچ اقدام مفیدی نتوانستند انجام دهند که با برخی اقدامات نابخردانه فقط قضیه را پیچیده تر کردند. نگاهی به نقش صنایع کوچک و متوسط در کشورهای به ویژه در حال توسعه نشان می دهد که این صنایع کوچک و تولید جایگاه ویژه ای در اقتصاد این کشورها از جمله تولید ناخالص ملی  دارد.

کرونا و مشاغل و صنایع کوچک
کرونا و مشاغل و صنایع کوچک

صنایع کوچک که بیشتر در حوزه تولید فعالیت دارند رابطه مستقیم با بازار کار و اشتغال دارند و چون در زمان کرونا این صنایع مجور شدند بسته بمانند، بازار کار و اشتغال نیز آسیب جدید دید. از سویی هم قدرت خرید مردم در زمان کرونا کم شد، با کاهش قدرت خرید تقاضا برای محصولات صنایع کوچک کم شد و به این ترتیب بازار و نقدینگی با مشکل جدی مواجه شد.

پروتکل های ضد کرونایی و افزایش هزینه های جانبی

کرونا علاوه بر اینکه بسیاری از صنایع کوچک تولیدی را با  مشکل بسته شدن روبرو کرد همچنین سبب افزایش هزینه های جانبی برای آن دسته از صنایعی شد که با رعایت پروتکل های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت کماکان به فعالیت خود ادامه دادند. از این رو بسیاری از صنایع کوچک سیاست انقباضی را در پیش گرفتند وبه دورکاری روی آوردند. دورکاری خود به کمیت و کیفیت تولید آسیب زد.

کاهش صادرات و آسیب به صنایع کوچک

در دوران کرونا بسیاری از کشورها برای صادرات کالاها و نیز واردات آنها ضوابط بهداشتی سفت و سختی وضع کرد. صادرات محصولات غذایی به ویژه با سخت گیری های بیشتری مواجه شدند و پروسه صادرات آنها به مراتب طولانی تر شد. به این ترتیب واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با مشکل روبرو شدند و به دنبال آن کارگران و فعالان صنعتی در فشار مضاعف قرار گرفتند. به عبارت ساده اگر بخواهیم بگوییم کرونا صنایع کوچک را ورشکسته کرد و حتی بخشیده شدن مالیات آنها از سوی دولت هم نتوانست مشکل را حل کند. با ورشکست شدن صنایع کوچک تجارت در کشورهای مختلف نیز دچار رکود شد. با بسته شدن مشاغل کوچک زندگی اقتصادی خرده تجارت ها هم جمع شد.

کرونا و گرانی بنزین: کابوس های صنایع کوچک

علاوه بر ویروس کشنده و منحوس کرونا که دامن مشاغل و صنایع کوچک را گرفت و به اقتصاد خرد در کشورهای مختلف ضربه زد، گرانی بنزین در ایران آن هم در اوج گسترش ویروس کرونا مشاغل و صنایع کوچک را در شوکی بزرگ فرو برد. اکنون اگر دولت ها با اقداماتی چون «بخشودگی مالیات ها، پرداخت بیمه بیکاری تا رفع مشکل کرونا و آغاز دوباره صنایع تولیدی کوچک، معافیت ازپرداخت هزینه های شهرداری و کاهش هزینه های آب، برق و  گاز» گام هایی هرچند کوچک برای حمایت از مشاغل و صنایع کوچک بر ندارد به زودی باید شاهد رکود و تعطیلی بیشتر این واحدها باشیم.

.