بی بی سی: با وجود میلیاردها دالر هزینه آمریکا، طالبان در 70 درصد خاک افغانستان علنا فعالیت دارد

  • انتشار: ۱۱ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 36370

در یک تحقیق انجام شده توسط شبکه بی بی سی نشان می دهد که با وجود هزینه ده ها میلیاردی آمریکا در افغانستان، طالبان در حال حاضر در 70 درصد خاک افغانستان علنا فعالیت دارد.

به گزارش بی بی سی؛ یک تحقیق بی‌بی‌سی دریافته است طالبان که نیروهای مورد حمایت آمریکا میلیاردها دالر صرف شکست دادن شان کرده، اکنون به طور عنلی در ۷۰ درصد از خاک افغانستان فعال هستند.

ماه‌ها تحقیق در سراسر افغانستان نشان می‌دهد که پس از خروج نیروهای رزمی خارجی در سال ۲۰۱۴ مناطق بیشتری در معرض تهدید و یا در کنترل طالبان قرار گرفته است.

دولت افغانستان این گزارش را بی‌اهمیت انگاشته و می‌گوید که بیشتر مناطق در کنترل دولت است.

اما در حملات اخیر طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در کابل و مناطق دیگر افغانستان شمار زیادی از افراد کشته شده اند.

پاسخ مقام‌های افغان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به این حملات، رد کردن گفت‌وگو با طالبان بود. سال گذشته آقای ترامپ اعلام کرد که نظامیان آمریکایی برای زمان نامحدودی در این کشور باقی خواهند ماند.

شبکه‌ای از گزارشگران بی‌بی‌سی در سراسر افغانستان با بیش از ۱۲۰۰ نفر از منابع محلی در هر کدام از ۳۹۹ ولسوالی این کشور حرف زدند تا تصویری همه‌جانبه از حملات شورشیان در همین دوره زمانی به دست آورند.

این گفت‌وگوها یا به صورت تلفنی و یا حضوری انجام شده است و همه اطلاعات به دست‌آمده دست‌کم با دو، و در بیشتر موارد حتی تا شش منبع دیگر هم بازبینی شده است. در برخی موارد گزارشگران بی‌بی‌سی به ایستگاه‌های محلی که از آنجا افراد به مناطق دورافتاده سفر می‌کنند، رفتند تا اطلاعات درباره وضعیت را دوباره با آنها چک کنند.

نتیجه این گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که حدود ۱۵ میلیون نفر یعنی نصف نفوس افغانستان، در مناطقی زندگی می‌کنند که یا در کنترل طالبان قرار دارد و یا به صورت علنی در آنها حضور دارند و به طور مرتب مورد حمله آنها قرار می‌گیرد.

میزان پیشرفت آنها فراتر از مرکز اصلی شان در جنوب افغانستان، در مناطق شمالی، غربی و شرقی خیلی بدیهی است. مناطقی از جمله سنگین، موسی‌قلعه و نادعلی در هلمند که نیروهای به رهبری آمریکا پس از راندن طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ از دست این گروه خارج کردند، از ۲۰۱۴ به این طرف به دست طالبان سقوط کرده است.

تحقیق بی‌بی‌سی همچنین نشان می‌دهد که گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) بیشتر از هر زمان دیگر در افغانستان فعال است، هرچند قدرت به مراتب کمتری از طالبان دارد.

 

به دست آوردن اطلاعات دقیق و قابل اتکا پس از خروج نیروهای رزمی خارجی و تسلیم‌دهی مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان روز به روز مشکل‌تر می‌شود.

بررسی‌های قبلی درباره قدرت طالبان که بدون دسترسی به اطلاعات تمامی ولسوالی‌های کشور انجام شده، با این هشدار همراه بود که ممکن است وضعیت واقعی بدتر باشد.

مطالعه بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که طالبان حالا ۱۴ ولسوالی افغانستان (چهار درصد از خاک کشور) را در کنترل کامل خود دارند. همچنین در ۲۵۳ ولسوالی دیگر (۶۶ درصد از افغانستان) حضور فعال و علنی دارند. این میزان از قدرت طالبان به طور چشمگیری بالاتر است از آنچه که قبلا درباره قدرت طالبان تخمین زده می‌شد.

در مناطقی که در آن طالبان حضور فعال و علنی دارند، شورشیان حملات زیادی علیه مواضع نیروهای دولتی انجام می‌دهند. از حملات گروهی بر پایگاه‌های ارتش گرفته تا حملات پراکنده و انفرادی و کمین‌ها علیه کاروان‌های ارتش و پاسگاه‌های پلیس.

در این گزارش تحقیقی، ولسوالی‌هایی در کنترل دولت خوانده شده است که نماینده دولت از کابل به عنوان ولسوال، رئیس پلیس و یا رئیس دادگاه در آن حضور و فعالیت دارند.

در ولسوالی سنگین که در کنترل طالبان است، محمد رضا، پدر هشت فرزند، زندگی در آنجا را به دلیلی آرامی “بهتر” توصیف می‌کند.

او می‌گوید: “فقط زمانی خشونت‌بار می‌شود که نیروهای دولت به اینجا می‌رسد.”

بی‌بی‌سی در جریان تحقیق دریافت که در ۱۲۲ ولسوالی (اندکی بیشتر از ۳۰ درصد کشور) طالبان به طور علنی حضور ندارند. این مناطق به عنوان مناطق در کنترل دولت نام گذاری شده است اما به این معنا نیست که در این مناطق هیچ رویداد خشونت‌باری رخ نمی‌دهد.

به طور مثال کابل و شهرهای بزرگ دیگر در دوره زمانی این تحقیق، پیش و پس از آن شاهد حملات گسترده‌ای بوده است که در مناطق همجوار و یا از سوی هسته‌های مخفی طراحی می‌شوند.

تحقیق بی‌بی‌سی توسط شبکه تحلیلگران افغانستان که از سال ۲۰۰۹ به این طرف فعالیت دارند، به بررسی گرفته شد.

کیت کلارک، یکی از مدیران این نهاد می‌گوید: “گزارشی که اینچنین به خوبی درباره جنگ افغانستان تحقیق شده باشد، خیلی کم است و از آن باید استقبال شود. یافته‌ها تکان‌دهنده است اما متاسفانه تعجب‌برانگیز نیست. این یافته‌ها یک نقشه دقیق از میزان درگیری در افغانستان است.”

او می‌افزاید: “اما خیلی ناراحت‌کننده است که هر قطعه‌‌ای از نقشه با سایه نارنجی رنگ شده که به معنای از دست رفتن جان افراد و خسارات است.”

مردم محل و مقام‌هایی را که بی‌بی‌سی با آنها صحبت کرده است می‌گویند که داعش اکنون در ۳۰ ولسوالی افغانستان نه تنها در شرق، بلکه در ولسوالی‌هایی مثل کوهستانات و خان‌آباد در شمال هم حضور دارد.

گروه داعش برای کنترل مناطق بیشتر هم با نظامیان افغان و هم با طالبان می‌جنگد.

در جریان سال ۲۰۱۷ شمار حملاتی که به این گروه نسبت داده می‌شود، افزایش یافت. حملات داعش در بیشتر موارد مراکز شهری و اکثرا مسلمانان شیعه را هدف قرار می‌دهد. چیزی که در چهل سال جنگ افغانستان بی‌سابقه بوده است.

داعش هیچ یک از ولسوالی‌های افغانستان را به طور کامل در کنترل ندارد. با این حال اما بخشی‌هایی از ولسوالی درزاب را به تصرف درآورده است و صدها نفر را از خانه‌های شان بی‌جا کرده‌ است.

وقتی یافته‌های بی‌بی‌سی برای شاه‌حسین مرتضوی، سخنگوی رئیس‌جمهوری غنی توضیح داده شد، او گفت: “در برخی ولسوالی‌ها، مناطق شاید دست به دست شوند. اما اگر به وضعیت امسال (۲۰۱۷/۲۰۱۸) نگاه کنید، فعالیت‌های طالبان و داعش به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.”

او افزود: “نیروهای امنیتی افغان، جنگ در روستاها را برده‌اند. دیگر ممکن نیست که شورشیان کنترل یک ولایت را به دست بگیرند و یا یک ولسوالی بزرگ و یا یک شاهراه را. هیچ شکی نیست که آنها تاکتیک جنگ را عوض کرده‌اند و مساجد و بازارها در کابل را مورد حمله قرار می‌دهند.”

او همچنین گفت: برداشت من این است که گزارش بی‌بی‌سی تحت تاثیر گفت‌وگوها با مردمی قرار گرفته است که شاید رویدادی را برای یک ساعت یا یک روز تجربه کرده باشند. اما فعالیت‌ها و خدماتی که توسط مسئولان محلی ما در تمام ولسوالی‌ها ارایه می‌شود نشان می‌دهد که دولت یک اکثریت قاطع ولسوالی‌ها را در اختیار و کنترل دارد، به جز چند ولسوالی که طالبان در آن حضور دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟